Textilåtervinning

Rent krasst borde inte det vara lagligt för kommunerna att säga så tycker jag. Företaget kommunen gjort upphandlingen med kan ju göra det om deras avtal tillåter det. Men kommunen är väl ytterst ansvarig för att insamling till återvinning finns och fungerar?
Rent krasst är det en risk man väljer när man upphandlar entreprenörer istället för att driva verksamheter i egen regi. I grunden ett politiskt val att det kan uppstå en sådan lucka ifall de som ska utföra uppgiften kursar eller säger upp avtal. Oavsett om man ska upphandla eller starta upp eget så tar det ju viss tid innan det nya är i full drift.

Jag misstänker att de uppsägningar som skett nu kan ha att göra med att verkligheten visat sig inte stämma med det som förespeglades i upphandlingsunderlagen om volymer eller typer av avfall som ska hanteras? (men det är bara vad jag tror utan att ha sett belägg)

Rent krasst är det en risk man väljer när man upphandlar entreprenörer istället för att driva verksamheter i egen regi. I grunden ett politiskt val att det kan uppstå en sådan lucka ifall de som ska utföra uppgiften kursar eller säger upp avtal. Oavsett om man ska upphandla eller starta upp eget så tar det ju viss tid innan det nya är i full drift.

Jag misstänker att de uppsägningar som skett nu kan ha att göra med att verkligheten visat sig inte stämma med det som förespeglades i upphandlingsunderlagen om volymer eller typer av avfall som ska hanteras? (men det är bara vad jag tror utan att ha sett belägg)

Fast det är ju kommunens problem. Inte invånarnas. Om kommunen inte kan ta emot det för återvinning så bör man få slänga det nånannanstans.

Fast det är ju kommunens problem. Inte invånarnas. Om kommunen inte kan ta emot det för återvinning så bör man få slänga det nånannanstans.
Har situationen väl uppstått så kan man inte trolla för att ha en lösning över natten. Det handlar väl inte om att någon nekar att de har ansvar? (utifrån det som jag hört i alla fall)
Om de t.ex. ska göra en ny upphandling så tar det med nödvändighet en viss tid.

I slutändan är inte heller kommunens principiella politiska vägval är inte helt fristående från medborgarnas val. Men det blir lite av en hönan-och-ägget-diskussion som vi nog inte ska fördjupa oss i här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka