Temperatur i stallet

Centaur

Trådstartare
Hur många grader har ni i stallet om det är runt -5 ute?

Har ni någon värme på? Isolerat eller oisolerat?

Sv: Temperatur i stallet

Med hästarna inne brukar tempen ligga runt 4-7 + grader, om det sjunker mot -15 - -20 så har vi fortfarande ett par + grader inne. Vårat stall är isolerat, men utan värmeanordningar vilket gör att tempen kan sjunka till minus även i stallet om dörren står öppen för mycket.

Oisolerat stall med öppet fönster i varje box. Så det blir i princip samma grader som utomhus.

Mitt stall är väl "halvisolerat" kan man säga, så det är alltid någon grad varmare inomhus än utomhus, men är det -5 ute är det i regel någon minusgrad inne i stallet också. Kanske främst eftersom stalldörren oftast står öppen dygnet runt.

Ingen värme på här. Öppet upp till nock och öppna gluggar på var kortsida. Det blir ändå någon grad varmare inne i stallet när hästarna står inne än vad det är ute. Har tjocka bäddar och använder stalltäcke om det behövs, men för dagen har jag inte några frusna hästar direkt...;)

Isolerat ouppvärmt stall med sidodörr (dvs inte själva stalldörren som vi går in och ut genom) öppen/stängd för att hålla högst 10 grader i stallet när hästarna är inne mest för att hålla vattnet isfritt (hinkar) och att blöta hästar ska torka!!

Med hästarna inne brukar tempen ligga runt 4-7 + grader, om det sjunker mot -15 - -20 så har vi fortfarande ett par + grader inne. Vårat stall är isolerat, men utan värmeanordningar vilket gör att tempen kan sjunka till minus även i stallet om dörren står öppen för mycket.

Så har vi med. Just nu har vi runt +10 inne när dörrarna står öppna och det är +5-6 ute.

Vi ha oisolerat kallstall, dvs murat. Det håller sej på 5-6 plus i stallet om bakdörren står med en liten springa öppen o det inte är kallare än -5 ute. Sen stänger vi dörren så då hå¨ller det plusgrader inne ner till -15 ute. Som kallast har vi nog haft -5 inne men då är det -20 ute.

jag tror inte det är isolerat, blåser det mkt o ngn dörr är öppen blir det kallt o vattnet kan frysa när hästarna är ute. När hästarna är inne öppnar vi en eller två dörra före att det inte ska bli för varmt eftersom de har samma täcken ute o inne. Skulle tro att det är runt 4-5 grader i stallet.

Är det -5 ute har vi -5 i stallet också även med dörrarna stängda och hästarna inne. Ingen värme, inget innertak, oisolerat.

Står på en ridskola som är isolerad. Vi har rätt varmt i stallet, kring +8 till +12 grader.

Vårt stall är ett ombyggt kostall och det är helt oisolerat. Öppna fönster i varje box och även dörrar öppna på ena eller andra sidan (beroende på vart det blåser ifrån). Ungefär samma temperatur som ute.

Immer

Oisolerat, bara i sadelkammaren det är isolerat och element :)
Är ungefär samma grader i stallet som utomhus, kanske 1-2 ynka grader varmare i stallet..

Oisolerat stall med öppet fönster i varje box. Så det blir i princip samma grader som utomhus.

Så har jag oxå, plus att stalldörren är öppen, har bronkithäst så det får inte "bommas" igen!

Ni som har oisolerat- vad ligger eran utetemperatur på vintertid? Har aldrig sett något oisolerat stall här uppe (norra norrbotten). Men så har vi också mellan -20 till -35 kallaste perioden :o. Håller själv på att renovera en gammal ladugård och har funderat mycket över isolering. Om man inte isolerar- vad är då egentligen vitsen med stall? Då kan väl hästarna lika gärna gå i hagen (med vindskydd)?

mitt är ett halvisolerat stall. (fd verkstad)
när det varit ca 6minus så är det ca 2grader plus när hästarna är ute, och ca 6-8 grader när de är inne.

Kan svara själv också kankse. Vet faktisk inte hur många grader det är inne för jag har inget att måla temp med. Men det är iaf en del varmare än ute och det är aldrig under noll. Kan tänka mig att det liger runt 5-6 grader. Det är välisolerat men högt i tak och bara två hästar, så luften är väldigt bra. Har inga fönster eller dörrar öppna nu, inte på dagen heller. Utluftning finns i taket och har en ventialtionslucka på glänt.

Räknar med att jag får sätta in en byggfläkt om det blir kallara, annars kommer vattnet (och jag!) att frysa.

Mest nyfiken för att jag läst att vissa stall har temperatur uppåt 10-15 grader och jag förstår inte hur man kan få en så hög temp utan att ha värmefläkt e.d.?

Vi har ett ombyggt kostall a´la 1900 tal så det är nog inte så där jätteisolerat skulle jag tro.:D
Just nu när temeraturen ligger på runt minus 2 ute så är det en 10-14 plus inne på morgonen när man kommer och då har vi endå
en lösdrift sittandes ihop med stalldelen och då är ena porten öppen fortfarande, vi brukar stänga den om det blir alldeles för kallt ute och inne.

Ni som har oisolerat- vad ligger eran utetemperatur på vintertid? Har aldrig sett något oisolerat stall här uppe (norra norrbotten). Men så har vi också mellan -20 till -35 kallaste perioden :o. Håller själv på att renovera en gammal ladugård och har funderat mycket över isolering. Om man inte isolerar- vad är då egentligen vitsen med stall? Då kan väl hästarna lika gärna gå i hagen (med vindskydd)?

Jag försöker alltid ha ungefär samma temperatur inne som ute pga att jag tror att hästarna mår bra av det. Undantaget är när det är minusgrader, då försöker jag ha några plusgrader i stallet för att inte vattnet ska frysa (dvs stänger dörrarna). För mig (som bor i södra Sverige) handlar stallet inte om att hästarna ska komma in i värme. Utan istället om att var och en ska komma in och få äta i lugn o ro samt ta en tupplur ifred. Mina hästrar går ute ca 7-21, och kommer bara in för att sova/ äta lite. Stod valet mellan att ta in hästarna kl 15 och lösdrift skulle jag garanterat välja lösdrift. Att hästarna får vara ute så mkt som möjligt är alltså för mig viktigtare än att de får stå ifred några timmar om dygnet. Lite OT kanske...:angel:

Runt 8 grader kan jag tänka mig om det varit stängt ett tag.
Mitt i vintern när det är -20 ute är det 4-5 grader inne.
Riktigt gammalt stenstall.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Litenvit
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
756
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 290
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka