temperaturer.....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare blissare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 053
B

blissare

Vilken temperatur är "bäst" att ha i ett stall???Och vad räknas som varm eller kallstall..temperaturmässigt? :smirk:

Sv: temperaturer.....

runt 12 grader brukar man säga är lagom.

kallstall är väl vad man kallar ett stall som inte är konstgjort uppvärmt. alltså inte så mycket varmare än ute. varmstall är elektriskt uppvärmt på något sätt.

bästa temp är just över 0, så att inte vattenledningar och sånt fryser.. temeraturer över 10 är mer till för människans välbefinnande än hästens.. själv så tycker jag att det är mer vänligt för hästen om ute och inne temperaturen håller sig så nära varandra, så det inte blir så stora skillnader när man tar in och ut hästarna.

det är iaf vad jag tycker :D

Mitt i kallaste vintern har vi runt fem grader nattetid, lite varmare på dagen. Det är lagom för hästarna, och det är huvudsaken.

hade en termometer hängande en stund nu på kvällen kl 21...det är +2 grader ute och i stallet var det vid ytterdörren +5 grader och ca +7 grader en bit in,,,ska man kalla de "svalstall" :D :D :D

Ohh...jag vet inte om jag skulle klara av det! Skulle inte bli mycket pyssel i bara några graders värme :p Men hade man haft ett mindre utrymme att göra iordning hästen i som var lite uppvärmt hade det nog funkat. Men jag är väl lite egoistisk på den fronten :D

Dimensionerande temeperatur enligt svensk standard är 10 grader på vintern och 25 grader på sommaren. Det gäler då varma stall så klart. Läs SS 951050 och 951051, det är de standarderna som gäller ventilation och värme i stallar. Och så läs "Att bygga häststall", det är en suveränt bra bok. :bow:

Senast ändrad:

Ja, vi har också kallstall. Har dock värmeslingor runt vattenledningarna för om de fryser har vi fått gå in och hämta vatten i stallägarnas (inte hästmänniskor) badrum.. :angel: Och visst blir man varm! Det gäller att göra grejerna i rätt ordning bara, jag brukar rida efter mockningen för då har jag värmen uppe. Och brodda går alldeles utmärkt utan vantar. Däremot har jag ofta dem på när jag ryktar.. Vill ju inte frysa om fingrarna i onödan.. :crazy:

_Runaway_ skrev:
Jag klarar faktiskt att brodda utan vantar :eek: :D Nej men man blir varm av jobbet i stallet.

:eek: Jag beundrar dig :bow: Jag skulle inte njuta av det direkt. Och tänk dig ett halvår bara snabba igenom stallet. Nej då lyxar jag till det med varmstall!!

Nora, du får göra en skötselspilta med typ värmelampor ovanför. ;)
Då får både du och hästen det varmt och skönt under pysslandet. :)

Liknande trådar

Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
241
Senast: Jeps
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 918
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka