Tembuilding, utbildning och liknande på arbetet idag - hur går det till?

Sättet att dela upp folk hade jag helt klart kunnat göra om jag arrangerade en sådan dag. Du tvingas att prata med andra och du kommer antagligen inte hamna vid samma bord som någon annan du redan känner. Många kommer antagligen ha lättare att börja prata med varandra när de sätter sig ned, troligtvis för att klaga på hur löjligt det är = ni kommer redan ha bondat över något och kan sätta igång med uppgiften.
Att passera en rockring genom en ring hade jag nog inte gjort på en arbetsplats!
 
Vi har haft teambuilding-aktiga grejer, det har varit... turridning! Paddla kajak och kanot, bumperballs, trampolinpark, osv
Men också mer klassiska saker som att nån snubbe höll i det och så delades vi in i grupper, och man skulle lösa något klurigt problem på styltor, man kunde bara lyckas om alla samarbetade och gjorde något. Var anti först (i vanlig ordning) men det var roligt faktiskt och man samarbetade med folk man vanligtvis inte pratar så mycket med

Vi fick även hämta vatten i hink i en bäck, och personen som hämtade hade ögonbindel och så fick en person gå jämte och säga hur den "blinde" skulle gå och göra, sen ställa hinken i en skottkärra och rulla tillbaks den och fylla upp i en större hink, sen var det nästa två personer i gruppens tur

Det sistnämnda var SVINROLIGT haha, men såklart att dom som ej kände sig bekväma ej behövde göra detta
 
Sättet att dela upp folk hade jag helt klart kunnat göra om jag arrangerade en sådan dag. Du tvingas att prata med andra och du kommer antagligen inte hamna vid samma bord som någon annan du redan känner. Många kommer antagligen ha lättare att börja prata med varandra när de sätter sig ned, troligtvis för att klaga på hur löjligt det är = ni kommer redan ha bondat över något och kan sätta igång med uppgiften.
Att passera en rockring genom en ring hade jag nog inte gjort på en arbetsplats!
Nu var det ju inte teambuilding per se utan framför allt ett möte för att introducera hotellfamiljens "rebranding", men oavsett förstår jag inte varför det måste göras så väldigt obekvämt. Jag kan rakt fram säga att Ingen tyckte det var roligt att mingla runt och leta efter sin "kaka". 😅 Prata med min "Pie" kommer jag förmodligen aldrig att göra igen.
Bättre då med bordsplacering helt enkelt i min mening.
 
Vi har haft teambuilding-aktiga grejer, det har varit... turridning! Paddla kajak och kanot, bumperballs, trampolinpark, osv
Men också mer klassiska saker som att nån snubbe höll i det och så delades vi in i grupper, och man skulle lösa något klurigt problem på styltor, man kunde bara lyckas om alla samarbetade och gjorde något. Var anti först (i vanlig ordning) men det var roligt faktiskt och man samarbetade med folk man vanligtvis inte pratar så mycket med

Vi fick även hämta vatten i hink i en bäck, och personen som hämtade hade ögonbindel och så fick en person gå jämte och säga hur den "blinde" skulle gå och göra, sen ställa hinken i en skottkärra och rulla tillbaks den och fylla upp i en större hink, sen var det nästa två personer i gruppens tur

Det sistnämnda var SVINROLIGT haha, men såklart att dom som ej kände sig bekväma ej behövde göra detta

Det är precis sådana där samarbetesövningar jag verkligen avskyr. :D Jag känner mig bara absolut urfånig och obekväm, då låter ju de andra aktiviteterna betydligt roligare och mindre intrusiva! Så har man ändå något att prata om sedan.
 
Det är precis sådana där samarbetesövningar jag verkligen avskyr. :D Jag känner mig bara absolut urfånig och obekväm, då låter ju de andra aktiviteterna betydligt roligare och mindre intrusiva! Så har man ändå något att prata om sedan.
Haha ja, som sagt behövde man ej vara med om man kände sig obekväm, vi har minst en anställd som aldrig är med på sånt här och det är aldrig något tjat eller konstigheter, jättebra!
 
Vi har liknande teambuilding-dagar, obligatoriska på arbetstid, på mitt jobb med lekar och brainstorming-övningar. Jag avskyr de här dagarna (även om jag gillar och känner de flesta som jag jobbar med) och tycker de känns påklistrat glättiga. Tydligen är jag i underläge för majoriteten av de anställda SAKNADE spektaklet under pandemin 🤯

@Angel jag tycker dina förslag låter toppen!

Kanske arbetskamraterna egentligen saknar att få göra saker tilsammans som inte är arbete.

Steget från att vara bra arbetskamrat till att börja umgås privat kan vara väldigt långt i sverige.
 
Kanske arbetskamraterna egentligen saknar att få göra saker tilsammans som inte är arbete.

Steget från att vara bra arbetskamrat till att börja umgås privat kan vara väldigt långt i sverige.
Långt ifrån alla vill umgås med sina kollegor privat, man behöver ju inte ha något alls gemensamt bara för att man har hamnat på samma jobb. Själv har jag under mer än 30 år i arbetslivet bara hittat tre personer som jag har umgåtts med privat.
 
Vi har haft teambuilding-aktiga grejer, det har varit... turridning! Paddla kajak och kanot, bumperballs, trampolinpark, osv
Men också mer klassiska saker som att nån snubbe höll i det och så delades vi in i grupper, och man skulle lösa något klurigt problem på styltor, man kunde bara lyckas om alla samarbetade och gjorde något. Var anti först (i vanlig ordning) men det var roligt faktiskt och man samarbetade med folk man vanligtvis inte pratar så mycket med

Vi fick även hämta vatten i hink i en bäck, och personen som hämtade hade ögonbindel och så fick en person gå jämte och säga hur den "blinde" skulle gå och göra, sen ställa hinken i en skottkärra och rulla tillbaks den och fylla upp i en större hink, sen var det nästa två personer i gruppens tur

Det sistnämnda var SVINROLIGT haha, men såklart att dom som ej kände sig bekväma ej behövde göra detta
Väldigt bra att din arbetsplats är så öppen att det är okej att avstå från den typen av aktiviteter för de som tycker det är obekvämt. En sådant klimat skulle kunna få till och med mig att tänja på mina gränser.

Jag har varit med om att den som ordnat aktiviteten/leken blivit djupt kränkt över att alla inte älskat det och som låtit mig få höra det långt efteråt.

Har också varit på en arbetsplats där alla såna grejer var fysisk aktivitet i lag, något som jag efter traumatisk skolgymnastik endast utför under vapenhot, och man varit totalt oförstående över att en del tycker sånt är obehagligt. Där hade jag en jättebra chef som uppfattat det och parerat det med att ge mig ett annat uppdrag som gjorde att jag slapp vara med och slapp exponeras i att jag inte ville.
 
Jag är otroligt tacksam för att vi inte har teambuildinggrejs alls på mitt jobb. Genuint hatar lekar. Vet inte om chefen tycker att vi är kompetenta nog att fixa bra samarbete utan lekar och teater eller vad eftersom vi aldrig haft några.
Vi jobbar mycket nära varandra hela dagarna och ibland i svåra situationer och jag tycker att vi har jättebra teamkänsla i arbetet och god sammanhållning. Vi kör någon egen typ av teambuilding i form av AW, små fester och middagar stup i kvarten 😄
Det är lätt att välja hur delaktig man vill vara med sina kollegor.
 
Får typ stresspåslag bara av tanken på teambuilding och lekar. Förstår heller inte varför jag ska bonda med människor jag inte pratar med. Att man delar upp i arbetsgrupper köper jag men det här att man ska paras ihop med någon helt random person på företaget.

Jag är överlag inte särskilt förtjust i att göra saker med jobbet på min fritid så jag är väl bara en riktig tråkmåns helt enkelt.
 
Kanske arbetskamraterna egentligen saknar att få göra saker tilsammans som inte är arbete.

Steget från att vara bra arbetskamrat till att börja umgås privat kan vara väldigt långt i sverige.

Absolut! Jag förstår att det finns många som gärna bara vill ha trevligt och umgås på en mer kamratlig/ledig nivå. Vi är på det stora taget ett schysst gäng och det umgås rätt friskt utanför arbetstid oavsett men det är ju inte alla arbetsplatser som har det så.

Kul att kollegorna har kul men jag är inte lika road liksom.
 
Jag älskar lekar - i rätt forum! Sysslar med improvisationsteater och betalar pengar för att leka kull, charader och diverse ordlekar med andra vuxna. Det funkar i en improgrupp - i ett arbetslag så behöver man göra andra saker.

För, frälst som jag är, så tror jag absolut att det går att använda mer lekfulla moment på ett vettigt sätt i ett arbetslag. Det som inte funkar är att kopiera lekarna man gjorde på senaste bröllopsfesten eller försöka få arbetskamrater att leka dagislekar. Fysisk närhet är ett absolut nej. Jag hade aldrig gett mig på sång eller rollspel heller. Ska man leka på en arbetsplats så behöver det finns ett konkret, arbetsrelaterat syfte med leken. "Samarbetsövning" räcker inte. Det finns en hel uppsjö av lekar som i själva verket ger väldigt konkreta verktyg för att tex hantera misstag eller öka kreativ öppenhet.

Vi har inga teambuilding-dagar alls på min arbetsplats (vilket är mycket bättre än att ha dåliga teambuilding-dagar). Det vi ändå gör är att ordna AWs som innehåller mer än mat och alkohol. Senast var vi och spelade boule - det blev väldigt lyckat och något jag varmt kan rekommendera till andra.
 
Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu vill kalla det på jobbet idag. Vi har ett nytt marknadsföringsteam och ska "rebranda" hela hotellkedjan jag jobbar för. Okejdå, inte för att det berör mig per se, men det är väl en trevlig idé som egentligen inte betyder särskilt mycket för fotfolket. Istället för "engagerad" får vi motivationsordet "Kreativ" och liknande.

Hur som helst är det tydligt att management tycker att det här är en stor grej, när vi går in på mötet (som är under arbetstid medan vi fortfarande har arbete kvar att göra innan vi kan gå hem). Det hela börjar så snart vi går in genom dörren där vi får fiska en lapp ur en påse. På den står saker som "Apple" eller "Spa" eller "Cheese". Meningen är att vi då bland ett hav av människor där kanske en tredjedel är bekanta ansikten ska hitta vår "Pie" eller "Treatment" eller "Cake" och sedan sätta oss tillsammans vid ett bord. Fantastiskt obekvämt, men okej. Vi lyssnar på lite prat och ser på film, sedan ska det brainstormas och någon stackare från varje bord ska presentera olika motivationshandlingar som varje grupp kommit fram till.
Också okej antar jag, men sedan ska det minsann lekas! Hela gruppen delas upp i två lag som ska ställa sig i cirkel och vackert hålla hand med varandra och passera en rockring runt hela gruppen utan att släppa taget om varandra, naturligtvis med en Positiv attityd, annars är man ju inte Med!
Jag mådde nästan illa, och jag var långt ifrån ensam. De där händerna släpptes illa kvickt när rockringen var i hamn vill jag lova. Pysslar man verkligen med sådant här fortfarande? Är det här team building och engagerande? Har vi inte lärt oss att alla är olika och att folk borde få en chans att gå undan?
Är det effektivt?
Hur fungerar det hos er?
Jag hade vägrat vara med. Alltså jag kan ställa upp på mycket och spela med men det där hade jag inte ställt upp på. Hade dessutom talat om det haha.

Vi hade orientering på jobbet (frivilligt va med på, friskvård typ) och cheferna tyckte att åh vad kul klart alla ska med!! Jag hatar orientering så nej tack, sa jag. Då gick min chef igång med att orientering är svårt i början blabla. Jag svarade att det är inte det minsta svårt, men jag hatar orientering och jag är vuxen och då behöver man inte göra sån skit man inte vill Sen tjatades det inget mer om orientering 😄
 
Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu vill kalla det på jobbet idag. Vi har ett nytt marknadsföringsteam och ska "rebranda" hela hotellkedjan jag jobbar för. Okejdå, inte för att det berör mig per se, men det är väl en trevlig idé som egentligen inte betyder särskilt mycket för fotfolket. Istället för "engagerad" får vi motivationsordet "Kreativ" och liknande.

Hur som helst är det tydligt att management tycker att det här är en stor grej, när vi går in på mötet (som är under arbetstid medan vi fortfarande har arbete kvar att göra innan vi kan gå hem). Det hela börjar så snart vi går in genom dörren där vi får fiska en lapp ur en påse. På den står saker som "Apple" eller "Spa" eller "Cheese". Meningen är att vi då bland ett hav av människor där kanske en tredjedel är bekanta ansikten ska hitta vår "Pie" eller "Treatment" eller "Cake" och sedan sätta oss tillsammans vid ett bord. Fantastiskt obekvämt, men okej. Vi lyssnar på lite prat och ser på film, sedan ska det brainstormas och någon stackare från varje bord ska presentera olika motivationshandlingar som varje grupp kommit fram till.
Också okej antar jag, men sedan ska det minsann lekas! Hela gruppen delas upp i två lag som ska ställa sig i cirkel och vackert hålla hand med varandra och passera en rockring runt hela gruppen utan att släppa taget om varandra, naturligtvis med en Positiv attityd, annars är man ju inte Med!
Jag mådde nästan illa, och jag var långt ifrån ensam. De där händerna släpptes illa kvickt när rockringen var i hamn vill jag lova. Pysslar man verkligen med sådant här fortfarande? Är det här team building och engagerande? Har vi inte lärt oss att alla är olika och att folk borde få en chans att gå undan?
Är det effektivt?
Hur fungerar det hos er?
Sorry, men alltså... :rofl::rofl::rofl:

Den teambuilding jag har haft via jobb har typ varit mer aktiviteter av typen paddling, pubquiz(skitkul!) och AW. Aktiviteter där man får välja att vara med samt arbeta tillsammans mot samma mål.
Dock stod en sådan teambuildingdag ut, där hade enhetschefen på en vårdcentral jag jobbade på fått för sig att om alla anställda bodde i en gympasal i 2 dagar och sov i sovsäckar med obligatoriskt new age-flum där man bl.a. skulle gå igenom sin födsel igen så skulle man knyta an med varandra på ett bättre sätt. Psykologerna pch kuratorerna åkte hem efter 2 timmar med en schaman som ville detoxa dom med rök från salvia och lavendel för att få ur deras negativa tankespiraler och binda dom till kosmos helande energi🤦‍♀️. Själv vägrade jag åka med och spenderade dessa två dagar på en annan vårdcentral som extra stöd.

Jag hade aldrig kunnat ta min arbetsgivare seriöst efter en sådan där lekstuga till rebranding. Hur ska ett sådant där lallande kunna knytas till att göra eran arbetsplats mer attraktiv för kunder, hade marknadsföringsteamet tänkt?
 
Jag har aldrig varit på något liknande event med jobb. När jag varit anställd har vi fikat och ja det väl allt det. Restaurangbesök nån gång och liknande men aldrig massa lekar osv.
Verkar vara mer förekommande i vissa branscher än andra.
Vet en som berättade om den ena mer märkliga ”leken” än den andra. Låter inte jättekul 😅
Frågesport däremot kan vara lite roligt om man gör något sådant. Och tipsrundor är helt ok
 
Jag är rätt övertygad om att sådana saker varken gör till eller från. Vi har haft en del olika aktiviteter med jobbet under åren men inga så löjliga som det du beskriver. Jag är efter pandemin ännu mer skeptisk till att sådana aktiviteter gör någon som helst nytta. Jag har trivts väldigt bra med att bara få fokusera på mitt jobb. Distansmöten har varit guld värt, de blir mycket mer sakliga och effektiva. Jag har sällan tid att umgås med mina kollegor på fritiden eller för del delen viljan, jag träffar dem ju på jobbet.

Min enhet och avdelning fick i år med god marginal de bästa resultaten på medarbetarenkäten sen jag började där för 9 år sedan i år. Detta efter 2 år med väldigt lite gemensamma aktiviteter (definitivt ingen "teambuilding") eller ens fysiska möten. Vi har fått en mycket större flexibilitet i jobbet vilket för flera av oss varit ett oerhört stort plus. Det har även skett en hel del förändringar i arbetssätt, samtliga chefer på avdelningen har bytts ut de senaste åren och många nya "fräscha" medarbetare med en positiv inställning har tillkommit. Dessa saker har nog gjort mycket större skillnad än någon form av teambuilding någonsin kunnat.

Trots detta föreslås "teambuilding" samt AW och liknande som aktiviteter för att bibehålla de bra resultaten trots att det knappast är vad som bidragit till dem :meh: Jag kan absolut uppskatta någon avslappnad gemensam aktivitet (typ käka lunch, bowla eller liknande) med mina kollegor men har sällan tid att umgås med dem på min fritid.
 
Jag hatar också teambuilding, hett och innerligt.
Jag kom precis hem från en tvådagarskonferens där företagets alla säljare/projektledare samlades. Den enda teambuilding-grejen som kördes var en avslutningstävling där vi delades in i lag. Företaget hade hyrt in portabla escape rooms där varje lag skulle lösa kluriga uppgifter inom en timme. Det kändes helt okej, även för mig som avskyr lekar eftersom det inte blev så tramsigt utan mer byggde på logiska och kreativa färdigheter, dessutom slapp man vara i blickfånget eftersom alla var så upptagna med sina egna uppgifter. Jag är inte alls förtjust i lekar där man ska utföra töntiga moment och alla står runtom och glor 😅
 
Du är inte ensam ts. Jag hatar varianten med rollspel och fåniga "säljteaterspel" framför allt. Och så ska det sättas ihop grupper, antingen efter personlighetstyp eller något annat tramsigt. Ofta både en och två dagar teambuilding alt. säljutbildningsliknande varianter som kunde användas till något vettigare. - Nej, du får inte kalla kunden Agda jävla surkärring i telefonen... (Nähä... får man inte... :confused::confused::confused:), Eller - Nu ska ni ha ett säljsamtal med er kollega till höger De övningar vi gjort på dessa teambuilding-träffar har aldrig gett något som jag har kunnat använda vid senare tillfällen någonsin. Eller, jo en gång när vi skulle intervjua varandra och svara på frågan om uppväxt, fritidsintresse och lite sånt. Blev betydligt mer bekvämt och så lärde man känna personen lite bättre faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp