Tekniktolerans i sambo förhållande

Jag har låg toleransnivå för högtalare och stereo om de är stora och skrymmande och tar massa plats och syns
Mina högtalare, projektor och stereo får eventuell partner leva med. Precis som jag får leva med att hon kanske har en hund eller katt och allt vad innebär, med hår, katt/hundlåda m.m.
Vissa saker kompromissar man inte på :) . Där håller jag med om att särbo kanske är ett alternativ om möjligt , om man inte kan leva med det....
 
Alltså jag hade ju sett hans lägenhet innan vi flyttade ihop, så jag visste att med honom kom stora och många högtalare och en enorm mängd verktyg. Sen kanske jag inte tycker att det är superkul när det står en högtryckstvätt i vardagsrummet :angel:
Vi har 3 hundar och en katt och det hade han inte bott med utan mig så det jämnar ju ut sig. :)
Jag är inte mer intresserad än att jag tycker att det är trevligt med bra ljud och bra bild när vi ser film, men hur det ska se ut osv sköter han, om han inte frågar om min åsikt. :)
 
Mina högtalare, projektor och stereo får eventuell partner leva med. Precis som jag får leva med att hon kanske har en hund eller katt och allt vad innebär, med hår, katt/hundlåda m.m.
Vissa saker kompromissar man inte på :) . Där håller jag med om att särbo kanske är ett alternativ om möjligt , om man inte kan leva med det....

Ja absolut. Skulle vi separera så tror jag inte att jag skulle vilja bo med en annan vuxen människa på heltid igen. Jag är väldigt glad över att vi inte har diskussionerna i nuvarande hus och att tekniken blivit liten och behändig och mer eller mindre osynlig. När vi hade diskussionen var det i vårt tredje gemensamma hus. Innan var de fint undangömda, men just i det huset hade vi olika åsikter
 
Vi har ett gemensam hundintresse men hundarna är mina. De har tuggat på nuvarande högtalare som valpar (flera år sedan hundarna är snart 7 år och 4,5 år nu). Först blev han nog lite upprörd men insåg nog ganska snabbt att sånt händer. Dessa var ju inte alls så dyra men det blev rätt fult så nu har han skalat, slipat och målat dem svarta, blev betydligt snyggare enligt mig än fejkträfärgen de var i innan. Har vi valp igen med nya väldigt dyra högtalare får vi väl stängsla in dem tills valptiden är över.
Hjälp , vilken mardröm ! :nailbiting:
Men smart lösning med stängsel... :idea:
Det han haft som jag hade riktigt svårt för var den gamla stationära datorn som lät som ett mindre flygplan när den var på. Den fick han fixa så de var tyst eller kasta. Den är förflyttad till garaget nu, ett steg närmare återbruket iaf...
Det är ganska enkelt och billigt att fixa om man tycker om att pilla med teknik :). Min är i princip ljudlös... pallar inte massa brus...
 
Jag inser efter att ha läst tråden att jag har ett allvarligt problem med en viss typ av teknik. Datorer är arbetsredskap i min värld och de kan drälla lite här och där, liksom kameror och annat. Men TV-apparater... FY!

Jag skulle inte kunna bo med en TV på en central plats i hemmet. Och jag vill inte ha TV (eller radio) på i bakgrunden.

Blir nästan kallsvettig vid tanken att bo tillsammans med en TV.:crazy::meh:
 
Jag har själv inte nåt större intresse av vare sig heminredning eller tekniska prylar, min make har i princip fria tyglar. Han har köpt de flesta möbler och prylar som han vill ha, ibland försöker han väl involvera mig lite och jag försöker väl visa artigt intresse men är sällan till större hjälp. Sen hjälper jag såklart till med ommålning och sånt och kommer med praktisk (och ofta tråkig) input såsom att vissa saker kanske är väldigt opraktiskt att ha med tre hundar om man inte är städfantast.
När jag ibland köper saker till hemmet så håller han god min, gillar han det inte så brukar det ersättas efter ett tag. Mig gör det inget då jag sällan köper saker för att de är snygga utan för att de har en funktion och rimligt pris.
 
Jag tycker visserligen att ett starkt argument för att vara särbo är att man slipper stå ut med med fula prylar.

Men är man sambo så är man.
Jag sov 10cm från svärfars svarv Något halvår, Samma ex hade MCn i sovrummet en vinter. Jag gillar när det syns vem som bor i hemmet.

Min nuvarande partner och jag har ganska liknade smak i grunden, men min är mer förfinad, han hade fejkäkta mattor, jag äger ingen matta yngre än 70år...

Eftersom han har stått ut med en bur med 200 -300 kackerlackor i badrumskåpet så hade jag glatt fått stå ut med ful teknik om han önskat det.
:rofl:

Mitt ex stod ut med en massa kycklingfötter i badkaret utöver hundarna som han dessutom har allergi mot. Vad gör man inte för kärleken?
 
Jag inser efter att ha läst tråden att jag har ett allvarligt problem med en viss typ av teknik. Datorer är arbetsredskap i min värld och de kan drälla lite här och där, liksom kameror och annat. Men TV-apparater... FY!

Jag skulle inte kunna bo med en TV på en central plats i hemmet. Och jag vill inte ha TV (eller radio) på i bakgrunden.

Blir nästan kallsvettig vid tanken att bo tillsammans med en TV.:crazy::meh:
Haha, jag inser detsamma :p
Jag har haft ex som har datorer som både lyser och LÅTER något fruktansvärt (typ... fläktarna som surrat sjukt högt) och som inte ens velat stänga av datorerna när det varit dags att sova. När jag sover så vill jag ha det mörkt och tyst. Inte någon surrande jävla fläkt från en dator som ingen ens använder där och då. Aldrig att jag tänker bo med något sådant.

Annars har jag inget emot datorer, och att det dräller kameror... Tja, jag har hittills inte träffat någon som haft fler kameraprylar utspridda i bostaden än vad jag själv har :angel: Musik vill jag också ha igång konstant, helst från högtalare med bra ljudkvalitet. Då skulle jag tycka att det var jobbigare med någon som ville spela dålig musik ur skithögtalare...
 
Då skulle jag tycka att det var jobbigare med någon som ville spela dålig musik ur skithögtalare...
Vilken styggelse...
Jag får typ ont i huvudet när jag är hos min bror eller föräldrar när dom skruvar upp sina högtalare... och dom tycker det låter fantastiskt *skakar på huvudet*
 
För mig var nog problemet mest surrandet ifrån fläktarna samt alla jävla blinkande lampor när man skulle sova. När jag väl flyttade inte och inte bara sov här så behövde mina kläder en plats att vara på och då fick helt enkelt alla de där vad det nu var flytta ut. Det är ju skillnad på att bo själv och bo tillsammans. Tex så gör det ju inget om datorerna står i sovrummet när man bor själv för då stör man ju ingen annan när man spelar mitt i natten, men om en person ska sova och den andra vill spela och datorn är i sovrummet blir det knöligt.
Jag sov i natt med datorns alla fläktar surrande, är väl van vid ljudet så det inte stör mig vad vet jag. 😅
Jag bor i en etta för tillfället bör tilläggas.
 
Ja, frågan är hur stor tolerans har ni för era partners teknikintressen och hobbyn.
Stora högtalare, datorer, Tv, m.m. Hur viktigt är det med design och estetik på tekniska prylar i hemmet ?
Idag verkar det ju mode med att tekniken ska integreras allt mer i hemmet. Alltså finnas där men inte synas för mkt.
Vad anser ni ?

Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som varje dag lägger timmar på att sitta och spela datorspel eller tvspel då jag tycker det är "slöseri med livet".
Men att ha en sjysst smarttv och bioljud har jag inga problem med för de gångerna man vill titta på film. Laptop och telefon... sen vet jag inte om det behövs så mycket mer?

Kanske därför jag var singel så länge när jag bodde i Sverige med O_o:p
 
Haha, jag inser detsamma :p
Jag har haft ex som har datorer som både lyser och LÅTER något fruktansvärt (typ... fläktarna som surrat sjukt högt) och som inte ens velat stänga av datorerna när det varit dags att sova. När jag sover så vill jag ha det mörkt och tyst. Inte någon surrande jävla fläkt från en dator som ingen ens använder där och då. Aldrig att jag tänker bo med något sådant.

Annars har jag inget emot datorer, och att det dräller kameror... Tja, jag har hittills inte träffat någon som haft fler kameraprylar utspridda i bostaden än vad jag själv har :angel: Musik vill jag också ha igång konstant, helst från högtalare med bra ljudkvalitet. Då skulle jag tycka att det var jobbigare med någon som ville spela dålig musik ur skithögtalare...
Åhgud nej här stängs allt av med strömbrytare när vi ska lägga oss (eller åka hemifrån). Avskyr fläktljud. Ser inte heller poängen med sleep när allt startar så himla fort numera (och spel ska gå att spara i princip närsom, annars kan de ta sig nånstans). Sambons nuvarande dator har lite olika ljud för sig ibland. Märks inte när han sitter i vägen men går han ifrån kan jag behöva höja volymen på min musik eller mitt spel lite, beroende på vad han har igång. Ska bli så skönt att byta ut den.
(Det märks dessutom på elräkningen att vi bryter strömmen helt, trots att det hävdas att standby/sleep inte ska spela så stor roll... vi har kanske för mycket teknik då :D)


Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som varje dag lägger timmar på att sitta och spela datorspel eller tvspel då jag tycker det är "slöseri med livet".
Ah, nöje och glädje. Detta helt onödiga slöseri. :heart ;)
 
Jag inser efter att ha läst tråden att jag har ett allvarligt problem med en viss typ av teknik. Datorer är arbetsredskap i min värld och de kan drälla lite här och där, liksom kameror och annat. Men TV-apparater... FY!

Jag skulle inte kunna bo med en TV på en central plats i hemmet. Och jag vill inte ha TV (eller radio) på i bakgrunden.

Blir nästan kallsvettig vid tanken att bo tillsammans med en TV.:crazy::meh:
Ett vardagsrum som är möblerat så att TV:n mer eller mindre blir som någon sorts familjealtare skulle jag inte stå ut med. Men det har inte heller varit ett problem. Personer som jag vill vara ihop med har inte den relationen till sin TV.

Jag tänker mig att många problem av den här typen, är något man löser redan vid den initiala rekryteringen av möjlig framtida sambo. Jag har aldrig varit ihop med någon som tillbringar kvällarna framför tv:n och som låter tv:n stå på som bakgrundsljud övrig tid.

Jag har inte heller någonsin varit ihop med någon som har särskilt mycket teknikprylar. Kaka söker väl maka, liksom.

Men frågeställningen i tråden, vilken "tolerans" man har. Den frågeställningen är lite obehaglig för mig. Jag "tolererar" inte. Jag lever med att vi är två olika personer, som sätter olika avtryck i hemmet.
 
Jag inser efter att ha läst tråden att jag har ett allvarligt problem med en viss typ av teknik. Datorer är arbetsredskap i min värld och de kan drälla lite här och där, liksom kameror och annat. Men TV-apparater... FY!

Jag skulle inte kunna bo med en TV på en central plats i hemmet. Och jag vill inte ha TV (eller radio) på i bakgrunden.

Blir nästan kallsvettig vid tanken att bo tillsammans med en TV.:crazy::meh:
Hehe, jag är likadan. Jag gör mig av med TV, min mamma kommer med en ny... Så har det varit sedan jag flyttade hemifrån.... Vi har nu 2 tvapparater, men ingen är inkopplad.
 
Jag har aldrig varit ihop med någon som tillbringar kvällarna framför tv:n och som låter tv:n stå på som bakgrundsljud övrig tid.

Det där har jag en känsla av att det är standard hemma hos många familjer. Pratade med en kompis som har familj och två barn. Alla sitter i soffan, och tittar på varsin telefon eller padda medans idol eller nåt annat går i bakgrunden som ingen tittar på !
Jag fattar inte hur man kan ha tv:n på som bakgrundsbrus. När jag tittar så tittar jag aktivt på en tv-serie(har ingen tv-box inkopplad) , slår av mobilen på flygplansläge och kopplar ifrån allt annat och full fokus på det jag tittar på... precis som på bio.
 

Liknande trådar

Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 019
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp