Teknisk hjälp.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 185
Sv: Teknisk hjälp.

Då kan det ju vara fukt i skarven. Det går in fukt i kontakten mellan de två kablarna. Har grannen en hel längd utan skarv?

Då är det ju konstigt att dom hyr ut båda platserna eller att dom inte förbjuder kupévärmare. För min del har jag platsen mest för att slippa sätta mig i kall bil.

Ja det tror jag men eftersom min gamla Volvo har sladden under motorhuven kan jag aldrig använda den utan förlängningssladd och då kan ingen med äldre bilar ha en plats i så fall.

Då är det ju konstigt att dom hyr ut båda platserna eller att dom inte förbjuder kupévärmare. För min del har jag platsen mest för att slippa sätta mig i kall bil.

Läs och förstå vad det står, mig veterligen står det "MOTORvärmare" och en sån drar upp till 900W. En stolpe kan belastas med 3600W om den är säkrad med 16A och 2200W med 10A säkring. Dom flesta stolparna är säkrade till 3600W numera så det är bara att räkna vad som finns utöver dom 2x900W motorvärmarna drar. Motor + kupévärmare BRUKAR dra 2000W per bil om kupévärmarna körs på högsta läget.

Stolparna har aldrig varit avsedda att koppla in annat än just MOTORvärmare i, vilket skulle informerats när du tecknade platsen.

Stolparna kan inte ha "lägre volt", volt är spänningen i nätet och den är 230 volt för enfas och 400 volt mellan två faser och kopplar man in en motor och kupevärmare mellan två faser för att få "högre volt" så brinner dom.

Du måste mena att stolparna är uppsäkrade för olika effekt va?

McG - mycket väl insatt i ämnet el och elektronik.

Till TS, boven är två motorvärmare + kupévärmare på samma stolpe, det pallar inte säkringen.

Så är det säkerligen, därav min osäkerhet i första inlägget jag skrev :) Vet bara att det är någon skillnad mellan stolparna som gör att man inte kan ha kupévärmare inkopplat i bilen när man använder vissa medans med andra går det hur bra som helst :)

Jannice- inte alls lika väl insatt :D

Ja men eftersom inte jag är teknisk( även om jag har en megateknisk far) kanske dom tydligt skulle informera vad som gäller när man hyr en plats.
Och det är ju konstigt då att vaktis drar ur min sladd istället för att höra med oss om vi har kupévärmare osv.

Ja, skitdåligt. Hur svårt kan det vara på en skala att fråga liksom, eller informera när man tingar stolpen? Du kan ju inte veta vad den kan belastas till eller tror vaktis ni är några j*vla tankeläsare? Såna där tilltag gör mig rasande.

Men du får ju anpassa dig efter antal watt som du kan nyttja, har du en stark motorvärmare kan du inte ha en stark kupévärmare också. Mitt uttag får belastas med max 1600 W, överskider jag det samtidigt som alla andra också har maxblastning går det säkringar.

Men du får ju anpassa dig efter antal watt som du kan nyttja, har du en stark motorvärmare kan du inte ha en stark kupévärmare också. Mitt uttag får belastas med max 1600 W, överskider jag det samtidigt som alla andra också har maxblastning går det säkringar.

Jag har hittills i livet inte haft en stolpe där det framgått hur mycket man får belasta! Jag har heller aldrig varit med om att det getts någon som helst information i samband med att jag fått nyckel. Jag har ändå haft diverse stolpar på arbetsplatsen och vid bostad.

Svårt att anpassa sig om inget framgår och ingen information ges - vilket jag tror är normalfallet?

Jag har alltid fått information, och får man inte det borde man väl vara intresserad av att fråga efter den information? Är ju trist att behöva chansa när man köper kupévärmare.

Ja men eftersom inte jag är teknisk( även om jag har en megateknisk far) kanske dom tydligt skulle informera vad som gäller när man hyr en plats.
Och det är ju konstigt då att vaktis drar ur min sladd istället för att höra med oss om vi har kupévärmare osv.

Att vaktis inte riktigt verkar passa för sitt jobb är ju uppenbart.

Men du måste ju förstå att du har ett visst ansvar själv. Du har hyrt en motorvärmarplats som givetvis är designad för att klara av de motorvärmare som finns på marknaden. Sen väljer du + din granne att även sätta in andra effektslukande prylar på samma uttag. Att det kan ge problem borde väl inte vara så konstigt.

I köket kan du säkert inte ha både vattenkokare, bakmaskin, mixer och brödrost på samtidigt. Samtidigt står det säkert inte ett ord i ett hyreskontrakt på en lägenhet om det. Det anses nämligen självklart att man ifall man får problem då kollar säkringen. Ifall du frågar din hyresvärd så går det säkert att få fram vilken effekt du kan belasta motorvärmaruttagen med.

Jo visst men om jag flyttar in i en lägenhet så förväntar jag mig att det informeras om det är ngt som är förbjudet. Om man tex inte får ha djur så utgår jag ifrån att det meddelas när kontraktet ska skrivas. Eftersom nästan alla där jag bor har kupévärmare så utgår jag i från att jag informeras om det är begränsad användning som gäller. Och eftersom vaktis tog sig tid att dra ur sladden och skriva en lapp så tycker hon uppenbarligen att det är sladden som är problemet för annars kunde hon ju ha skrivit villkor för kupévärmare i stället.

Senast ändrad:

Läste på deras hemsida nu. Där står: Trött på att skrapa rutan? Hyr en motorvärmarplats.
Och för att inte ha is på rutan så måste man väl ha kupévärmare? Så då får man väl ha det utgår jag i från.

Klart du får, men du måste hur som helst anpassa dig till effekten. Hör med ditt fastighetsbolag vad denna är och kolla hur mycket din motorvärmare och kupévärmare tar

Ja men jag tycker fortfarande att det i så fall är okunnigt att skylla på min skarvsladd. Då borde hon ju kolla med både mig och grannen vad vi har. Ska jag behöva köpa ny sladd för att hon chansar.

Läste på deras hemsida nu. Där står: Trött på att skrapa rutan? Hyr en motorvärmarplats.
Och för att inte ha is på rutan så måste man väl ha kupévärmare? Så då får man väl ha det utgår jag i från.

Har de skrivit så så kan man ju förvänta sig att man ska kunna ha både motorvärmare och kupevärmare på samtidigt.

Nu har jag ingen stenkoll på kupevärmarmarknaden, men jag antar att det finns kupevärmare med olika effekt. Så när man köper en kupevärmare kan det ju ändå vara bra att kolla att uttaget tål den kombination man använder.

För att jämföra med köket igen så bör man ju kolla effekten när man t.ex. köper en vattenkokare. De normala ligger kring 2 kW, men skulle jag köpa en lyxvariant som krävde 5 kW så skulle jag antagligen få problem med säkringen.

Har din kupevärmare reglerbar effekt kan du ju ställa in den på lägre effekt och kompensera det genom att ställa om timern så att den får vara på längre.

Det borde hon säkert ha gjort, men hon utgick väl från att ni båda inte krämade på kupevärmarna på 1200 W...

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 235
Senast: Rosett
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: Nota
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 578
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka