Teflonbeläggning

snigelfarmor

Trådstartare
Teflon belagda regntäcke.. kan man impregnera om dem? Ska till o köpa ett sånt tänkte jag, men har ingen erfarenhet av hur de funkar efter nåt år när de använts en del..
Nån som vet mer?

mvh jenny

Sv: Teflonbeläggning

Som jag ser det så är det som med alla andastäcken, att de går alltid att impregnera om, men du kan tappa andasfunktionen.

Men jag VET inte, det är bara min teori. Jag har själv ett teflontäcke (som är SUVERÄNT, regndropparna bara rinner av) men har ingen aning om hur det står sig över åren.

DOCK så räknar jag ISKALLT med att inte behöva impregnera om det. Jag har på 15 år blivit tvungen att impregnera ETT täcke och det var ett skittäcke från Börjes. Inga andra, andas eller inte andastäcken har behövt impregneras om, TTROTS flitigt användade och flitig tvätt i maskin med vanligt tvättmedel och sköljmedel.

guuuud vad du svarar snabbt!

jag har ett regntäcke med nån sorts gummibeläggning med andasfunktion som jag tycker behöver impregneras om nu efter 6-7 år.. vågar inte tvätta det en gång till!

det är ett rambo täcke, och ingen affär vågar sälja imregnering till det.. så nu vill jag ha ett regntäcke till.
ska köpa ett på horze förresten.. himla bra sida! Hoppas de utökar sortimentet.
Vad heter ditt teflontäcke?
/jenny

snigelfarmor skrev:
guuuud vad du svarar snabbt!

jag har ett regntäcke med nån sorts gummibeläggning med andasfunktion som jag tycker behöver impregneras om nu efter 6-7 år.. vågar inte tvätta det en gång till!

det är ett rambo täcke, och ingen affär vågar sälja imregnering till det.. så nu vill jag ha ett regntäcke till.
ska köpa ett på horze förresten.. himla bra sida! Hoppas de utökar sortimentet.
Vad heter ditt teflontäcke?
/jenny

Jag har söndagstrååååkigt och bombar alla forumsidor jag vet om med massa inlägg och tråkar ut folk på icq ;)

Jag har ett HorseSaver, och jag är LYRISK över den där teflonbeläggningen, det suger ju inte upp vatten alls, vattendropparna bara rinner av. Andas suveränt gör det med, hästen i fråga är av medicinska skäl övertäckad, och inte ens om hon busat i hagen OCH solen tittat fram så blir hon ens för varm :love:

DU råkar inte vara ute efter ett i strl 115 cm? *vissel* Måste upgradera en storlek nämligen, unghästen växer foort..

snart ska jag iväg o körträna,s å då slipper jag ha så tråkigt att jag oxå svarar tillbaka snabbt :) o sen när jag kommer hem klockan 22 ikväll då orka jag inte ens starta datorn :)

... ut o tömkör vet jag!!

Alexandra_W skrev:
Som jag ser det så är det som med alla andastäcken, att de går alltid att impregnera om, men du kan tappa andasfunktionen.

Men jag VET inte, det är bara min teori. Jag har själv ett teflontäcke (som är SUVERÄNT, regndropparna bara rinner av) men har ingen aning om hur det står sig över åren.

DOCK så räknar jag ISKALLT med att inte behöva impregnera om det. Jag har på 15 år blivit tvungen att impregnera ETT täcke och det var ett skittäcke från Börjes. Inga andra, andas eller inte andastäcken har behövt impregneras om, TTROTS flitigt användade och flitig tvätt i maskin med vanligt tvättmedel och sköljmedel.

Jag har hört HELT annan information. Frågade på Sharpman och Hööks (gillar att utreda :) ang. impregnering av ute täcken och de sa BÄGGE följande:

alla ute täcken SKALL impregneras innan man börjar använda dom. De gjorde jämförelsen med vinter skor etc - det hör till bas funktionerna/skötseln att man börjar med att impregnera dem..
ang. andasfunktionen så SKRATTADE de när jag frågade om impregneringen förstörde denna. De sa att utsidan på täcket INTE har att göra med andasfunktionen i det att impregnering stänger till om andasfunktionen. De sa att det är innerfodret som FRÄMST bestämmer om ett täcke är andasvänligt eller inte.

där. fick du lite konflikterande material vi kan begrunda och debattera :D

snigelfarmor skrev:
snart ska jag iväg o körträna,s å då slipper jag ha så tråkigt att jag oxå svarar tillbaka snabbt :) o sen när jag kommer hem klockan 22 ikväll då orka jag inte ens starta datorn :)

... ut o tömkör vet jag!!

Med vilken gjord då? ;)

mackan skrev:
Jag har hört HELT annan information. Frågade på Sharpman och Hööks (gillar att utreda :) ang. impregnering av ute täcken och de sa BÄGGE följande:

alla ute täcken SKALL impregneras innan man börjar använda dom. De gjorde jämförelsen med vinter skor etc - det hör till bas funktionerna/skötseln att man börjar med att impregnera dem..
ang. andasfunktionen så SKRATTADE de när jag frågade om impregneringen förstörde denna. De sa att utsidan på täcket INTE har att göra med andasfunktionen i det att impregnering stänger till om andasfunktionen. De sa att det är innerfodret som FRÄMST bestämmer om ett täcke är andasvänligt eller inte.

där. fick du lite konflikterande material vi kan begrunda och debattera :D

Jag har inte frågat nånstans, jag baserar det på egen erfarenhet. Dvs jag har aldrig impregnerat ett nytt täcke, och 5 - 10 år senare är de vattentäta ändå, med få undantag (sämre/billigare täcken). När jag impregnerat dem (3 st under alla år) så slutade samtliga andas/fick sämre andasfunktion.

Mitt Bucas med teflon-beläggning är cirka ett år nu och behöver fortfarande inte impregneras om. Dock fastnar smutsen nu. Vilket den inte gjorde förut. Teflonet slit ju bort till slut. Och då tror jag bara att det är att impregnera om det. Jag har då inte hört ngt annat.

Verkar hel konstigt att man ska behöva lägga ut en hundring till innan man ens har lagt på täcket. INGEN bra försäljningsstrategi!
Har 2 täcke från hööks och de är båda vattentäta. Varför slänga ut onödiga pengar??

TUAPHUA : Men med VAD ska man impregnera det med, finns det teflon i sprayform då?

Det är INTE innertyg/foder som bestämmer andas eller inte! Nya täcken behöver inte inpregneras för att fungera och det finns speciella till teflontäcken, vill man ha spray går det att köpa sånt man använder till sina skor, olika friluftsbutiker etc har det.
O du farmor, köp inga täcken innan du kan något om dom :devil: :devil: nä förlåt bara skoja med dig :)
Ha en bra dag

Rude skrev:
Det är INTE innertyg/foder som bestämmer andas eller inte! Nya täcken behöver inte inpregneras för att fungera och det finns speciella till teflontäcken, vill man ha spray går det att köpa sånt man använder till sina skor, olika friluftsbutiker etc har det.
O du farmor, köp inga täcken innan du kan något om dom :devil: :devil: nä förlåt bara skoja med dig :)
Ha en bra dag

Got it.. :angel:

Då har dom väl fel både på Sharpman och Hööks då. Har dessutom testat med ute täcken att INTE för-impregnera, och de håller definitivt inte för några större mängder vatten, klart de håller för lite normal regn osv, men inte nåt mer.... men då har jag väl helt fel då, trots vad hästaffärerna sagt.

Jag har bara Bucastäcken ute på min häst. Och jag har aldrig behövt förinpregnera! :eek: De håller för ösregn utan problem. Efter ett år eller mer brukar jag behöva inpregnera om.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 770
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 474
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
521
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka