Tekniktolerans i sambo förhållande

Det där har jag en känsla av att det är standard hemma hos många familjer. Pratade med en kompis som har familj och två barn. Alla sitter i soffan, och tittar på varsin telefon eller padda medans idol eller nåt annat går i bakgrunden som ingen tittar på !
Jag fattar inte hur man kan ha tv:n på som bakgrundsbrus. När jag tittar så tittar jag aktivt på en tv-serie(har ingen tv-box inkopplad) , slår av mobilen på flygplansläge och kopplar ifrån allt annat och full fokus på det jag tittar på... precis som på bio.
Det kanske är standard hos många. Det har ju i så fall inte mycket med mig att göra. Jag kan inte minnas senast en tv stod på i bakgrunden när jag var hemma hos någon (med min syster och hennes man som enda undantag, men de bor på andra sidan jorden typ, så det blir ju inte så ofta).
 
Jag fattar inte hur man kan ha tv:n på som bakgrundsbrus. När jag tittar så tittar jag aktivt på en tv-serie(har ingen tv-box inkopplad) , slår av mobilen på flygplansläge och kopplar ifrån allt annat och full fokus på det jag tittar på... precis som på bio.
Jag tycker ju att rätt många inlägg i den här tråden är rätt snobbiga och nedvärderande gentemot alla som inte har samma intressen/annan typ av relation till teknik.
Ser liksom inte problemet med att folk väljer att ha på TVn som bakgrundsljud om en nu trivs med det?
 
Jag tycker ju att rätt många inlägg i den här tråden är rätt snobbiga och nedvärderande gentemot alla som inte har samma intressen/annan typ av relation till teknik.
Ser liksom inte problemet med att folk väljer att ha på TVn som bakgrundsljud om en nu trivs med det?
Bara för att man är av olika åsikter, betyder inte att man lägger sig i hur andra lever sina liv.
Däremot kan det ju påverka vid ett eventuellt sambo förhållande om åsikter går isär...
 
Bara för att man är av olika åsikter, betyder inte att man lägger sig i hur andra lever sina liv.
Däremot kan det ju påverka vid ett eventuellt sambo förhållande om åsikter går isär...

Nej, men då behöver en kanske inte heller sitta och förfasa sig över att folk väljer att ha på Idol i bakgrunden fastän folk inte aktivt tittar. Ingen tvingar ju dig att ha det så liksom.
 
Skulle det bli för mycket av teknik för min smak så skulle jag erbjuda mig att bygga ett uthus eller byggaut åt sambon och hoppas på napp, om det nu inte fanns ett eget rum till sambos intressen.
Men då pratar vi om många skärmar och kanske tom en gamingstol.
 
I vårt hem finns det fem datorer varav två är stationära, ett ljudsystem som inte känns stort nog pga lyhörd lägenhet, vinylspelare, mängder med spelkonsoler och typ 25 kg kamerautrustning. Några surfplattor och en bra liten bärbar bluetooth-högtalare.

Jag tror inte att det finns någon tröskel hos oss, faktiskt. Mitt tangentbord lyser i regnbågens alla färger, sambons datorfläktar är gröna. Vi trivs.
 
När mannen ville ställa in en stor. ful, gammal LP spelare i vardagsrummet. Då sa jag stopp och förbjöd det :grin: Han fick vackert ställa ner den i sitt rum i källaren där han har soffa, projektor och sin wiskysamling :rofl:
 
Beror nog lite på, men jag hade nog haft rätt hög tolerans på det om det verkligen var något min man gillade.

Nu är ingen av oss extrem gällande teknik utan båda har sina intressen utomhus (jag djuren och han maskiner). Vi har en stor tv, en förstärkare, två stora högtalare på var sida tvn, två laptops (min jobbdator + min gamla jobbdator som nu används privat) och barnen har tre surfplattor that´s it förutom varsin mobil och varsin träningsklocka men det räknas knappt :p Har ju även mina två stora skärmar + tangentbord inne på mitt kontor men det är ju för att jag har hemmakontor och behöver två skärmar när jag jobbar. Maken drömmer ibland om ny förstärkare och nya högtalare men han är lika noga som mig med att det ska se städat ut med sladdar osv.
 
Just @Hero, gällande det här med synlig vs. osynlig teknik så har vi ju helt klart mycket synlig teknik och båda är ok med det. Film, spel och musik är intressen som jag och sambon delar. Önskar att det gått att minska på antalet meter nätverkskablar men det är bara att gilla läget. Uttaget sitter där det sitter (i ett rum utan eluttag...) och routern måste vara på ett särskilt ställe för att täcka hela lägenheten.

Just nu har vi turen att kunna gömma undan det mesta i ett eget rum, vardagsrummet saknar helt skärmar/tv vilket är skönt men där ligger fokus på musik så fritt från elektronik är det ju verkligen inte.
 
Jag är ganska ointresserad själv. Har en schysst bluetooth-högtalare hemma hos mig som jag bär omkring på beroende var jag är, det räcker finfint till ljudböcker, poddar och musik. TV och dator och sådant tänker jag knappt på. DVD-spelare och digitalbox är hyfsat små och märks inte av så värst.

Pojkvän / blivande sambo är väl lite mer intresserad och har ett ganska roligt högtalarsystem i lägenheten, jag förstår mig inte riktigt på det men det finns nån högtalare i sovrummet och en i ett köksskåp och sådär och allt är sammankopplat till systemet i vardagsrummet. Det är ganska gammaldags högtalare som för mig som gillar retro är jättecharmiga, men de är rätt klumpiga. Vi får väl se över det där lite grann när samboskapet är ett faktum antar jag eftersom jag har en och annan bok och sådär som kommer att kräva plats i vardagsrummet :angel:
 
Mycket av dagens teknik går ju att köpa i olika utföranden, så jag skulle inte ha nått emot teknik så. Stationära datorer och annat med mycket sladdar vill jag nog gärna ha undangömt/kunna gömma undan på något vis, tycker aldrig det blir städat med sånt synligt.
Men jag är ju inte sambo.
 
Jag inser efter att ha läst tråden att jag har ett allvarligt problem med en viss typ av teknik. Datorer är arbetsredskap i min värld och de kan drälla lite här och där, liksom kameror och annat. Men TV-apparater... FY!

Jag skulle inte kunna bo med en TV på en central plats i hemmet. Och jag vill inte ha TV (eller radio) på i bakgrunden.

Blir nästan kallsvettig vid tanken att bo tillsammans med en TV.:crazy::meh:

Även sånt beror på varför tycker jag. Jag har extremt hög tolerans för bakgrundsljud om det beror på att personen har tinnitus. Extremt låg om personen bara tycker ljudkulisser är mysigt.
 
Ja, frågan är hur stor tolerans har ni för era partners teknikintressen och hobbyn.
Stora högtalare, datorer, Tv, m.m. Hur viktigt är det med design och estetik på tekniska prylar i hemmet ?
Idag verkar det ju mode med att tekniken ska integreras allt mer i hemmet. Alltså finnas där men inte synas för mkt.
Vad anser ni ?
Tolerans? För datorer ganska hög, vi har en stationär var och sprider paddor runt huset. För TV extremt låg, tycker stora TV-apparater är det fulaste som finns. Vi har en liten, mannen vill ha en lite större, fortfarande "normalstor" antar jag (för mer får inte plats), jag tänker i alla fall inte hjälpa till att få hem en sådan :cautious:.

Tolerans för hobbies är hög, jag har ingen som helst ambition i heminredning förutom att det ska vara trivsamt och möbler som faller samman byts ut mot något som inte ser hemskt ut. Har inte heminredning som hobby.
 
Så vi har en till varje tv :D
Mest för att flera vill spela olika spel samtidigt hehe
Japp vi är en nördfamilj :D

Min man har en tv med tillhörande (minst ett) tv-spel i varje rum förutom köket. Jag har typ aldrig spelat tv-spel i hela mitt liv :D
I sovrummet är det egentligen tv-förbud men han har ingen antennsladd (det fanns en indragen dit från början men den råkade kaninen klippa av :angel:) så det blev en kompromiss. Han fick ha tvn men kan bara spela på den.
 

Liknande trådar

Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 013
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp