Thailandtips?

Miingla

Trådstartare
Sambon och jag tittar på resor till Thailand men vi har beslutsångest, buke hjälp oss! :)

Blir det verkligen billigare att boka flyg och hotell själv jämfört med charter? Jag kanske inte kan knepen för när jag letar blir det nästan samma pris :p

Och snälla kom med tips på resmål! Phuket var vi på sist och denna gång får det bli ngt annat. Koh Chang har vi också varit på, det tyckte vi mycket om!
Vi vill bo på ett hyfsat fint hotell vid stranden och med pool. Gärna ett hotell som är mer åt det lugna hållet än ett familjehotell med mycket barn, för det har vi inga själva. Shopping är inte så noga att det finns runt knuten men lite olika restauranger vill vi ha att välja på!

Thailand är ju ett vanligt resmål så jag tänkte att någon här har något guldställe att tipsa om!
:banana:
 
Beror nog på vart man vill i Thailand om det blir billigare eller ej men bara flyg med Norweigan till Bangkok är rätt prisvärt (tänker att man vill åka direkt) sen får man räkna med anslutning därifrån. Sen beror det på hotell också de resor jag sökt på blev inte billigare att boka själv än med charter men då sökte vi också delvis charterkoncept (åker med barn som älskar bamse) men om man undviker dem hotellen borde det bli billigare att boka själv. Tripadvisor är guld värt för att kolla hotell!

Krabi är en fin utgångspunkt för att ö-hoppa mellan små öar med fina små stränder tycker jag.
 
Koh Samui är min favoritö! där kan man även ta båt ut till Koh Tao och Koh Nangyuan som är fantastiskt fint. Phuket med omnejd kan man skippa!

Jag tycker ofta det blir billigare att boka själv, kika på boende via Trivago eller liknande :) Vissa resebyråer har dock bra pris på flyg ibland, jag bokade med Jade Travel senast och det blev mycket billigare. Annars kan man göra klipp med Norwegian till Bangkok och sedan boka inrikesflyg.
 
Koh Samui är min favoritö! där kan man även ta båt ut till Koh Tao och Koh Nangyuan som är fantastiskt fint. Phuket med omnejd kan man skippa!

Jag tycker ofta det blir billigare att boka själv, kika på boende via Trivago eller liknande :) Vissa resebyråer har dock bra pris på flyg ibland, jag bokade med Jade Travel senast och det blev mycket billigare. Annars kan man göra klipp med Norwegian till Bangkok och sedan boka inrikesflyg.

Tack snälla! Har du bott på ngt hotell på Koh Samui du kan rekommendera? :)
Trivago ska jag kolla på!
 
Vilken tid på året ska du åka? Ska du "bara" ligga still på hotellet eller ska du resa runt något? :)

Jag åker dit någon gång varje år sedan flera år tillbaka. Köpt reguljär biljett när det är som billigast ;) och hyra hus. Det blir billigast i längden för mig.. :D
 
Vilken tid på året ska du åka? Ska du "bara" ligga still på hotellet eller ska du resa runt något? :)

Jag åker dit någon gång varje år sedan flera år tillbaka. Köpt reguljär biljett när det är som billigast ;) och hyra hus. Det blir billigast i längden för mig.. :D

Februari är tanken! Så är ju fortfarande högsäsong.. Nja mest vara still ;) Men några dagsutflykter brukar det bli. Phuket känns lite för turistigt.. Vad rekommenderar du för platser? :)
 
Februari är tanken! Så är ju fortfarande högsäsong.. Nja mest vara still ;) Men några dagsutflykter brukar det bli. Phuket känns lite för turistigt.. Vad rekommenderar du för platser? :)

Jag har inte varit i Phuket så jag har inget att jämföra med därifrån.

Har tidigare rest till Ko Chang som ligger utanför Trat (inte alltför långt från gränsen till Kambodja). En ö som är till viss del marint reservat. När jag var där gick det endast att åka båt dit via Trat men de har numera öppnat en flygplats och jag tror det går charterresor dit. Tog ganska lång tid att åka dit med buss från Bangkok.

Har även rest till Ko Chiang (just utanför Laem chabang). Om man inte vill åka långt så är det bara några timmar från Bangkok, lite för mycket folk i min smak men vi hade det bra även där. Reserverar mig för hur jag stavat namnen.. :o Vi tog bussen från någon av Bangkoks flygplats för att hålla kostnaden nere.

Senare år har jag rest till ett mindre ställe ca 15 mil söder om Hua Hin, absolut inget "partyplace", lugn by med oändliga stränder utan en försäljare i sikte! Mycket "laid back" by - man tar dagen som den kommer och livet går sin gilla gång. Finns några utflyktsmål att göra och man kan ta lokaltåget upp till Hua Hin om man vill se lite marknader osv. Finns också en marknad som ligger precis vid Burmas gräns som man kan åka till och kika runt några timmar.

Billig och god Thaimat, inte mycket västerländsk mat erbjudes vilket passar mig fint :) Brukar fixa en taxi som hämtar från byn direkt från Bangkoks flygplats (ca SEK 800), finns dock bussar som startar från flygplatsen och går förbi motorvägen som ligger en bit från byn om man vill hålla kostnaden nere. Tar ca fyra timmar med taxi från flygplatsen ner till byn.
 

Liknande trådar

R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 101
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Kära buke, behöver er hjälp! Önskar tips på resmål utomlands i juni, troligtvis kring midsommar, 7-9 dagar. Önskar hitta ett ställe som...
Svar
7
· Visningar
650
Senast: Preussen
·
Äldre Vi (2 vuxna) vill åka till Kroatien runt 1/7. Min fråga är om det lönar sig att boka flyg och hotell själv jämfört med att åka charter...
Svar
0
· Visningar
362
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 118
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp