Tävlingsnerver, hur gör ni?

Emma-pemma

Trådstartare
Hej alla glada!
Jag har inte varit ute och tävlat på tio år, pga gammal häst, unghäst, graviditeter och småbarn, men nu börjar jag få ordning på min nuvarande häst och vill komma ut lite. Problemet är bara att jag har så fruktansvärt dåliga tävlingsnerver.:crazy: På min förra häst gick det väl bra ändå. Det var en erfaren häst som tävlat mycket och som kunde hålla mig någorlunda lugn. Trots det var jag askgrå i ansiktet, kunde inte äta och svarade knappt på tilltal på tävlingsdagen.

Min nuvarande häst är totalt oerfaren. Hon blir jättespänd när vi kommer till nya miljöer, och jag har ju som sagt inte heller varit ute på många år. Jag har nu hittat att den lokala ridklubben har programträning och träningshoppning. Jag blev jättesugen att anmäla mig till en LC:1 och en 50cm-hoppning, men bara jag tänker på det börjar fjärilarna komma i magen. Inte blir det heller bättre av att man går in på dressyr-forumet och läser att "om man inte kan rida på mer än 50% bör man stanna hemma". Jag skulle vara jättenöjd om jag lyckades rida igenom programmet utan att hästen tvärstannar i något hörn för att den får syn på något, och att jag faktiskt lyckas ta åtminstone tre andetag under ritten.

Snälla, kom med era bästa tävlingsnervstips!:) Jag behöver dem verkligen! Hemma kan jag ju vara världsmästare, men hur lyckas jag behålla lugnet på en tävlingsplats?

Sv: Tävlingsnerver, hur gör ni?

Ojoj! Jobbigt med sånt där. Alla är ju lite nervösa, men när nervositeten blir så svårt att man börjar må dåligt är det ett tydligt tecken på att du måste ta i tu med problemet. Personligen är jag väldigt nervös innan jag kommer upp i sadeln, men när jag väl börjar rida släpper allting. Men detta är dock jag. Sedan gillar jag har llting klart i god tid innan start så jag inte blir stressad. Men jag vet att det finns många som vill få lite tid att göra i ordning o dylikt så att dom inte hinner blir nervösa osv. En smaksak helt enkelt.
Jag tycker att du borde redan kvällen innan tävlingen när du går och lägger dig "tänka" hur du och din häst prydligt rider igenom tex ett dressyr program (verkligen tänka hur du ska rida och hur du ska använda hjälperna i varje del av programmet, och hur hästem reagerar på dom osv).
Sedan kan jag tipsa om en mkt bra baturtablett kallad Rosenrot. Den gör dig avslappnad och du kan verkligen fokosera på uppgiften på rätt sätt. Det fungerar för mig iallafall ;) (Kan köpas på Apoteket)
Hade bra och Lycka till! :bump:

Tyvärr har jag inget tips mer än att jag vet precis hur du känner det! Är själv på samma punkt just nu och jag vill så hemskt gärna börja tävla igen.
Problemet är att jag inte vet hur min häst kommer att reagera när vi kommer in på en tävlingsbana, hemma går det ju bra.
När min häst blir spänd har hon en tendens att koppla bort mig för en stund och skulle en annan häst gnägga måste hon bara svara.
Och tänk om man får en bra bit under 50 %, då vågar jag nog aldrig rida ett dressyrprogram igen. Mitt självförtroende är inte det bästa.

Funderar att vara med på en dressyr "clear Round" i juli om allt går som det ska.

Lycka till och tänk på att det finns nog fler som är som vi ;)

Anna

haha, alla som följer med mig på tävling (mamma, pappa, tränare och kompis) får passa sig! jag blir helt odräglig när jag ska tävla. i bilen när vi börjar närma oss sitter jag bara och blundar och andas djupt, men sen drar det igång. mitt sätt att ''peppa'' är att ge mig själv sjlälvförtroende. jag säger till alla som är med mig att jag kommer vinna det här lätt, det är bara en lätt klass som vi ridit hur många g¨ånger som helst, vill någon vara snäll och hålla i den vinnande hästen?? jag låter dem veta att jag inte är ett dugg nervös (!!) för jag kommer ju ändå att vinna. så där håller jag på, men är naturligtvis inte så i vanliga fall och jag skulle ALDRIG klanka ner på ett annat ekipage. alla gör sitt bästa, och hur man än peppar är det viktigaste att vara schysst.

Jag är också jätte nervös när jag ska tävla men försöker visa alla andra att jag är lugn. Då brukar jag oftast bli lika lugn själv... När jag sitter i bilen så blundar jag och ser mig själv göra ritten perfekt och vinna... Överdriv då ORDENTLIGT! Så ger jag mig självförtroende... Sedan när jag kommer fram gör jag det som behövs och visar de andra att jag har nerver av STÅL fast jag i själva verket är SKITNERVÖS (ursäkta språket) Blir jag däremot stressad går det inte lika bra... Men är allt klart och vi är ute i god tid så minskar nervositeten och jag kan nå mitt lugn som jag visar alla andra att jag har....

Hoppas att du hittar nått som passar dig! För alla tycker vi olika och vi beter oss alla på olika sätt!

LYCKA TILL!!! :)

Jag tror att mycket handlar om självförtroende. Om ni oroar er för att det inte går bra inne på banan och att ni inte kommer få över 50% så kan ni väl alltid glädjas över något annat, tex att ni gjorde en perfekt halt på framridningen. Gör upp små delmål hela tiden och ta allting som en rolig process. Från att kliva ur bilen på tävlingen, till att lasta och åka hem. Pressa inte er själva till att det måste gå bra inne på banan om ni inte är tävlingsvana och har orutinerade hästar. Rid och ha kul så kommer det gå skitbra. Kanske inte denna tävlingen, eller nästa, men så småningom...

Lycka till.:smirk:

Ha inte för höga krav på dig själv eller hästen.
Det kan skapa onödig nervositet.
Blir du illamående av att äta så försök att dricka mycket istället.
Försök att ha allt fixat i god tid så att du inte behöver stressa med något.
Ha gärna med någon hästskötare eller någon annan som kan hjälpa dig att göra iordning hästen så att du slipper bli nervös pga tidspress.
Och tänk på att det ska vara roligt.
DÅ brukar allt släppa.

Hej!
Själv har jag inga tävlingsnerver, men jag har en kompis som har en hel del;)

Jag resonerar som så att går det så går det, går det inte så får man hem och träna!:)

Det är klart man kan bli besviken av olika anledningar, men ingen är mer än en människa!:smirk:

Vissa har naturtalanger, vissa får kämpa för det!:crazy:

OM jag skulle bli nervös tänker jag - "Går det så är det superkul, går det inte blir det hårdträning;) "

Lycka till med tävlandet, och hoppas dina nerver lugnar sig!
Hoppas också min tankegång ger dig något att fundera på:smirk: !

Hälsningar
Petronella 12 år

sandy_ skrev:
Jag är också jätte nervös när jag ska tävla men försöker visa alla andra att jag är lugn. Då brukar jag oftast bli lika lugn själv... När jag sitter i bilen så blundar jag och ser mig själv göra ritten perfekt och vinna... Överdriv då ORDENTLIGT! Så ger jag mig självförtroende... Sedan när jag kommer fram gör jag det som behövs och visar de andra att jag har nerver av STÅL fast jag i själva verket är SKITNERVÖS (ursäkta språket) Blir jag däremot stressad går det inte lika bra... Men är allt klart och vi är ute i god tid så minskar nervositeten och jag kan nå mitt lugn som jag visar alla andra att jag har....

Hoppas att du hittar nått som passar dig! För alla tycker vi olika och vi beter oss alla på olika sätt!

LYCKA TILL!!! :)

Smart sätt!
Låter riktigt genomtänkt!

Kul att det passar dig;)

Lycka till!

har också tävlings nerver men det är olika från tävling till tävling!! brukar vara uppe i god tid på morgonen så att man slipper stressa till tävlingen och har god tid på sig där att anmäla sig mm.. sen tänker jag att det ska gå bra och sen har min häst varit ute så mycket nu så hon är så lugn när hon är borta hon tycker bara att det är roligt att få komma ut!!!

Petronella_carlsson_ skrev:
Smart sätt!
Låter riktigt genomtänkt!

Kul att det passar dig;)

Lycka till!

Ja! Jo!
Jag har aldrig tänkt på att ha nerver. Jag bara fokuserar på min uppgift och på hästen! I hoppning har jag lite svårare att fokusera men med bra självförtroende brukar jag bli ganske lugn tillslut... :D
Testa! Det hjälper faktiskt!!!

Jag har också problem med nervositeten.
Jag har just börjat tävla.. Det känns otroligt skoj.
Min första tävling höll jag på att bli placerad. Oturligt nog råkade
vi peta ner en bom i näst sista hindret i omhoppningen, hindret var ca: 1 meter högt och lika brett, och det hoppade vi typ.. stillastående så det är inte så konstigt att han rev, men jag va överlycklig att det gick så bra som det gjorde!

Och så den 2/7 var vi och tävlade så gick det skit dåligt.. :(
Men det va ca: 37 grader och det blåste INGET, alla hästar var helt konstiga.. det är ju inte så konstigt ;) Jag fick utgå i L:D och stryka mej från L:C och åka och bada med hästen istället ;)

På min klubb har vi mental träning på vinterhalvåret så att man ska lära sig att koppla bort nervositeten och tänka det hela som träning typ.. och det funkar bra det! Var alltid nervös förut men nu tycker jag inte det är så stor skillnad att rida på en tävlingsbana eller hemma. Förutom att ponnyn är mer tittig och spänd borta men man får försöka tänka hur man skulle löst situationen hemma.

Ja..en sak är då säker:både du och hästen behöver komma UT på tävlingsbanorna för att få rutin!

Och om det är din och hästens första dressyrtävling?? det är väl skit i samma...NÅN gång ska vara den första!:)

ett mkt bra tips är (som funkar mkt bra för mig då jag är en riktig tävlingsmänniska) att enbart tävla mot dig själv! sätt upp DINA mål för varje tävling..

tex: du ska tävla denna LC:1 dressyr,vi säger att du sätter ett mål på att få 50%...då ska du försöka få dessa 50%..blir det under 50% ja då blir du besviken å åker hem å tränar-och ser denna (misslyckade :devil: )tävling som en träning istället...blir det över 50%-Jätte bra!:banana:

samma sak med hoppningen : du sätter ett mål på tex 8 fel å 1 vägran..blir det mer fel än du "accepterat",ja hem å träna,blir det felfritt= SKIT BRA jobbat!!:bump:
du vet ju själv hur din häst är..sätt då inga stora krav på varken dig själv el hästen i början-ha KUL,lär känna varann på "främmande mark" å våga lita på varann..

sen blir ju givetvis lilla tävlings oryttinerade Jag nervös..men när jag väl sätter mig på hästen-så kör jag min grej helt enkelt..

för innerst inne VET jag vad både hästen och jag kan gå för på hemmaplan..
på tävlingen så stänger jag helt enkelt av "omvärlden" å rider för mig själv..MEN har ändå i bakhuvudet mina "mål-sättningar" för just denna tävling..

sen är det SKIT samma om ngn säger "ja om man inte klarar att rida på 50% så bör man stanna hemma.." men då säger jag :F*ck you! :D
det är DIN tävling-och det angår INGEN om hurvida du ska stanna hemma eller ej bara för att det finns en liiiten möjlighet att man just på denna tävling rider på ett X antal % som är "under värdighet"...

jag tycker det är jätte bra om man kan åka på så många tävlingar som man bara kan (utan överdrift alltså) helldre många lätta tävlingar som man klarar än färre svåra som går piss...

jag tycker att du LÄTT ska ta å tävla denna dressyr..

jag kan ju säga att när jag debuterade med min häst i LB:1 så blev jag grymt förvånad över våra % ...vi är ju i grund å botten ett hoppekipage..och jag hade tränat EN enda gång innan den tävlingen,min sits sög rent ut sagt,jag gjorde bort mig lite..och mitt mål var 50%..kan ju säg att vi fick 55% å jätte bra omdöme...inget märkvärdigt men Ändå..det var jätte KUL och man blir riktigt glad när det går över förväntan..! visst kan det gå lite sämmre-men se det som träning istället..känns mkt bättre kan jag lova ;)

så jag tycker: GO for it!:banana: :)

Senast ändrad:

Kan du inte öva dig på att åka och rida/träna i nya miljöer ofta?

Om du vänjer både dig själv och hästen vid att "jahapp nu är det Lördag igen och då knatar vi snällt in i släpet och åker och jobbar på en ny anläggning", så är det inte lika "stort" och läskigt när det är tävlingsdags.

Det tar visserligen fler timmar ur din helg än att bara rida på hemmaplan, men det kan vara väl investerad tid i längden...

sandy_ skrev:
Ja! Jo!
Jag har aldrig tänkt på att ha nerver. Jag bara fokuserar på min uppgift och på hästen! I hoppning har jag lite svårare att fokusera men med bra självförtroende brukar jag bli ganske lugn tillslut... :D
Testa! Det hjälper faktiskt!!!

Låter perfekt!
Ska testa det nästa gång!;)

Har tävlat i fyra år nu och känner nästan inte alls av någon nervositet längre. Värre var det det första året, ville stryka mig varenda tävlingsmorgon för att jag var så nervös, men med tiden har det blivit bättre. För jag slutade tänka på det som en tävling, tänker istället att jag ska till en träning där hästen och jag ska ha kul. Det har hjälpt faktiskt. Sen blir jag ibland nervös om vi inte är i god tid till tävlingen, och de smittar av sig på hästen som är en känslig kille. Så därför kommer jag till tävlingen i god tid, visar papper och kollar in tävlingsplatsen i lugn och ro. När jag sen tar ut hästen tar jag ut han i god tid så jag slipper stressa när jag ska sadla och så vidare, skrittar sen fram i ungefär en kvart minst så han får kolla in tävlingsplatsen han med. Fungerar oerhört bra på min häst då jag själv blir lugnare av att jag vet att vi har god tid på oss och när jag är lugn blir hästen lugn och avslappnad.

Så mitt tips till dig är att vara i god tid på tävlingsplatsen och se inte så allvarligt på att det just är en tävling. Tänk att du och hästen ska ha kul istället. Innan jag ska in på banan säger jag till min lilla ponny "Nu ska vi ha kul" och så rider jag då släpper all nervositet och jag fokuserar bara på uppgiften. Hoppas det funkar för dig också. Lycka till!

Jag har problem med motsatsen. Inge nerver alls vilket kan göra det svårt för mig att skärpa mig när det verkligen gäller..

Lagom är nog bäst trots allt.;)

Svarar alla! Tack för era tips! Jag har börjat tänka efter hur det var förr när jag tävlade. Då red jag fälttävlan, och det gick bäst om jag fick rida fram länge. Då hann jag "gå in i mig själv" och fokusera enbart på mig och hästen. Problemet är ju att när man ska rida både dressyr, hoppning och terräng samma dag vill man inte lägga en timme på att rida fram till första momentet...

Nu tänkte jag vara med på en träningstävling och endast rida dressyr eller hoppning, och då har man ju andra möjligheter till att rida fram i tid. Tipset att skritta runt på tävlingsplatsen en kvart och låta hästen se sig om var bra! Ska testa det! Ska också försöka se det som träning som Petronella mfl har sagt, men för tillfället blir jag nervös bara någon tittar på mig när jag rider på ridbanan :crazy: . Nu lyckades hästen skada en hov, men om några veckor är vi igång, och då åker vi nog på en träningstävling! :bump: (Oj, fjärilarna kom igång direkt :eek: :D .)

"Andas in andas ut, det är inte hela världen om jag misslyckas" som värsta mantrat

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 975
Senast: monster1
·
Hästhantering ja de är vad jag undrar.. vad är de jag gör fel? de är andra hästen i rad nu som jag sett bevis på går på transporten direkt utan... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 573
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både... 2
Svar
22
· Visningar
3 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka