Sv: Tetråden
"kl"
Vilken underbar tråd och vilken tur att jag gick på sidan och slöläste lite. Förlåt om mitt inlägg blir långt

men te för mig är viktigt.....
Jag är en tedrickare av stora mått. Började med påste som barn för att nu föredra löste. Jag dricker minst tre baljor om dagen. Dricker oftast ur Höganäsmuggarna som var så populära för ett par år sedan. Har fyra stycken jag alternerar emellan.
Det värsta som finns är kompisar eller fik/restauranger som värmer tevattnet i mikron

Urk! Oftast blir det skållhett och en konstig yta ovanpå vattnet. Eller när man går på restaurang/fik och vattnet har fått stått på varmhållning i flera timmar. Nä, för min del ska vattnet kokas upp ordentligt, gärna i vattenkokare.
Lyckan var stor förra året när jag fick chansen att arbetsträna på vår fina te och kaffehandel här i stan. Det var nog det roligaste jag har gjort. Fick smaka på många goda teer och fick även lite tips och råd. På kuppen blev jag en liten tenörd till förskräckelse för mina kamrater
Hemma på tehyllan finns just nu:
Rooibos Tidlösa Stränder: skogsbär och rosépeppar. Inte så jättegott.
Rooibos Drakte: citrus, rabarber, svartvinbär, gräddarom, rosor och blå malva. Ett gott te att dricka till kvällen. Milt rovgivande.
Rooibos Vanilj: vaniljsmak. Hyfsat gott.
Rooibos Festival: honungsyohurt, mango och rabarber. Ganska gott.
Även om teet inte smakar så jättegott så är jag för ekonomisk för att slänga och köpa nytt

.
Favoriterna framför alla andra:
Rooibos choklad/mint: precis som det låter och det smakar verkligen After Eight. Har man lite grädde i så blir det ännu godare.
Rooibos kaktus/apelsin: urgott och lite läskande.
Svart Polkagriste: funkar som förkylningste för mig. Med grädde i....nomnom.
Svart rabarber Grädde de luxe: smakar verkligen rabarber. Jättegott.
Svart kärlekste: jorgubb med röda sockerhjärtan.
Jag är inte så förtjust i gröna teer, tycker dom smakar mest hö. Men när jag var i Danmark förra hösten fick jag smaka på ett.....och jag dog lite, så gott var det. Det är
Cool Mint och eftermsmaken är lakrits. Gudagott!! Har fått lite av en kompis och det håller jag hårt i!
Ni vet väl om att lösteerna ska dra lite olika? Rött och svart te ska dra i fem minuter medan grönt te ska dra i tre minuter. Sedan ska man inte fylla tekulan utan det räcker med en tesked. Låter du dra teet i rekommenderad tid, så får du fram den goda smaken. Jag använder ofta mina tekulor i två omgångar innan jag slänger teet.
Ett tips för att slippa bös i koppen: Skölj tekulan under rinnande vatten en pyttestund. På det sättet "binder" du ihop teet och slipper böset i koppen.
Ett tips till: om du har många teer som bara står och samlar damm. Frys in teet i lufttäta burkar så håller dom smaken längre. Behöver inte tina teet innan användning. Förvara annars gärna teet i mörka plåtburkar så håller dom också smaken längre.
Nördiga jag har också börjat markera på listan vilka favoriterna är. Det underlättar för mig då jag har dåligt kom-i-ihåg.