Teorilektioner på ridskola, vana och ovana!

B

BeastieBabe

har sökt i trådar men inte hittat alltförmycket bra tips..

på "min" ridskola har vi gemensam teori, dvs olika föreläsningar, prektiska grejer och rena clinics på olika tider under hela teoriveckan.

så vad har ni för teori på er ridskola? och vad skulle ni vilja ha för teoriföreläsningar? både för nybörjare, barn och vuxna och duktiga!

Sv: Teorilektioner på ridskola, vana och ovana!

Jag har kommit på lite grejer, men bygg gärna på med mer!

Första hjälpen för häst
Sårvård, spjäla ben, linda med press mot blödande sår, veta vad man ska titta efter när man travar hästen vid hälta, visitation, kolla puls, andning och slemhinnor, veta vad man ska kolla upp hos en sjuk häst innan man ringer veterinär för att vet ska veta hur hästen mår.

Massage och Stretching
Grundläggande massage av olika muskelgrupper samt stretching, även gå igenom när man ska stretcha en häst och dela ut papper om massage och stretching.

Foderlära
Grundläggande om grovfoder, kraftfoder och tillskottsfoder, hur mycket grovfoder som ska ges, vad man bör välja för kraftfoder beroende på grovfodrets näringsvärden m.m.

Lastträning
Om vad hästen ska ha på sig vid transport, vilken sida en ensam häst ska stå på, säkerhetsföreskrifter, träna på att lasta på och lasta av (använda lastvan ponny). Maxgräns för hur många som kan vara med och ha en del på reserv om någon först på listan inte kommer.

Körlektion
Låna en rockard och prova på att köra lite smått, ha maxgräns för hur många som kan vara med och ha en del på reserv om någon först på listan inte kommer.

Sadelutprovning
Ta in en sadelutprovare som visar vad man ska titta på när man provar ut en sadel, visa t.ex. en sadel som ligger jättefel och en som ligger bra, ta upp lite om vilka skador som kan uppkomma med en felanpassad sadel.

Löshoppning
Med ridskolehästarna, detta är garanterat en publikmagnet.

Bett och tygeltag
Hur inverkar olika betttyper i hästens mun, vilka är milda/skarpa/starka? Vad ska man tänka på när man rider på vissa speciella bett, hur provar man ut bett och när ligger det bra i munnen.

Barbackalektion
3 lektioner i olika nivåer, skritta, trava, galoppera och i högsta gruppen hoppa litet hinder (50-60 cm) ha snälla hästar med.

Sitsträning
Longera utan stigbyglar, ha en ponny och en storhäst ute samtidigt, låta varje ryttare sitta max 5 minuter, ha maxgräns för hur många som kan vara med och ha en del på reserv om någon först på listan inte kommer.

Hästen i trafiken
Vad gäller i trafiken? Vilken sida av vägen ska man rida/köra/leda häst på? När är det bilistens fel och när är det hästhanterarens fel vid olyckhändelse i trafiken, trafikvan häst? Reflexer och tecken vid ridning på vägar.

Hästens färger och tecken
För lite yngre elever, dela ut papper till mindre grupper där de vardera har en färg och tecken som representeras av en av ridskolehästarna.

Hästraser
Dela ut papper om några olika raser som representeras hos ridskolehästarna och låt mindre grupper eller par ”förläsa” för de andra i gruppen om rasen.

Tyckte du kom me många bra förslag! :)
Ett tillägg på foderlära tycker jag är att kunna räkna ut efter värdena/analyser samt hur ofta hästen behöver ufodras och maxmängder :)

Longering; vad har man för utrustning, hur påverkar denna form av motion hästen, hur ska man arbeta hästen, hur länge?

Mockning & Stallskötsel: Vad för strö finns det, vilket använder man till en allergisk häst? Vilka redskap behöver man, hur fungerar bäddar och hur sköter man dem?

Tvättning, Rykt, Vård: Hur ofta bör man tvätta en häst, med vad? Hur reagerar hästens päls?

Tävling: Hur beter man sig på tävlingsplats? Vad måste hästen ha på sig, vad står de olika tävlingsbedömningarna för? Vad måste man ha med och hur fungerar regler med vaccinering osv?

Hage & Utevistelse: Hur mycket mark behöver man för att en häst ska klara sommarbetet? Hur bör man vänja tex fångponnyer vid bete? Hur stora hagar ska man ha och hur bygger/anordnar man säkrast hagar?

Hästars natur/reaktioner: Kan man släppa ihop hästar direkt? Hur reagerar hästar när de blir rädda? Hur ska man bete sig i närhten av en häst?

Det var lite i allafall :p Vet inte om det var en speciell åldersnivå du tänkt eller så, blev lite blandat ;)

kanon, precis vad jag behövde, skitbra det där med hästars reaktioner, utevistelse och longering (hade helt glömt bort det :angel: )

bra grejer, fast foderlära är ju en jätte kurs som minst tar två hela dag att gå igenom. Rätt bitig del av hästhållning.

Sitträning är verkligen skit nyttigt men 5min är på tok för kort tid för att det ska ge något.

ska man ha en Massagekurs så borde man gå igenom iaf de ytliga musklerna.

För att veta hur hästen mår så bör man oxå veta vilka de vanligast sjukdomarna är.

I gymnasiet när vi hade lastlektion så var hela klassen med och vi använde flera hästar så att alla fick vara med och pröva.

• Knoppa och linda borde alla få lära sig hur man gör korrekt.
  • Hjälptyglar när och hur ska man använda dem
  • Hästens naturliga beteende/steriotypi
  • Hästarnas språk

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror det är svårt att rymma vettig teori inom de vanliga ridskoleleterminerna då det är så begränsat med tid. Om man är flera som vill ha kunskap inom ett speciellt område så kanske man kan fråga ridskolan om de är intresserade av att ordna en kurs på ett antal gånger som man får anmäla sig till och gå på utöver ridskolan. När jag red när jag var yngre hade ridskolan såna kurser och det var jättebra tyckte jag. Teorivecka med clinics lät som en bra idé för då får man ju en chans att gå på flera olika saker.

Håller med Cheque, 5 minuter är för kort tid för att sitsträning ska ge något. Det bästa är att gå ihop med en kompis och ta en privatlektion där man blir longerad halva lektionen var. Eller ta en egen lektion (kan dock bli ganska dyrt i längden) och bli longerad halva lektionen och sen rida utan stigbyglar och göra övningar för att förbättra sitsen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 059
Senast: Nepenthe
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 073
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Totola
·
B
Hästmänniskan Hej Alla! Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra på teorilektionerna. Både vad gäller nybörjare och vana, barn/ungdom/vuxna... 2
Svar
28
· Visningar
20 201
Senast: Vaettur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka