Hellre terv än malle, i alla fall. Mallar är intensiva arbetsnarkomaner som kräver sin förare. De malleägare jag känner är bruksfolk som vet vad de ger sig in på, och har tränandet som livsstil. En understimulerad malle är inte rolig att ha att göra med.

Med det vill jag inte säga att tervar inte är krävande, bara att de är "enklare" jämfört med mallar...
En sådan här tror jag det är få som vill ha hemma ....
DSCN1112.JPG

Krävdes inte mycket signaler (osynliga för publiken) för att de här skulle göra sitt jobb ...

Läste en gång att Grand Danois var de bästa vakthundarna - de behöver bara visa sig ... (och det gäller ju även många andra stora raser)
 
Varför säger du så?
Dom som kan valla, kan det på riktigt. MEN dom är kroppsvallare, är det det du stör dig på?

Det är som sagt få fårägare som tillåter belgisk vallhund i fållan. Tror de helt enkelt har gått för långt från vallandet och därför blir olämpliga i dagsläget eftersom de är hårt bruksavlade med andra kvaliteter. Det blir för farligt för fåren.
 
En sådan här tror jag det är få som vill ha hemma ....
Visa bifogad fil 62426
Krävdes inte mycket signaler (osynliga för publiken) för att de här skulle göra sitt jobb ...

Läste en gång att Grand Danois var de bästa vakthundarna - de behöver bara visa sig ... (och det gäller ju även många andra stora raser)
Fast du kan ju inte jämnföra svensson terven/mallen/öv.brukshundar med år av skyddstränade hundar.
 
Det är som sagt få fårägare som tillåter belgisk vallhund i fållan. Tror de helt enkelt har gått för långt från vallandet och därför blir olämpliga i dagsläget eftersom de är hårt bruksavlade med andra kvaliteter. Det blir för farligt för fåren.
Så kan det vara, jag är ju gammal och rostig och är inte konfident med dagens avel av Terv (för mycket inriktning på utställning och sällskap).
Ska man prova att valla så måste man ju titta om hunden ens har anlag, genom att ha fåren åtskillda i sin fålla och hunden utanför, och se vad den gör och om den jobbar mot föraren öht...
Synd om "klåpare" ställer till det och gör att en ras blir "svartmålad" som idioter, när det är förarna som är det :mad:
 
Så kan det vara, jag är ju gammal och rostig och är inte konfident med dagens avel av Terv (för mycket inriktning på utställning och sällskap).
Ska man prova att valla så måste man ju titta om hunden ens har anlag, genom att ha fåren åtskillda i sin fålla och hunden utanför, och se vad den gör och om den jobbar mot föraren öht...
Synd om "klåpare" ställer till det och gör att en ras blir "svartmålad" som idioter, när det är förarna som är det :mad:

Svartmålade blir de ju för att andra kvaliteter tagit överhand naturligt i aveln, t ex mot tjänst. Då måste andra kvaliteter kanske stryka med. Jag tycker väl egentligen inte att det är särskilt konstigt, utan mer en naturlig gång.
 
Ska man prova att valla så måste man ju titta om hunden ens har anlag, genom att ha fåren åtskillda i sin fålla och hunden utanför, och se vad den gör och om den jobbar mot föraren öht...
Synd om "klåpare" ställer till det och gör att en ras blir "svartmålad" som idioter, när det är förarna som är det :mad:
Det du beskriver har i princip inget med vallning att göra. Helt omöjligt att avgöra nånting alls av hundens djurhanteringsegenskaper så.
 
Det du beskriver har i princip inget med vallning att göra. Helt omöjligt att avgöra nånting alls av hundens djurhanteringsegenskaper så.
Jag håller inte med. Men förklara gärna hur du skulle göra med en icke BC för att se om anlagen ens finns där.
 
Jag håller inte med. Men förklara gärna hur du skulle göra med en icke BC för att se om anlagen ens finns där.


Varför tror du att hundar som inte är avlade för vallning på hur länge som helst, utan för andra saker, skulle vara lämpliga i fårhagen öht?

Tycker det är fascinerande hur folk ska köpa hundar och då är det viktigt att föräldrarna har avlats för ditten och datten annars är det ingen idé att köpa hunden för bruks/olika sporter. Men med vallning så duger det om någon förfäder vallade får för 50 år sedan.
 
Varför tror du att hundar som inte är avlade för vallning på hur länge som helst skulle vara lämpliga i fårhagen öht?
Konstig sammanfattning av dig tycker jag. Läs VAD jag skriver ord för ord, anta inget utöver det och lägg inte in egna värderingar som om det vore min sanning när det är helt din egen tolkning :mad:
 
Jag håller inte med. Men förklara gärna hur du skulle göra med en icke BC för att se om anlagen ens finns där.
Vilka anlag menar du? Kontrollbehovet, att styra rörelsen? Balanskänslan mot flocken? Balanskänslan mot föraren? Driften att flytta djuren? Förmågan att känna av flyktzonen? Självbehärskningen som krävs för att fatta beslut och inte bara reagera när djuren rör sig? Modet att kliva in i den sociala pressen från djuren? Förmåga att uppfatta pressen? Förmåga att ta press från föraren? Självständigheten att kunna ta beslut? Våga röra sig bort från föraren? Signalkänsligheten som gör att den blir styrbar när den koncentrerar sig? Förutseendeförmågan? Anpassningsbarheten till djurindividerna?

Det finns ingenting som heter "vallanlag". Det går inte att avla på "vallning". Vallning är ett samspel av mängder av egenskaper.
 
Vilka anlag menar du? Kontrollbehovet, att styra rörelsen? Balanskänslan mot flocken? Balanskänslan mot föraren? Driften att flytta djuren? Förmågan att känna av flyktzonen? Självbehärskningen som krävs för att fatta beslut och inte bara reagera när djuren rör sig? Modet att kliva in i den sociala pressen från djuren? Förmåga att uppfatta pressen? Förmåga att ta press från föraren? Självständigheten att kunna ta beslut? Våga röra sig bort från föraren? Signalkänsligheten som gör att den blir styrbar när den koncentrerar sig? Förutseendeförmågan? Anpassningsbarheten till djurindividerna?

Det finns ingenting som heter "vallanlag". Det går inte att avla på "vallning". Vallning är ett samspel av mängder av egenskaper.
Ja?
Har jag sagt emot det?
 
Vilka anlag menar du? Kontrollbehovet, att styra rörelsen? Balanskänslan mot flocken? Balanskänslan mot föraren? Driften att flytta djuren? Förmågan att känna av flyktzonen? Självbehärskningen som krävs för att fatta beslut och inte bara reagera när djuren rör sig? Modet att kliva in i den sociala pressen från djuren? Förmåga att uppfatta pressen? Förmåga att ta press från föraren? Självständigheten att kunna ta beslut? Våga röra sig bort från föraren? Signalkänsligheten som gör att den blir styrbar när den koncentrerar sig? Förutseendeförmågan? Anpassningsbarheten till djurindividerna?

Det finns ingenting som heter "vallanlag". Det går inte att avla på "vallning". Vallning är ett samspel av mängder av egenskaper.
Det vore intressant om du svarade på frågan, hur skulle du göra med en icke-BC ?
 
Vad tycker ni om dem? Hur mycket aktivering brukar en sådan vilja ha för att vara nöjd? Är det möjligt att valla med en eller är den egenskapen bortavlad? Är de stor skillnad på tervueren, malinois, laekenois och groenendael?

Jag har läst det jag hittat på SKK, ska kolla på rasklubbens hemsida också men skulle gärna höra vad folk tycker om dem :)
Vi hade grannar som födde upp terv. De tränade mkt med dem. Men de var iaf stressade och gapiga psykfall med agressioner. Så otroligt osunda mentalt. Det kom och gick en hel del hundar genom åren. Och de hade besök av andra med samma ras. Tror det var typ 1 av 50 som var vettig.

Mina hundar blev attackerade av 2 lösa tervar då jag flyttat. De två kändes också mkt osunda.

Tror du kan få roligare hundägande med en annan ras.
 
Varför tror du att hundar som inte är avlade för vallning på hur länge som helst, utan för andra saker, skulle vara lämpliga i fårhagen öht?

Tycker det är fascinerande hur folk ska köpa hundar och då är det viktigt att föräldrarna har avlats för ditten och datten annars är det ingen idé att köpa hunden för bruks/olika sporter. Men med vallning så duger det om någon förfäder vallade får för 50 år sedan.
Påminner mig om ett avsnitt av Cesar Millans program, där han tagit sig an en smällfet Rottweiler med diverse problematik. Nån fårägare (utan vett) tillät honom släppa in Rottisen till fårskocken... Det var ingen rolig syn. Men Cesar hojtade lyckligt: -Titta! Han vallar! HAN VALLAR!!! (Ett mirakel att fåren ens överlevde attacken... Var väl tack vare att Rottisen var så fet att den slutade jaga dem efter två minuter.)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 676
Senast: TinyWiny
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
597
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
747
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp