Bukefalos 28 år!

Termer för släktskap

Cattis_E

Trådstartare
Vad får en person för titel för ett morbrorsbarn?
Alltså om min mans systerdotter fått barn, vad kallar de barnen min man då?
Vad är nästa led efter morbror liksom?
Och ännu krångligare, vad blir jag för barnet? Om det nu ens finns en titel för det 😇.
 
Jag skulle använt människans namn. Eller sagt morbror Nisse, alltså använt det som är benämningen ur mammans perspektiv även när man pratar med barnen. Alt. vid behov av extra tydlighet eller om det exakta släktskapet ska förklaras sagt mammas morbror Nisse.

Tant Cattis som morbror Nisse är gift med. :)
 
Gammelmorbror/gammelmoster?
Ja.. Men jag hade fått för mig att det fanns någon "gammalt ord" för det.
Finns så många ord för släktskap jag har noll koll på.
Men riktig koll har jag liksom fram till kusin ungefär. Allt därefter som nästkusiner, sysslingar, bryllingar tremänningar, fyrmänningar osv har jag liksom aldrig lärt mig.
Därav undringen kring om det fanns ett ord för just detta släktskapet med varandra..
Men vilket, ingen aning. Så kanske finns det inget 😇.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 830
Senast: Bulldoozer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 311
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 723
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 669
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp