Terrängprovet – världens farligaste sport?

Underhållande, spännande men också kantad av svåra olyckor, många med dödlig utgång.
Terrängprovet i fälttävlan väcker känslor – inte för inte kallas det för världens farligaste sport.
– Det finns alltid en risk, men säkerhetstänket har gått framåt mycket de senaste åren, säger OS-ryttaren Louise Romeike.
 
Hade fälttävlansryttare varit intresserade av lägre risker så hade det varit verklighet. Självklart vill ingen uttryckligen att häst eller ryttare skall skadas allvarligt eller dö, men som jag ser det är det uppenbart att risknivån ligger exakt där de aktiva vill ha den.
 
Hade fälttävlansryttare varit intresserade av lägre risker så hade det varit verklighet. Självklart vill ingen uttryckligen att häst eller ryttare skall skadas allvarligt eller dö, men som jag ser det är det uppenbart att risknivån ligger exakt där de aktiva vill ha den.
Tror du att det är så enkelt verkligen? Tänker här på handbollstjejernas kläder till exempel. Många som protesterar och det händer absolut ingenting.
 
Hade fälttävlansryttare varit intresserade av lägre risker så hade det varit verklighet. Självklart vill ingen uttryckligen att häst eller ryttare skall skadas allvarligt eller dö, men som jag ser det är det uppenbart att risknivån ligger exakt där de aktiva vill ha den.
Fast du utsätter ju även hästen för risker när du släpper ut den i hagen. En känd dressyrryttare lindade verkligen in sin häst i bomull och den var ändå skadad hela tiden. Hästar är väldigt sköra, men de behöver även röra sig för att må bra. Det kan vara en svår balansgång ibland.
 
Vist är det vanligare med akuta skador som leder till avlivning på ft hästar medan hopp och dressyrhästar då det är mindre dramatiska och av oinsatta svårt att se kopplingen med varför hästen fick skadan/sjukdomen och att den är tävlingshäst .

Men kollar jag på ålder bland os och vm hästar så är det alltid några som i ft är 20 år medans hopp och dressyrhästar har trillat bort betydligt tidigare.
 
Fast du utsätter ju även hästen för risker när du släpper ut den i hagen. En känd dressyrryttare lindade verkligen in sin häst i bomull och den var ändå skadad hela tiden. Hästar är väldigt sköra, men de behöver även röra sig för att må bra. Det kan vara en svår balansgång ibland.
Jag tycker nog att det är stor skillnad på risker man tar för att ge hästen så mkt naturlig frihet dom möjligt och vad vi utsätter dem för på tävling och träning?
Jag är inte emot fälttävlan på något sätt men den här delen av sporten tycker jag är så fruktansvärt hemsk. Att det viftas bort med ”finns risker i alla grenar” känns nonchalant.
 
glömmer aldrig när jag gick omkull i just terräng med min gamla häst så den nästan voltade över mig och jag fick hjärnskakning för ett antal åt sedan. Som tur är så gick det bra för hästen och mig, utöver hjärnskakning och blåmärken. Hindret var bara 100 cm men det räckte trots van hopphäst som annars hoppade betydligt högre. Hoppar aldrig mer fasta hinder efter den gången. :crazy:
 
Jag tycker nog att det är stor skillnad på risker man tar för att ge hästen så mkt naturlig frihet dom möjligt och vad vi utsätter dem för på tävling och träning?
Jag är inte emot fälttävlan på något sätt men den här delen av sporten tycker jag är så fruktansvärt hemsk. Att det viftas bort med ”finns risker i alla grenar” känns nonchalant.
Jag försöker inte vifta bort något, jag tycker också det är fruktansvärt. Frågan är vad man kan göra bara?
 
Diskussionen kring risker i fälttävlan brukar ofta landa i ungefär samma fåror tycker jag.
  • Det finns risker i hagen också, en olycka kan alltid ske
  • Andra tävlingsgrenar är precis lika riskabla men hästarna skadas inte lika akut
  • Hästar behöver röra på sig, de är lyckligare när de verkligen får jobba
  • Fälttävlan har blivit mycket säkrare på senare tid
Så jag vidhåller nog mitt intryck att fälttävlan är precis så riskabelt som de aktiva - utom möjligen hästarna - vill att det skall vara. Ingen önskar sig olyckor men det verkar ändå finnas något slags romantiskt skimmer i att hänga litet med liemannen, eller åtminstone gå på samma fester som han. Litet grann som Formel 1 var på 60- och 70-talet, eller även idag "real roadracing" inom motorcykelsport där tävlingar sker på vanliga landsvägar utan avåkningsszoner (t ex Isle of Man) och förare omkommer i klart större utsträckning än på motorbanor. Eller air racing med flygplan, där då och då piloter dör. Eller fridykning på spetsnivå. Det skall vara hardcore, det skall kittla.
 
Senast ändrad:
Diskussionen kring risker i fälttävlan brukar ofta landa i ungefär samma fåror tycker jag.
  • Det finns risker i hagen också, en olycka kan alltid ske
  • Andra tävlingsgrenar är precis lika riskabla men hästarna skadas inte lika akut
  • Hästar behöver röra på sig, de är lyckligare när de verkligen får jobba
  • Fälttävlan har blivit mycket säkrare på senare tid
Så jag vidhåller nog mitt intryck att fälttävlan är precis så riskabelt som de aktiva - utom möjligen hästarna - vill att det skall vara. Ingen önskar sig olyckor men det verkar ändå finnas något slags romantiskt skimmer i att hänga litet med liemannen, eller åtminstone gå på samma fester som han. Litet grann som Formel 1 var på 60- och 70-talet, eller även idag "real roadracing" inom motorcykelsport där tävlingar sker på vanliga landsvägar utan avåkningsszoner (t ex Isle of Man) och förare omkommer i klart större utsträckning än på motorbanor. Eller air racing med flygplan, där då och då piloter dör. Eller fridykning på spetsnivå. Det skall vara hardcore, det skall kittla.
Jag vet ärligt talat inte hur man ska lösa problemen?
I ena vågskålen har du en härlig sport som verkligen både hästar och ryttare älskar (de som utövar sporten). Och i den andra så är det ett faktum att ibland så sker det dödsolyckor för både människor och hästar. Människorna har valt det själva men inte hästarna. Samtidigt är slitaget mycket mindre på fälttävlanshästar än på andra tävlingshästar (pga allsidig träning) och alla som har lastat en bångstyrig häst vet att man knappast kan tvinga 600 kg häst att göra något som den inte vill.

Var själv ute och hoppade med min väluppfostrade tyska hopphäst på terrängbana häromveckan, hon tyckte det var SKITKUL! Hon var modig men samtidigt klok och spanade in hindren noga innan hon hoppade.

OS är ju också lite problematiskt eftersom du har ekipage som kvalar för något udda land som kanske egentligen inte har där att göra och borde inte få starta.

Britterna klarade sig galant och det är de som leder världsrankingen.

Ja, jag vet inte vad jag vill säga egentligen men jag tror inte det är så enkelt som att "döden kittlar".
 
Jag vet ärligt talat inte hur man ska lösa problemen?
I ena vågskålen har du en härlig sport som verkligen både hästar och ryttare älskar (de som utövar sporten). Och i den andra så är det ett faktum att ibland så sker det dödsolyckor för både människor och hästar. Människorna har valt det själva men inte hästarna. Samtidigt är slitaget mycket mindre på fälttävlanshästar än på andra tävlingshästar (pga allsidig träning) och alla som har lastat en bångstyrig häst vet att man knappast kan tvinga 600 kg häst att göra något som den inte vill.
Finns det någon undersökning på det att fälttävlanshästar har mindre slitage än andra på den höga nivån? Det måste vara en enorm belastning på hästarna när dom går på den nivån. Hur lever ens fälttävlanhästar när dom är hemma, jag ser så otroligt lite av hur dom har det i vardagen.

Har följt och läst och sett så mycket om engelska landslaget i dressyr det senaste och dom är ju helt underbara i sitt sätt att se på hur man ska ha hästar, så härligt att se dressyrhästar på så hög nivå gå med kompisar i faktiskt hyfsat stora gräshagar när dom inte jobbar. Iallafall så gott det går när inte hagarna är översvämmade osv och för dåliga men det är hyfsat förståeligt. Dressyr tex innebär inte per automatik en icke allsidig träning. Sköter man dressyrhästen rätt med allsidig träning, med uteritter osv så tror jag nog inte att slitaget är mycket större på dom.
 
Här kommer mina ostrukturerade tankar.
Höj kvalen, "alla" ska inte kunna vara med. Kvalen måste finnas i anslutning till OS-året (typ). Ekipaget måste har ridit x antal tävlingar på y resultat.
Låt fälttävlan vara fälttävlan... jag är fortfarande skeptisk till att de tog bort flera delar av sporten och själva terrängen blev mer teknisk bara. Jag tror att det gör att man inte tränar hästarna på lika hållbart sätt. Jag tror att det är sporten MÅSTE förändras och jag tror att det är den hästsport där det märkas mest när det kommer till kompetens hos ryttare, träning hos hästar osv.
 
Finns det någon undersökning på det att fälttävlanshästar har mindre slitage än andra på den höga nivån? Det måste vara en enorm belastning på hästarna när dom går på den nivån. Hur lever ens fälttävlanhästar när dom är hemma, jag ser så otroligt lite av hur dom har det i vardagen.

Har följt och läst och sett så mycket om engelska landslaget i dressyr det senaste och dom är ju helt underbara i sitt sätt att se på hur man ska ha hästar, så härligt att se dressyrhästar på så hög nivå gå med kompisar i faktiskt hyfsat stora gräshagar när dom inte jobbar. Iallafall så gott det går när inte hagarna är översvämmade osv och för dåliga men det är hyfsat förståeligt. Dressyr tex innebär inte per automatik en icke allsidig träning. Sköter man dressyrhästen rätt med allsidig träning, med uteritter osv så tror jag nog inte att slitaget är mycket större på dom.
Jag kan ju bara svara för den erfarenheten jag har och där hade vi alla hästar i hagar varje dag, oavsett väder. Många gick 2 och 2 i hagar där de utan problem kunde springa i alla gångarter. Många gick i stora hagar, de yngre gick på bete. Under viloperioderna var det som vanligt, ute hela dagar i hagar och sedan skrittades de ut 4-5 gånger i veckan.

Upplevde att det var så otroligt mycket färre skador på ft-hästarna än tex dressyrhästarna. Ft-hästarna gick ut mycket mer i hagarna, inga lindor osv, andra hade sina ft-hästar på lösdrift. När hästarna går höga nivåer går de inte så många tävlingar normalt sett.
 
Finns det någon undersökning på det att fälttävlanshästar har mindre slitage än andra på den höga nivån? Det måste vara en enorm belastning på hästarna när dom går på den nivån. Hur lever ens fälttävlanhästar när dom är hemma, jag ser så otroligt lite av hur dom har det i vardagen.

Har följt och läst och sett så mycket om engelska landslaget i dressyr det senaste och dom är ju helt underbara i sitt sätt att se på hur man ska ha hästar, så härligt att se dressyrhästar på så hög nivå gå med kompisar i faktiskt hyfsat stora gräshagar när dom inte jobbar. Iallafall så gott det går när inte hagarna är översvämmade osv och för dåliga men det är hyfsat förståeligt. Dressyr tex innebär inte per automatik en icke allsidig träning. Sköter man dressyrhästen rätt med allsidig träning, med uteritter osv så tror jag nog inte att slitaget är mycket större på dom.
Här finns en artikel från 2017 där man jämför skador på ft-hästar på internationell nivå med galoppörerna. Kontentan är ungefär samma fördelning av skador men med lägre prevalens jämfört med fullbloden.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/evj.09_12732

Angående hur de lever, så finns det ju alltid variationer som inom andra grenar men generellt upplever jag mer naturlig häshållning bland fälttävlanshästarna än hopp- och dressyrhästarna. Här finns ett blogginlägg av en svensk ryttare stationerad i England som beskriver rätt bra hur hästarna släpps ut under vintern och hur uppbyggnaden ser ut inför start på våren:
https://nouw.com/brieditiseventing/att-gora-sig-redo-for-en-falttavlanssaso-29862651
Nu minns jag inte ryttaren men för ett par år sedan delades ett inlägg/bild på en fälttävlanshäst som mitt i vintern såg ut som en lurvig liten ponny som knappt skulle ta sig över 100cm för att par månader senare vara i toppkondition och förberedd för sporten på högsta nivå.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 708
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp