Taxera småhus till jordbruksfastighet.

A

Ann O Nym

Jag har en småhusfastighet med knappt 2 ha mark (bete o åker) en gammal ekonomibyggnad där jag byggt två boxar. Eftersom jag avser att köpa två ston och börja med avel i liten skala vill jag omvandla till jordbruksfastighet för att det är enklare att göra avdrag för byggnationer (ligghall m m). Målet med aveln är att den ska utökas och självklart gå med vinst på sikt. Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Sv: Taxera småhus till jordbruksfastighet.

Ta kontakt med Skattemyndigheten. Men jag är tveksam till att du kan få det som jordbruksfastighet för du ska ju inte driva jordbruk utan hästavel.

Det är inte omöjligt att göra så men det är nog så nära omöjligt man kan komma. Kan rekommendera att läsa Fastighetsbildningslagen FBL 3:1 och 3:5. Då inser du nog vidden av svårigheterna :eek:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Ta kontakt med Skatteverket, som sagt! Vi omvandlade vår fastighet till jordbruksfastighet i samband med att vi byggde vårt stall. Det var inte alls särskilt krångligt. Dock har jag för mig att markarealen måste vara minst 2 ha.

Tack för era svar! Jag har hört att hästar anses numer som "djur i jordbruk". Vad jag förstår kan jag ju söka EU-bidrag för att marken (grannbonden får det nu för han använder min mark). Är jag felinformerad?

Jag har också hört att arealen måste vara minst 2 ha men att man kan avrunda uppåt (min areal= 19960). Tack Tabihta för att du gav mig lite hopp. Är ju så mycket bättre ekonomiskt och lättare att göra investeringar om jag har jordbruksfastighet.

Tack för era svar! Jag har hört att hästar anses numer som "djur i jordbruk". Vad jag förstår kan jag ju söka EU-bidrag för att marken (grannbonden får det nu för han använder min mark). Är jag felinformerad?
Ja men då äger nog grannen stödrätterna för marken även om du äger marken. Om du skall kunna få EU-ersättning så måste du få grannen att skriva över stödrätterna på dig alternativt måste du köpa stödrätter.

Ja jag vet det är ett J-A system men tyvärr är det så.

Tomas N: Jag måste äga stödrätterna för jag har aldrig sålt dem! Bonden sköter vägen åt mig mot att han får ta EU-bidraget för marken. Slår mig nu att det är konstigt att jag som markägare aldirg fått en förfrågan om det är okej att bonden har rätt att söka bidraget. Hmm.....

Tomas N: Jag måste äga stödrätterna för jag har aldrig sålt dem! Bonden sköter vägen åt mig mot att han får ta EU-bidraget för marken. Slår mig nu att det är konstigt att jag som markägare aldirg fått en förfrågan om det är okej att bonden har rätt att söka bidraget. Hmm.....
Den som brukade marken 2005 fick stödrätter för marken, det har inget med ägandet av marken att göra.

Men är bonden lite just så ge han dig bara stödrätterna.

TomasN: Aha! Är det så det funkar... Lär mig en hel del här. Men om bonden inte brukar min mark när jag själv behöver den så kan han ju inte få något bidrag för den, eller?

Nä han kan inte få något bidrag men han behåller stödrätterna. De följer den som "äger" dem. Bonden kan sedan göra två saker med dem. Dels överlåta eller sälja de stödrätter han inte har areal nog för att utnyttja. Eller så kan han ha dem vilande i upp till fem år om han skulle få mer areal någonstans.

Vet inte var gränsen går för stödrätter för det är ännu så länge ganska nytt. Men man kan också som ny jordbrukare ansöka hos Jordbruksverket om att få stöd rätter ur den Nationella reserven. Men som sagt jag vet inte hur mycket areal man behöver för att kunna göra det. Det brukar finnas en undre gräns för hur mycket man minst måste ha.

Vår avgift/år för att grannbonden ska sköta vägen är högre än vad man får i bidrag för 2 hektar mark. Så det kan vara en bättre affär att låta bonden fortsätta ta ut bidragen för marken.

Bonde: Förmodligen är det så det kommer att bli: att han fortsätter att ploga på vintern och att han behåller stödrätterna...

Men om jag köper grannens torp med ca 1,5 ha, får jag då inte stödrätter för den marken heller om någon annan har rätterna? Verkar himla konstigt system det här... Stöden borde väl vara kopplade till marken?!?

Bonde: Förmodligen är det så det kommer att bli: att han fortsätter att ploga på vintern och att han behåller stödrätterna...

Men om jag köper grannens torp med ca 1,5 ha, får jag då inte stödrätter för den marken heller om någon annan har rätterna? Verkar himla konstigt system det här... Stöden borde väl vara kopplade till marken?!?

Nej det får du inte, det är jätte tråkigt det där eftersom många små gårdar har sin mark utarenderad och tillråga på allt betalar inte allt för sällan arrendatorn mindre i arrende än vad han kan plocka ut i bidrag:o

Någon mer som har tips och kunskaper kring ombildande till jordbruksfastighet? Spelar stödrätterna någon roll för den?

Stödrätterna har inte med fastigheten att göra utan med möjligheten att att sök gårdstöd (Eu-bidrag). Vissa andra EU-bidrag kräver inga störätter utan kan sökas ändå.

Så du behöver inga stödrätter för att kunna ha den som ett lantbruk. Som jag skrev innan så krävs en viss arel för att stödet ska betalas ut och jag vet inte var den undre gtänsen går för gårdsstödet. Kan mycket väl vara så att dina två hektar inte räcker för utbetalning. De räkcer hos bonden för han har annan mark också och får då större areal.
Om du letar här så kanske du kan få svar på vilka stöd som kan vara aktuella för just dig och din mark. http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden.4.7502f61001ea08a0c7fff24864.html

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en "vilande" enskild firma. Hyrde ut boxplatser tidigare men har lagt ner det. Nu har jag inte haft nån verksamhet på 2 år och...
Svar
4
· Visningar
1 478
Senast: Tussemaja
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 377
Senast: thevalley
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 964
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10