Sv: Tävlingsdag
Valigt tävlingsdag ser ut som följande
Dagen innan har jag tvättat hästen och lindat benen med Back on Track paddorna och pustat alla saker och packat in allt i transport för att det ska gå fortare på morgonen.
Jag går upp och sedan klär jag mig och äter frukost. Åker upp till stallet. Börjar med att gå 10 minuter i paddocken med hästen så den inte ska vara s stel och spänd när vi ställer den i transporten. Ryktar lite och fixar till det allra sista, typ flätar om svansen och tar ut det allra sista till transporten.
På tävling går vi direkt till sekretariatet och kollar hur långt de har kommit. Räknar ut hur många innan det är mig för att veta när jag ska ta ut hästen, ca 25-30 innan mig. Tar ut hästen i god tid för att slippa stressa. Mamma tar hästen till veterinär besiktningen medan jag sätter på mig kavaj och sedan gör vi ordning hästen.
Beroende på hur jag startar går jag alltid nästan banan med mamma. Jag går den en gång med mamma och en gång själv för att verkligen fokusera och tänka och stega om alla linjer för att det ska sätta sg. Brukar titta ¨på de första ryttarna i klassen för att se att allt stämmer.
Rider fram i ca 40-50 minuter för att få hästen avslappnad och fin. Måste ha riktig genomströmning i alla muskler om koma in i den andra andningen för att kunna prestera max på banan.
Efter ritten travar jag av ett tag och sedan skrittar jag av. Stretchar hästen noga efter klassen för att undvika muskel problem och spänningar. Om det är varmt svampar jag den. Hästen får alltid något att äta mellan klasserna, något som är rikt av energi typ betfor och havre.
När jag kommer hem är det massage som gäller med liniment och linda benen. Och dagen efter blir det ett joggingpass i skogen för att jobba ur all träningsverk och mjölksyra!
Så ser en vanlig tävlingsdag ut om det inte är meeting förståss