Testa bett på häst

Septicemia

Trådstartare
Många (även jag :angel: ) provar säkert massor med bett på hästen/hästarna för att se vad som får bäst effekt och hästen trivs bäst med.
Framförallt gäller det nog hästar som inte verkar trivas med betten, kanske busiga, heta eller bara pigga hästar.
Självklart kan man byta för att få olika tryck i munnen också...

Men hur är det med ganska coola hästar, som verkar ganska nöjda som det är, säger varken bu eller bä för bette de redan har i munnen, byter ni lika ofta på en sån häst eller verkar den hästen redan trivas så bra att det inte behövs?

Är på väg att få hem en sån häst och jag vill veta nu, då det slagit mig flera gånger.
En häst som inte är överpigg och steppig, har den samma möjlighet att prova olika typer av bett eller blir den ofta åsidosatt?
Eller bör man inte byta, har bettet som hästen redan har bäst effekt eller är det lika bra att byta som det är när man letar bett till en häst som verkligen säger till om något inte stämmer?

Är inte ute efter tips på olika bett utan bara undrar hur ni gör med era lagom lugna/pigga hästar som redan verkar trivas ganska bra på det bett de har, men som kanske inte heller har fått chansen att prova något annat.

Sv: Testa bett på häst

Av någon konstig anledning har ingen av mina hästar problem med betten eller munnen så jag har samma hela tiden eftersom de inte behöver byta. Men sen går dom ju på tygeln med ett jämt, mjukt stöd i handen också....

Det var ju en intressant tråd!

Jag har själv aldrig hållt på och testat särskilt mycket olika bett på de hästar jag haft genom åren, alla har varit fina och okomplicerade i munnen och har i princip alltid gått på tredelat och därmed basta.

Min nuvarande häst är även han jättefin i munnen, mycket motor men otroligt lydig och följsam ändå. Eftersom jag satsar ganska mycket på honom har jag blivit lite av en perfektionist, varför jag faktiskt testat lite olika bett, inte för att han inte funkat bra på det jag haft, utan lite för att se om jag kan gå från "bra" till "perfekt" :smirk:

Det har visat sig lyckat och värt tiden, för det har faktiskt gjort en del skillnad. Så jag tycker att det kan vara värt att testa även på hästar som verkar funka vettigt på det existerande bett man rider på.

Jag tycker det är intressant att prova andra bett. Bra kan ju alltid bli bättre. Min häst trivs iofs ypperligt på alla bett jag provat så han är ganska lättsam.

Grannhästen som är en superbussig, shysst herre som dom tävlar med, byts det bett på mellan tre olika. Ett rakt, ett sprenger tredelat, och kandaret... Mest för att han inte ska få samma tryck varje dag, vad jag förtsått..

Intressant tråd. Jag har också funderat i dessa banor.

Jag har ju en fyraåring, hon går på vanligt tredelat i mässing och det funkar bra. Har hittills inte ridit henne på något annat men jag är lite fyiken på att se Hur hon reager
så jag funderar ev. på och testa lite andra bett på henne (bara milda och "snälla" då, ser ingen anledning till att testa och byta till ett direkt skarpare eftersom hon är mjuk och fin i munnen.) Skulle hon nu reagera Negativt på detta så är det ju bara att byta tillbaka till det tredelade hon går på idag.

Har provat 101 olika bett på mitt snälla, för det mesta hellugna varmblod som lyder ryttaren vänligt. Däremot så tuggar han, gapar, går emot och håller på, därför har jag bytt mellan olika bett. Vissa bett går bra så länge de bara ligger i munnen, andra tuggar och lägger han tungan över ändå. Han är inte ett dugg het, han drar inte iväg eller något när han lägger tungan över, han tycker bara att bettet är obehagligt och vill mildra det. Spelar ingen roll hur lite man tar (mig har han i och för sig inte lagt tungan över bettet för mig veterligen, men jag har sett det med annan ryttare på honom).
Han är regelbundet raspad (han får tandhakar så han måste tyvärr raspas regelbundet för att inte råka bita sig i kinderna - han får sår på insidan av kinden där hakarna är som värst).

För tillfället har jag gett upp bettletande. Jag tänkte försöka pröva något "mjukt" bett av silikon, happy mouth eller liknande (bara det är tunnt och litet nog (10,5)), det enda jag kan tänka mig fungerar. Jag tror han reagerar på känslan av metall i munnen, så något mjukt är väl det sista jag inte har prövat. Har ridit med rakt, tredelat (med fasta ringar eftersom han har "orolig mun"), tvådelat, sweet iron, koppar, även läderbett (som han verkligen avskydde, det red jag inte ens med).

Hästar säger alltid vad de tycker, även om de är snälla och lugna/lata. Det är bara frågan om ägaren lyssnar eller inte. Min egna häst tar bettet snällt, men tuggar lite nere i stallet, och om jag bara gör något så "lätt" som att jobba honom för hand, från marken, där jag tydligare kan fokusera på att ha en riktigt mjuk hand, så blir han missnöjd. På bettlösa söker han mer än gärna den där supermjuka kontakten, det är en helt annan häst att rida på bettlöst.

Tack för alla svaren! :bow:
Då var det åtminstone ingen jättedum fråga eftersom fler verkar ha undrat litegrann också.
Det blir nog lite nya bett till den kommande pållen också, då jag tror mig veta ungefär vad han kan trivas på.

Det är alltså ingen jättedum idé att testa lite olika bett, för jag vill ju bara att hästen ska trivas på det som han har i munnen!?

självklart använder jag inga bett som jag är osäker på att kunna hantera, har provat säkert 15 olika bett på hästen jag rider nu, även bettlöst, och det enda hon verkar trivas bra på är 3-delat pessoa/ 3-delat tunt tränsbett när det är dressyr som gäller... :smirk:

Men fler får gärna svara! hur tycker ni?? :bump:

Min egen häst hatar som sagt ALLT som tar i gommen.... Tredelat sprenger har funkat bäst..

Isch då :cry: ...fast vem kan klandra hästen? Kör in en järnbit i munnen och tryck lite försiktigt uppåt gommen, det känns!!
Men jag tycker att var det än är för häst så ska bettet ta så lite plats i munnen så möjligt, då är risken för att pressa upp det i gommen också mindre.

Jag har fått testa mig fram för att hitta något valacken trivs med. Han var orolig i munnen och slog upp huvudet vid tygeltag samt gick och 'knirpade' med bettet (svårt att förklara men det låter knirp-knirp..). Hittade ett tredelat med KULA (inte droppe) i mitten, han stängde munnen, sa 'tack matte' och det var inga problem.

JAG tyckte dock det var lite tjockt, så jag tänkte jag skulle vara snäll och ge honom ett tunnare tredelat. Jomenvisst.. BLÄ sa hästen och ville inte vara med. Så, hn fick ha sitt älskade med kula. Jag misstänkte att han skulel gilla ett rakt mullen mouth, men ville INTE prova iom att det inte är tävlingsgodkänt. Men när han blev Triangelmärkt var nästan det första jag gjorde att prova rakt mullen mouth. Och jodå, han sa 'tack matte' och fungerade utmärkt.

Han trivs på kandar med, men då ska det vara en rak, mjukt böjd stång UTAN tungfrihet.

Han gillar alltså TUNGTRYCK och lantryck, och jag kan ju utefter det se vad som kan tänkas funka och prova det. Tvådelat t ex går inte alls, det tar i gommen och han blir vansinnigt. Och är betten för 'oroliga' i munnen så vill han inte ha dem heller. Och han propsar på att ha 11.5 bett fast han 'ska' ha 10.5.

Men, han går alltså lugnt, fint, tuggar mjukt på bettet eller har munnen stängd (ingen nosgrimma här inte) och i trevlig form. Men jag har ändå testat mig fram till 3-4 bett han gillar, för att ha lite att byta med.

På en UNG häst däremot byter jag INTE om hästen fungerar BRA på det den har. Utan när grundutbildningen är klar, då kan jag börja prova. (Däremot så får naturligtvis hästen själv välja bett inför inridningen, men när den valt, så länge det fungerar så byter jag inte förrän ridningen är lite mer etablerad)

jag har en pålle som i princip inte bryr sig särskilt mycket om vad man sätte rin i munnen på honom, det enda bettet som jag har pro
vat hittills som han INTE funkade alls på var ett tredelat bett varken att köra eller rida på.

jag själv älskar att testa nya bett men oftast rids han på mylerbett, ett smalt bridongbett, ett stångbett eller bettlösa alternativ tex sidepull. funkar jättebra på bettlöst också!

Min häst har aldrig protesterat eller visat att han inte trivs på något bett. Jag har provat olika på han, tredelade med rörliga och fasta ringar, rakt eggbett (svagt böjt iofs), tvådelat med rörliga och fasta ringar, tredelat fullcheek.

Det han trivs bäst på och även funkar bäst på är fullcheeket men det är så liten marginal om man jämför med de andra betten jag provat så det var ingen aha-upplevelse när jag började använda det direkt, men det märktes ändå :p

Jag varierer me dom och hackamore. Ska köpa sidepull och prova sen, tror han skulle gilla det bättre än hacket.

Senast ändrad:

Jag har inte provat så mycket på min häst. Så fort han kom hit slängde jag undan hans tjocka tvådelade bett och bytte mot tredelad bridong. Han går jättebra på det, mjuk och fin i munnen och inga protester. Sen ute med andra hästar i skogen har jag testat olika. Dels tredelat, sen delad pelham och jaktkandar. Av den snledning att han blir svår att hålla lugn bakom andra hästar i galopp. Med jaktkandaret blir han lugnare (utan att jag behöver ta mycket i honom). Brukar växla lite mellan tredelat och jaktkandar ute, för att inte bara åka snålskjuts på hävstången så att säga.

Jag har inte testat rundor så mycket. I början red jag enbart på tvådelade, det visade sig att dessa bett gjorde mer skada än nytta.Skiftade även periodvis med tredelat bett, fick positivt reaktion på detta.
Numera rider jag på ett rakt med fasta ringar rekommenderat från hästtandläkaren eller så rider jag bettlöst.Skulle jag skaffa fler hästar någon gång skulle jag definitivt börja med rakt bett, eller bettlöst.Tredje alternativet är tredelat.

Hästtandläkaren sa att de hästar som reagerar väldigt mycket/lätt och känns "mjuka" i munnen kan ofta vara hästar som har problem i munnen. De hästar som är lite mer "hårda" i munnen har mindre/inga problem.Och det kan ju stämma rätt så bra.

Visst kan det stämma, som hästtandläaren sa.
MEN jag tycker att oavsett hård/känslig mun så ska den gås igenom noga, för jag tror att hästar kan reagera olika på smärta, en protesterar mot tygeltag medans en annan väljer att lägga bettet på ett annat sätt och blir därav hård i munnen.
Dessutom tycker jag att hästar med mjuk mun är trevligare i allmänhet att rida. :)

Alexandra_W skrev:
Jag har fått testa mig fram för att hitta något valacken trivs med. Han var orolig i munnen och slog upp huvudet vid tygeltag samt gick och 'knirpade' med bettet (svårt att förklara men det låter knirp-knirp..). Hittade ett tredelat med KULA (inte droppe) i mitten, han stängde munnen, sa 'tack matte' och det var inga problem.

Intressant Alexandra... Precis så har min gjort emellanåt på det "vanliga" tredelade, dvs inte slår med huvudet men knirpandet och även lite ostadig i halvhalter/övergångar.....

Har du bild på ditt kul bett, så jag kan se exakt vad du menar med kula?.... måste som sagt hitta något godkänt bett han trivs på i tävlings sammanhang, eftersom han älskar sitt oledade mullenmouth men jag får ju inte tävla på det.....

:bow: :bow: och ursäkta om jag frångått tråden - pm:a mig gärna om du vill :D :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 522
Senast: Fazeem
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka