Temperatur i stallet

Sv: Temperatur i stallet

Isolerat och ligger runt 12 grader vintertid,lagom tycker jag!
Kallstall är inget för mig och mina damer ;)

Håller väl också ca 10-12 grader. Hästarna verkar må bra, peppar, peppar, har haft stallet i fyra år. Brukar dock lufta igenom ordentligt några timmar på dagen, och stänger båda dörrarna med hasp, ca 10 cm öppet. Har bra ventilation. Maken är rörläggare i grunden och då blev det värme i stallet. Hade han fått bestämma skulle vi stängt alla dörrar och fönster och haft 18 grader där inne, men jag öppnar och håller nere temperaturen lite.

Senast ändrad:

Vi har isolerat men inte uppvärmt stall. Brukar hålla ungeför två grader varmare inne än ute. Är det kallgrader brukar det stanna vid noll inne i stallet. Har alltid öppen dörr för luftens skull, och temeprerat vatten i vattenkopparna så det är inga problem.

Mitt stall är ett kallstall och hästarna har alltid bra luft:smirk: Är det -15 ute är det nog -5 inne istallet, (isolerat) där står alltid dörren öppen. Men på nätterna bär alla hästar täcken;)

Ni som har oisolerat- vad ligger eran utetemperatur på vintertid? Har aldrig sett något oisolerat stall här uppe (norra norrbotten). Men så har vi också mellan -20 till -35 kallaste perioden :o. Håller själv på att renovera en gammal ladugård och har funderat mycket över isolering. Om man inte isolerar- vad är då egentligen vitsen med stall? Då kan väl hästarna lika gärna gå i hagen (med vindskydd)?

När jag bodde i Hälsingland kröp temperaturen ner till -35 och ibland väldigt nära -40. Hade kallstall även då, fritt mee grovfoder. Var vädret klart och fint fick dom ibland stå ute med vindskydd otäckade.

Här i Småland händer det att det blir neråt -20 men sällan så att det hänger i flera dagar.

när hästarna är inne blir det ca +3 grader. När de är ute runt 0:an. Stallet har vanliga tegelväggar. (ingen extra isolering)

Om man inte isolerar- vad är då egentligen vitsen med stall? Då kan väl hästarna lika gärna gå i hagen (med vindskydd)?

Har du upplevt en skånsk vinter någon gång? Snöslask - eller regn och lera, snålblåst som känns in i skelettet?
De flesta hästägarna i Skåne vill nog gärna ha stall till sina hästar :cool:

Immer

jag har uteboxar till mina hästar.det tycker jag fungerar jätte bra. vi har satt in el vatten koppar och värmeslinga så att inte vattnet fryser.det är bara en annan som tycker det är kallt,men för hästarnas del så tror jag att det är goast för dom.

*knapp*

Vi har isolerat stall, men utan något som tillför extra värme. Det kryper aldrig under 0 i stallet, men det är nog inte så jättemånga plusgrader heller. När det är -5 kanske det är 5 grader inne, när det är 20 - kanske 2-3 grader. Vi försöker att hålla dörrarna stängda när det är riktigt kallt ute. Hästarna står med ett täcke mindre inne än ute, så det är inte utetemperatur.

Ingen värme på här. Öppet upp till nock och öppna gluggar på var kortsida. Det blir ändå någon grad varmare inne i stallet när hästarna står inne än vad det är ute. Har tjocka bäddar och använder stalltäcke om det behövs, men för dagen har jag inte några frusna hästar direkt...;)

Samma här, kanske nån grad varmare inne, men det är en lösdriftöppning i ena kortsidan så det är ju inte så konstigt i vårt oisolerade stall...

Mitt stall är ett kallstall och hästarna har alltid bra luft:smirk: Är det -15 ute är det nog -5 inne istallet, (isolerat) där står alltid dörren öppen. Men på nätterna bär alla hästar täcken;)

Precis så hr vi med. Vi stänger bara dörrarna då stona fölar i feb/mars.

Oisolerat stall med öppna fönster,lika kallt ute som inne.Har hästar som svettas så fort det blir minsta +grader nu med alla vinterpäls:bump:

Vid - 5 ute är det mellan 6-9 grader i stallet. Ibland har hästarna istället täcken och alla fönster och dörrar öppna. Då är det samma tempratur som ute. Dock upplever JAG att hästarna trivs bättre med endast vädring i ett par fönster och utan täcken och varmare. Kanske är de lite frusna av sig...

Stallet är mycket välisolerat, men litet och med två dörrar och tre fönster.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Litenvit
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
756
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 290
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur