Tävlingsnerver, hur gör ni?

Sv: Tävlingsnerver, hur gör ni?

Men är det en träningstävling måste du ju få vara med, se det som en träning bara.. Det gör helt enkelt inget om det nu skulle bli lite galet, man kan ju skratta åt det efter åt :)

När jag kommer till tävlingen och jag har anmält mig och osånt så sätter jag mig själv i bilen och bara försöker ta det lugnt...Jag är väl kanske en sånhär mediterande fjollmänniska :p som tror att allt blir bra om man bara fokuserar

Har inga egentligen tips eftersom jag inte blir ett skit nervös, det går som det går ändå, jag rider inte bättre för att jag sitter och stressar upp mig i onödan snarare tvärt om, stressad kan jag dock bli om det strular med tiden, men nervös för själva tävlingen nej.. jag tänker bara att någon ska komma sist och någon gång ska det väl vara jag och då blir alla plaster ovanför sista lysande och man känner sig nöjd.

Se till att planera ordentligt och vara väl förberedd så slipper du stressa i onödan. Packa och gör i ordning allt inför tävlingen dagen innan så att du har gott om tid för det som måste göras på själva tävlingsdagen. Det finns inget värre än att vara stressad och nervös och inte ha koll på vad som är gjort eller inte...

Ta med dig någon som kan backa upp och peppa dig lite. Behöver ju inte nödvändigtvis vara någon hästexpert, men ibland är det bara så himla skönt att ha med någon att småprata med, som kan hjälpa till att hålla i hästen, gå och köpa något att dricka etc.

Ta det lugnt och ha roligt, det är KUL att tävla! :)

På min klubb har vi mental träning på vinterhalvåret så att man ska lära sig att koppla bort nervositeten och tänka det hela som träning typ.. och det funkar bra det! Var alltid nervös förut men nu tycker jag inte det är så stor skillnad att rida på en tävlingsbana eller hemma. Förutom att ponnyn är mer tittig och spänd borta men man får försöka tänka hur man skulle löst situationen hemma.

ÅH, jag vill också vara med på den där mentala träningen. Skulle verkligen behöva det.. För lixom jag blir så nervös så jag inte ens kommer ihåg att jag har ridit, sen börjar jag skaka och se suddigt. Men det är så roligt att tävla :crazy: ändå! :rofl:

Snälla, kom med era bästa tävlingsnervstips! Jag behöver dem verkligen! Hemma kan jag ju vara världsmästare, men hur lyckas jag behålla lugnet på en tävlingsplats?

Hej!
Tänkte att jag kunde bara säga stt du inte ska ha några högre förväntningar. Det är nog det viktigaste. För om du har höga förväntningar på hästen så är det nämligen Du som måste utföra dem.
På min första Clear round med min ponny (var då 5 år och det var även hennes första clear round) . vägrade jag två gånger på första hindret och sedan hoppade hon resten, andra rundan var vi felfria. Då nervositeten hade släppt lite !! Överlycklig var jag då målet var att komma över ETT hinder.
Efter det sväsvade jag på moln flera veckor och såg verkligen fram emot nästa gång, med tiden så växte mitt självförtroende och jag blev lugnare.

Så det är nog bara att ta tjuren vid hornen, göra ditt bästa utan några förväntningar och skaffa rutin, se också till att ha roligt! Lycka till . :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 975
Senast: monster1
·
Hästhantering ja de är vad jag undrar.. vad är de jag gör fel? de är andra hästen i rad nu som jag sett bevis på går på transporten direkt utan... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 573
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både... 2
Svar
22
· Visningar
3 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka