Tekna hoppsadel

Shark

Trådstartare
Jag är intresserad av denna sadel men har ingen återförsäljare i närheten så nu behöver jag er hjälp.
Har ni bilder vore jag evigt tacksam! Jag vill gärna se den rakt framifrån och bakifrån för att se bossorna.
Vad för typ av rygg har du den på?
Tack på förhand

Sv: Tekna hoppsadel

Har inga bilder, men såg den på mässan i GBG och den är svängd och takformad.

Har inte den heller, men även jag såg den på mässan. och håller med ovanstående.

Dock sa de imonterna att den är byggd på samma bom som globus fast i ett annat material. Dressyrsadeln såg rakare ut, men kan inte alls mycket om sadlar.

Och när jag var i kontakt med en ÅF så skrev jag tydligt att jag inte kunde ha en sadel med takformadebossor till min häst, varför skriver då inte ÅF tillbaka till mig att den har takformadebossor denna också??!! Nu blir jag lite förvirrad..:confused:

när jag pratade med han som stod på mässan så stod han som ett frågetecken när jag började fråga om den hade takformade bossor ;) han försvann kvickt. Och nej jag är inte blind men det var folk överallt och jag fick inte tillfälle att kolla själv

Får hoppas att dressyrsadeln har lite flatare bossor då...är väl främst den jag är intresserad av men fundera även på att skaffa hoppmodellen om jag känner mig nöjd. Får kanske maila ÅF igen och ifrågasätta dennes svar!

Jag har hoppmodellen hemma på prov och kan fota bossorna i morgon om du vill kolla. Tyckte dressyrmodellen hade mer takformade bossor än hoppmodellen, och även rakare.

Ja du får gärna fota, men NEJ NEJ NEJ, det var inte det jag ville höra om Dressyrmodellen....när jag fick förklarat att ÅF vilka ryggar dom passar bäst till så såg jag bara framför mig min hästs rygg, normal mot svängd...MEN om det nu är som några skriver att dom är uppbyggda på Globusbom så kan dom ju inte vara spec. svängda. Dock skrev inte ÅF något om detta till mig trots att denne även säljer Globus...hmm...skummt...Nu blir jag faktiskt lite ledsen i ögat...och inte så lite heller, trodde verkligen att jag hittat sadeln med stort S....:cry:

Två av mina kompisar har en Tekna dressyr, deras hästar är raka i ryggen. Båda har testat en hopp, och hoppen var för svängd.

Har du testat Griffin Cob/Haflinger? För visst är det en dressyr du är ute efter? Du och jag bytte sadel för ett tag sedan, om du minns. Du fick min Wintec Wide och jag din T6. ;)

Finns inte så många Haflinger/Cob till salu sen var jag inte så imponerad av Griffins lösning med flyttbara sadelgjordsstroppar, det blev så knöligt under kåpan. Wintecen är såld för längesen, den blev både för vid och för svängd....

Okej, så dom har raka ryggar, man börjar ju blir rätt förvirrad måste jag säga, ffa när ÅF är en stor sadelförsäljare...Ska mejla några ÅF till och höra vilka ryggar dom anser sadlarna ska passa på...

Okejokej. Min haflinger/cob har inte flyttbara stroppar iallafall. Jag har den äldre modellen med endast fishinlägg. :)

Den kanske bara finns i den modellen, nu mera heter den väl typ "T4 för låg manke" eller nåt?!

Fick iaf svar från en anna ÅF ang sadlarna, enligt denne är båda sadlarna utrustade med rundbossor som snabbt anpassar sig efter hästen alltså inte direkt takformade, hoppsadeln passar ej en här med för mkt bog = inget för min häst, dressyrmodellen däremot passar nomala mot ngt rakare ryggar...och hur ska jag nu veta vad dom anser vara normalt mot rakt???!! :confused:

Man blir bara mer och mer förvirrad :laugh:

knapplån

ngn som har provat eller köpt teknas hoppsadel ännu? bilder? gärna på dom bruna och tabaccofärgade sadlarna.

Hej!

Jag provred denna idag på mitt 3-åriga halvblod. Tyckte den verkade OK på alla sätt men blev besviken. Jag saknade helt stöd för knäna i denna. Kom inte heller åt henne med skänkeln (hon är ganska kraftig). Annars gillar jag att man kan ändra bomvidden eftersom min unghäst säkert kommer att ändra sig.

Jag letar efter en sadel med rejäla stöd. Min gamla Stubben Ziegfried passar inte henne. Provred även min kompis Albion Legend, där pratar vi rejäla stöd och den passade henne bra. Blir nog till att leta efter en begagnad sådan... eller nåt liknande i lite lägre prisklass kanske.

jag provsatt nyss i en sådan i en butik och blev också besviken. saknade också stöden.

stöden i hoppsadeln är inte flyttbara.
dressyrsadeln är mkt bättre genomtänkt med den biten.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 429
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈