Temperament-fjordingar!

roflmao.png
Vad rolig häst! Mmmm, man lär sig känna igen när de små busen ska komma...
smirk.png
Försöker alltid vara ett steg före henne, men hon är smart hon!
wink.png
Jag tycker du har en modig häst med tanke på åskan..
crazy.png
Något som min tycker är väldigt lustigt är småbarn på cyklar.
biggrin.png
Hon blir inte rädd utan blir så nyfiken och vill "liksom va med" hon också (småbarn = kan ha godis
biggrin.png
) Småbarnen tycker det är så kul...Tills hon vill vara extra snäll och ska "buffa" lite...hmmm...behöver jag säga att en unge fick ett stooooort huvud på sig en gång och det sa liksom "smack"..
smirk.png
Så stor men ändå liten
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
min ääääälskar alla barn i princip.
ägarens dotter står extra högt i kurs såklart.
wink.png


hon gick längs grinden på hans hage (enda stället där det inte är undertråd med el utan bara trägrind), gick fram o tillbaka där.. o han följde henne som om hon vore hans egna.
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
roflmao.png
Rolig häst du har!
bounce.gif

Min blir ändå mer försiktig när det t.ex. är små barn som borstar osv.. Böjer ned huvudet i deras höjd och ska hjälpa till
biggrin.png
Väldigt gulligt att se
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
min pålle blir också mycket försiktigt när han har att göra med barn. annars är han ganska bufflig och hingstig (var hingst tills han var 9). han är ganska tuff att hålla på med, har starkt psyke och blir inte rädd i första taget. Mycket hög i rang och gillar tjejer... Han är för övrigt mycket lugn att rida, men kan även få upp ganska bra fart när han är på humör. Bockningsexpert...
:smirk:
 
mmm, väldigt "stabila" på något sätt, både psykiskt och på foten! :p Fast det finns säkert undantag, men jag tycker iallafall att det verkar vara så av det jag hört och sett! ;) Sen verkar det också som de flesta har krut i sig ;)
En underbar ras som man kan göra så mycket med! Hoppa, dressyr, körning, fälttävlan, barock, bara rida i skogen med om man vill det också (kan man ju med varje häst, men ändå! :p) En riktigt allroundhäst helt enkelt! :)
 
min har dock missat några av fjordarnas typiska egenskaper.. överallt står det att dom är säkra på foten, har bra fötter och litet huvud..

vi får ofta köpa x-fullgrimmor, hans hovar faller samman på somrarna så det knappt går att sko (o skor måste han ha) och han är den snubbligaste häst jag vet! :D

fast oftast så är snubblet på dom gamla vanliga vägarna.. går man genom okända marker eller väldigt snårigt blir han noga. är man osäker på om det är lite sankt tex så ger man bara fria tyglar o han tar en till andra sidan utan problem! :)
 
:D De är verkligen personliga, fast det är väl kankse varje häst.. :d Men det är verkligen något speciellt med fjordingar! :love:
Det där med storleken känner jag igen! Hon är ändå väldigt nätt av sig, men hon har stort bett så att säga. fast det ser inte konsting ut proposonellt (stavas?). Och hon har världens gulligaste lugg! :love:
Ibland i temperamentet vet det sjutton om hon beter sig som en fjording...hehe du ska se efter att vi har hoppat ett tag.. :) Då har hon precis "värmt upp" enligt henne.. ;)
 
Nej jag förstår det. :crazy: Läskigt, men tur att det blev något jätte allvarligt... :crazy:
 
hehe..
joo..
min uppfattning är att dom ofta är lite "egnare" än andra raser på något sätt. :D

som idag.
vi travade på längs en grusväg.
hästen snubblar nästan ner på knä två gånger (ouppmärksam).
när vi skrittade lite senare stannar han o tar fram bakhoven för att klia sig på ganaschen...
trava rakt fram på en grusväg går inte, men att stå på tre ben o klia sig bakom örat MED en ryttare på ryggen går alldeles utmärkt.. :p

:D
 
Rolig häst du har! :rofl: Ja jag håller med dig till 100 %. De är verkligen egna! Mina slutar aldrig att förvåna mig ;)Ingen här som vet hur länge en fjording växer? Det är något jag skulle uppskatta att få ett svar på!
 
Vårt sto växte inget mer efter 5 års ålder. Angående temprament har jag haft två fjordingar.

Fjord 1: Tempramentsmässigt fanns inget mer att önska. Hon var idel välvilja, arbetsglädje och vänlighet. Då vi köpte henne hade mamma ridit i 1 år på ridskola, jag hade ridit i tre år. Vi var med andra ord inte speciellt talangfulla, ändå red/körde vi denna häst helt friktionsfritt. Vi hade henne i 7 år och inte en gång testade hon/vägrade göra ngt man bad henne om. Hon var en ängel.

Gulette som hon hette var tävlad tom LA hopp (startad Msv med 4 fel) och LB dressyr med plac. Vi red oxå debutantfälttävlan, DM i gymkhana med fina resultat. Jag hade 65 rosetter efter henne, förra ägaren något liknande. Hoppningen var hennes grej. Hon var så gott som alltid felfri, älskade att gå fort mot klockan. Dressyrmässigt hade hon inte tillräcklig exteriör och gång för att vara ridkigt bra men hon gjorde alltid sitt bästa och var otroligt lydig så det räckte ofta till plac ändå. Jag red henne som "vanlig" ponny samt ett par tävlingar i fjordhästföreningen. Vi hann bli klubbmästare i både dressyr, hopp och terräng ett antal ggr under de år jag hade henne. Hon hoppade 140 cm under ryttare som högst (enstaka hinder) Bild på henne.

Fjord 2: har vi haft i 7 år. Hon har bättre exteriör och gång än den första och vi har tävlat framför allt i dressyr tom LA.3 som stor häst, en hel del placeringar på lokala tävlingar i lc och lb, även plac i la på klubbtävling. Hon har aldrig gått som ponny, jag var 20 då vi köpte henne. Men hon hade varit BRA som c-ponny sett, rör sig trevligt och går i väldigt bra och stadig form. Vi har ridit tre Fjord-Riks i dressyr, som bäst 8:a.

Vi har oxå hoppat lite tom 90 cm. Hon hoppar tekniskt sett bra men har sämre självförtroende på hinder än fjorda 1 hade, kräver mer assisatans från ryttaren (fjorda 1 var mer att man tryckte på on, hoppade bana, tryckte på off, här får man rida hinder för hinder mer). Har oxå ridit en del terräng på henne. Då är hon väldrigt trevlig. Tog mitt debutantkort för stor häst på henne, dvs hoppade 90 cm bana fasta hinder utan problem. Vi har även varit plac på DM i bruksridning 2 ggr, vunnit Western trail C.

hoppbild på henne dressyrbild på henne

Jag har fått väldigt mkt beröm för henne av dressyr och hopptränare genom åren, att hon är så ambitiös och välriden. "Så här skulle alla fjordingar vara" Hon är väldigt trevlig men lite busigare än fjorda 1 var, kan spralla och bocka i skogen till mammas förtret. Har kanske lite mer "humor"? :rofl: Hon har mkt motor, det hade fjorda 1 oxå.
 
Våran 9-åring är väldigt sansad och bra på alla sätt, pigg och alert på allt men VÄLDIGT envis =)
11-åringen är en av dom piggaste hästar jag har ridit nån gång tror jag, är med på det mesta kan vara lite skraj ibland.
Och båda två ÄLSKAR verkligen att galoppera, mycket galopp och lyckan är gjord, till nästa dag =)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
275
Senast: Milene
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 472
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alla älskar vi våra hästar, men nog finns det väl någon syssla du helst hade velat slippa? Kan vi ha en tråd där vi berättar om vilken...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
8 296
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
430
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp