När jag varit intresserad av någon ras, eller bara vill veta mer så brukar jag kolla igenom rasklubbens RAS dokument, brukar finnas som pdf dokument på deras hemsida, det brukar säga en hel del om rasens hälsostatus.
 
När jag varit intresserad av någon ras, eller bara vill veta mer så brukar jag kolla igenom rasklubbens RAS dokument, brukar finnas som pdf dokument på deras hemsida, det brukar säga en hel del om rasens hälsostatus.
Om de är uppdaterade så är de väldigt bra.
Vår är från 2005, så inte helt aktuell.
 
Bra att veta! Vi kommer att leta valp så småningom när det är dags att ta bort den 14-åriga "tanten" och det här är ju en av få uppfödare som ofta har kullar. Det är lite svårt att få tag på korthåriga valpar, speciellt om man vill ha dvärg. Men då vet jag att vi ska passa oss för dom här!
Jag har forskat en del i tax, eftersom jag skulle vilja ha en så småningom, och dvärg/kanin har större problem med hälsan (framförallt ryggen), vilket kan vara bra att veta.
 
Jag har forskat en del i tax, eftersom jag skulle vilja ha en så småningom, och dvärg/kanin har större problem med hälsan (framförallt ryggen), vilket kan vara bra att veta.

Ja, det var bra att veta! Vår hade en förälder som var dvärg och en som var normal så hon är normal men precis på gränsen ner till dvärg. Har aldrig haft problem med ryggen så det är jätteskönt! :up:
 
Om försäkringsbolagen tar fram rasprofiler är de nödvändiga komplement till RAS. Ingen för bok över vad hundarna drabbas av, hur gamla de blir eller skälet till att de avlivas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 073
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 222
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 804
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 017
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp