Template-strul, del II ...

Yaroomba

Trådstartare
Jahapp... säg den glädje som varar för evigt... (men det var ju kul ett tag i alla fall!:D)

Nåväl - efter många om och men fick jag tillslut de medföljande bilderna på plats. Det var den goda nyheten. Här kommer nästa problem i följetongen:

Jag vill byta ut några av bilderna mot egna. Jag trodde det skulle vara mycket enkelt, men icke. Ett litet kryss i en stor tom ruta är allt som visas. Jag kopierade mina egna alster från "mina bilder" och klistrade in dem i templatens image-mapp. Eftersom storlekarna inte stämmer helt med "originalbildernas", så ändrade jag måtten för bredd och höjd i html-filen, för att passa de nya bilderna. Men int' hjälpte det...

Någon som vet på råd???

Sv: Template-strul, del II ...

:idea: har du bytt ut filnamnet i koden?

Beroende på var bilden ska vara så kanske den inte "får" vara i den storlek du angett. Exempelvis en bild i headern eller liknande.

Hej!

Jo, jag har bytt ut hela url-namnet så att koden ska peka på rätt mapp och bild. Men det kanske är något annat som hindrar, tex i css-filen, så att bilden ändå inte "kan bli" större. Fast det är ändå märkligt att ramen kring där bilden skulle ha varit ändå blir större efteråt - även om själva bilden inte visas.

Jag har hört att man ska kunna ändra storlek på själva bilden också (i så fall skulle jag kunna förminska den något för att passa in i rutan - om det är det som är problemet), men är osäker på om det går att göra utan särskilt bildbehandlingsprogram. Jag har inte hittat något sätt själv i alla fall.

Och jag som hade trott att allt skulle bli så enkelt när man bara hade en färdig mall att anpassa!;):D :rofl:

Gimp är ett bra och gratis bildbehandlingsprogram.

När man gör hemsidor är nästan något form av bildbehandlingsprogram nödvändigt. Åtminstone för att kunna ändra storlekar och filformat på bilder.

Nej det behöver inte vara lättare med ett template :D Sen beror det ju på hur avancerat template du har valt också. Finns väldigt basic och väldigt avancerade och allt därimellan.

Har nu tampats lite mer med min template (den är av enklare modell, men jag besitter ingen större teknisk begåvning är jag rädd...). Bilderna i själva textavdelningen har jag lyckats byta ut mot egna, men inte de i headern och logga-rutan. De jag lyckats byta ut var inte heller i rätt storlek, men de blev mindre ändå och lyckades klämma in sig i den förvalda storleken och visas ändå. Lite mysko...

Jag har i vart fall laddat ner Gimp nu, vilket gick väldigt smidigt. Har däremot inte lyckats lista ut hur det fungerar och hur jag ändrar storlek på bilderna. Är du bekant med programmet så du har några insider-tips??:)

I Gimp så öppnar du bilden.

Klicka sen på Bild och välj Skala bild så kan du ändra storleken lätt. Är "kedjan" ihopsatt så skalas bilden så den behåller samma proportioner. Är den isär så kan man trycka ihop eller dra isär åt ena hållet (exempelvis människor kan bli suupersmala eller väldans ihoptryckta)

Det andra är svårt att svara på om jag inte ser koden.

Efter några dagars template-ledigt är jag igång igen!

Det fungerade bra att ändra storlek i GIMP, precis som du sa. Så då tänkte jag att nu skulle det väl ändå funka att få in bilden! Näpp. Fortfarande bara ett kryss - plus att de tidigare egna bilderna jag lyckats lägga in inte heller visades. När jag la tillbaka originalbilden i headern - då kom de tillbaka igen.

Eeeh???:confused:

Nu ska jag se om jag hitta en mer samarbetsvillig template, men de kanske är sådär kinkiga allihopa....

Stort tack för all hjälp!!!:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka