Fragile

Trådstartare
Hej!
Jag är en tjej som är väldigt intresserad av NH och jag undra lite över om det finns nån slags övning eller ett test som man kan göra för att se om ens egen häst accepterar mig som ledare?

Jag befäster just inte detta med ledarskap högst utan mer att få förståelse för min häst och lättast visa för den vad jag menar och vad jag vill, eftersom jag inte tror att hästar är elaka.

Kan detta kanske vara farligt? Att "testa" hästen?

//Mimmi

Sv: Test

Jag tänkte på detta eftersom min häst har nu börjat vägra att bli fångad i hagen några gånger.
Jag tror det är för att hon varit trött (håller på o rida in/travare) och tyckte det blev "för mycket". Och det kan jag hålla med om, blev 5 dagar i sträck av någon slags motion varje dag och så brukar jag inte göra.

Men, jag gjorde så att bara för att hon ej ville bli fångad så tänkte jag vänta ut henne.
Gick efter henne och hon såg sur ut och sparkade tillomed mot mig en gång! Hela tiden gick hon så jag precis inte fick tag på henne.
Då blev jag arg och drev på henne!
Lät henne springa runt "flocken" och jag gick i mitten.
Efter en timma stannade hon o lät sig fångas.. jag gick då med henne i hagen, stannade henne, backade o lite sen släppte jag henne efter ca 10minuter och åkte hem.

Vad tror ni? Hade ni gjort på samma sätt? Vad det av respektlöshet hon gjorde så?

//Mimmi

Ja, det var garanterat respektlöshet från hennes sida. Protest mot för mycket tråkigt arbete, kanske? Men ändå respektlöst. Jag tycker att det låter som om du löste det på ett bra sätt. Jag skulle ha gjort likadant. Var nu konsekvent och gör samma sak varje gång hon inte vill komma i hagen, så ska du se att det går fortare och fortare för varje gång. Och förmodligen kommer din häst att få mer respekt för dig även i andra situationer. Du kanske skulle ta kontakt med en NH-tränare för att få lite mer tips?

Carina på Silver Arabians

det bästa du kan göra är att vänta på henne, stå o stirra på henne med näsan o axlarna högt tills hon kommer, o ha tålamod kan ta ett tag, men det anser jag är det bästa med hästar som inte vill komma in, sen så springer dom inte iväg mer..

Tack för svaret! Ja, det skulle vara jättekul att lära sig mer av en tränare...
Träningen var för tråkig och enformig, så jag förstid henne till den delen... Men nu har jag bestämmt mig för att ta o gå ut o gå med henne mer.
Känner att jag måste röra på mig mer, sen är det ju skitbra för då kan jag ha med hunden också... så lär vi känna varandra bättre hon o jag (hästen)

//Mimmi

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 633
Senast: TantAgda
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 054
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka