Tävlingsdag

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare anla91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 264
A

anla91

Jag undrar om någon kan skriva hur en tävlingsdag går till i stort, inte i detalj, bara som en repetition...

Sv: Tävlingsdag

Jag utgår från att man har med sig en häst och rider två klasser, konceptet är ju likadant.
  • Uppstigning, klä på mig och äta frukost.
  • Åka till stallet. Mocka, packa in i bil och släpet. Borsta av hästen, ta på transportutrustning, lasta och åka iväg.
  • Ankomst till tävlingsplatsen, betala/visa papper (olika på olika tävlingar om man har betalat innan, var man visar papper osv.)
  • Härefter kan det skilja lite beroende på vilket startnummer man har.
  • Gå banan, kolla på några ekipage för att se lite distanser och möjliga vägar.
  • Ta ut hästen, damma av den lite, veterinärbesiktning.
  • Ta på täcke och promenera runt lite.
  • Sadla upp, ta på benskydd osv.
  • Rida runt, lite lätt uppvärmning. Om det finns möjlighet så uppvärmning på ridbana/fält/ridhus.
  • Framhoppning.
  • Själva ritten.
  • Skritta av, vänta på eventuell prisutdelning.
  • Låta hästen äta något lätt och framförallt få i hästen vätska, särskilt viktigt om den svettats mycket och/eller om det är en varm dag.
  • Ställa in hästen i släpet.
  • Äta något och sen gå banan för nästa klass.
  • Lasta ut hästen, sadla upp och rida fram igen. Något kortare framridning då hästen redan gått en klass. Bara några språng för att känna av hästen.
  • Ritt nummer två.
  • Skritta av, vänta på eventuell prisutdelning.
  • När det är färdigt så är det avborstning och lastning som gäller.
  • Hemfärd.
  • Väl hemma så är det avlastning som gäller, backa in släpet och sen var dagen färdig :)

Kan tipsa om att använda knapplån. Ser att du är rätt ny som skribent här på Buke så kanske kan behövas ett tips :)
Du ska trycka på svara-knappen på det inlägg du vill svara på. Använder du någon annans knapp är det bra att skriva t.ex. *Knapplån* i början av texten :)

Kan tipsa om att använda knapplån. Ser att du är rätt ny som skribent här på Buke så kanske kan behövas ett tips :)
Du ska trycka på svara-knappen på det inlägg du vill svara på. Använder du någon annans knapp är det bra att skriva t.ex. *Knapplån* i början av texten :)

då jag oxå är skapligt orutinerad vad det gäller att skriva här så funderar jag bara över vad som menas med knapplån? :rofl:

men alltså, knapp, vad är det? :confused: hoppas jag inte låter besvärlig och trög, även om jag känner mig som det just nu:crazy:

Ingen fara :)
Du trycker ju på antingen "Citat-svar" eller "Svara på detta" eller "Snabb-svar" vid personens inlägg du ska svara på. Väljer du "Svara inlägg" överst i tråden så vill jag minnas att svaret blir till trådskaparen :)
Är du t.ex. på sista sidan i en tråd men vill svara allmänt kan du "ta" någons "Svara på detta"-knapp och då skriva *knapplån* i början av ditt inlägg.
Det är lite meckigt att förklara, hoppas att det gav iaf någonting :)

jahaaaa:idea: nu förstår jag! man ska alltså skriva knapplån om man bara tar ett inlägg, vilket som helst, fast man ändå svarar på den frågan som står överst? :)

Dagen före:
*Packa och lägga alla nödvändiga och viktiga papper i en mapp

På tävlingsdagen:
*Stiga upp ur sängen, äta frukost och ta fram tävlingskläderna.
*Ge hästarna frukost, fixa det sista innan det är dags att lasta min häst.
*Åker till tävlingsplatsen, visar upp hästägarförsäkran och parkerar för att lasta av.
*Fixa i ordning en hage, checka in i sekreteriatet, veterinärbesiktiga hästen och sedan göra iordning hästen och värma upp.
*När tävlingsdagen är slut är det bara att lasta in allt, hagmaterialet och hästen för att åka hem.
*Sedan ska det mesta ut och in i stallet, transporten ska mockas o.s.v.

Valigt tävlingsdag ser ut som följande

Dagen innan har jag tvättat hästen och lindat benen med Back on Track paddorna och pustat alla saker och packat in allt i transport för att det ska gå fortare på morgonen.

Jag går upp och sedan klär jag mig och äter frukost. Åker upp till stallet. Börjar med att gå 10 minuter i paddocken med hästen så den inte ska vara s stel och spänd när vi ställer den i transporten. Ryktar lite och fixar till det allra sista, typ flätar om svansen och tar ut det allra sista till transporten.

På tävling går vi direkt till sekretariatet och kollar hur långt de har kommit. Räknar ut hur många innan det är mig för att veta när jag ska ta ut hästen, ca 25-30 innan mig. Tar ut hästen i god tid för att slippa stressa. Mamma tar hästen till veterinär besiktningen medan jag sätter på mig kavaj och sedan gör vi ordning hästen.

Beroende på hur jag startar går jag alltid nästan banan med mamma. Jag går den en gång med mamma och en gång själv för att verkligen fokusera och tänka och stega om alla linjer för att det ska sätta sg. Brukar titta ¨på de första ryttarna i klassen för att se att allt stämmer.

Rider fram i ca 40-50 minuter för att få hästen avslappnad och fin. Måste ha riktig genomströmning i alla muskler om koma in i den andra andningen för att kunna prestera max på banan.

Efter ritten travar jag av ett tag och sedan skrittar jag av. Stretchar hästen noga efter klassen för att undvika muskel problem och spänningar. Om det är varmt svampar jag den. Hästen får alltid något att äta mellan klasserna, något som är rikt av energi typ betfor och havre.

När jag kommer hem är det massage som gäller med liniment och linda benen. Och dagen efter blir det ett joggingpass i skogen för att jobba ur all träningsverk och mjölksyra!

Så ser en vanlig tävlingsdag ut om det inte är meeting förståss :)

Så här gör jag...
Dagarna före:
  • Se till att allt är i ordning, rengjort och packat
  • Har hösäck och ev. vattendunkar framme
  • Fixar hästägarförsäkran, kollar, dubbelkollar och extrakollar när vi ska åka, när det är incheckning osv
Tävlingsdagen:
  • Vaknar, käkar frukost, fyller på vatten och packar matsäck
  • Åker till stallet
  • Hämtar hästen, borstar och klär på transportkläderna. Tar ut sadeln, tränset och hö
  • Lastar och åker
  • Checkar in, lastar ur, ev. veterinärbesiktar, ställer hästen i hage/box/spilta
  • Kollar tävlingsplatsen om jag behöver det, eller kollar de som rider före
  • Rider, äter lunch, rider igen
  • Låter hästen vila lite i hage/box/spilta medans vi packar in allt i bilen igen
  • Lastar och åker hem

Liknande trådar

Tävling Hästaveln går ju framåt med individer avlade för tävling, men är jag ”gammalmodig” som tycker det känns lite fel att starta två dagar i...
Svar
13
· Visningar
1 070
Senast: Freazer
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
383
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka