The Social Dilemma

Jag såg den häromdagen på rekommendation av en kollega. Jag blev väldigt, inte chockad, men eftertänksam? Jag använder sociala medier som flera här beskriver, hålla kontakt med vänner och ta del av några intressegrupper. Trots mitt relativt milda användande insåg jag hur styrd jag ändå är. Omedvetet. Men oerhört medvetet från de olika större aktörerna.

Mtp hur kritiska de människor var som tom varit med och utvecklat systemet så känns det som att man verkligen bör tänka.
 
Sociala medier har många fantastiskt bra funktioner, det är ju därför folk använder det :) Därav "dilemma", tvådelat. Så rätt använt är det absolut fantastiska verktyg (och det är väl egentligen fantastiska verktyg nästan oavsett hur man använder det). Jag tror dock att det ibland, för många, kan vara just svårt att använda rätt. Inte för att vi har oförmåga att tänka själva, men som de beskriver i dokumentären så står vi ensamma gentemot en AI-superdator. Jag tror vi måste vara ödmjuka gentemot vad vi är "up against".

Med det sagt har jag aldrig upplevt att jag har haft något problem med sociala medier. Däremot vet jag ju inte vilka flöden jag missat genom åren, eller vilken information jag missat när jag Googlat. Jag har aldrig upplevt att jag har styrts av reaktioner och likes på Instagram, ändå känner jag mig märkligt nog befriad nu när jag tagit bort det.

Så, för att förtydliga, jag säger alltså inte att sociala medier inte är bra. Det är fantastiskt på jättemånga sätt. Jag tror bara det är bra att dels hålla lite koll på hur de faktiskt fungerar, och också utvärdera lite då och då om man fortfarande gillar det lika mycket som man gjorde för ett år sen, eller om man bara fortsätter slentrianmässigt.

Jo, jag vet vad dilemma betyder 😁
Som jag skrev, jag kan absolut se nackdelarna.
För mig överväger det positiva helt klart och gör livet bättre.
 
Att de själva har satt minst 16-årsgräns för sina egna barn att använda olika sociala appar kände jag också var intressant.

Tror tanken om någon form av lagringsbegränsning kring individer är vägen fram. Nu lagras ju allt för alltid och varje persons "mapp" bara växer.

Även om jag vet att det är såhär tyckte jag dokumentären var gjord på ett sådant sätt att jag ändå ryggade tillbaka lite för HUR styrda vi blir.

Jag har ytterst få notiser påkopplade vilket känns skönt. Försöker stänga av gpsen också när jag inte använder den.
 
Att de själva har satt minst 16-årsgräns för sina egna barn att använda olika sociala appar kände jag också var intressant.

Tror tanken om någon form av lagringsbegränsning kring individer är vägen fram. Nu lagras ju allt för alltid och varje persons "mapp" bara växer.

Även om jag vet att det är såhär tyckte jag dokumentären var gjord på ett sådant sätt att jag ändå ryggade tillbaka lite för HUR styrda vi blir.

Jag har ytterst få notiser påkopplade vilket känns skönt. Försöker stänga av gpsen också när jag inte använder den.

Gällande lagring så tycker jag att det största problemet är avlyssningen. Visst kan de få dokumentera hur länge jag tittar på en bild innan jag scrollar vidare, när jag använder deras app. Men att den plockar upp saker som jag pratar med min sambo om, när telefonen är nedstängd och ligger på vardagsrumsbordet. Det förstår jag inte hur de lyckats få igenom.
 
Mtp hur kritiska de människor var som tom varit med och utvecklat systemet så känns det som att man verkligen bör tänka.

En kompis till mig dejtade en väldigt kort period en kille som jobbade med säkerhet kopplat till insta och facebook (som jag förstod det). Han hade själv varken insta eller fb. Eller nåt annat liknande. Det säger ju en del...
 
Gällande lagring så tycker jag att det största problemet är avlyssningen. Visst kan de få dokumentera hur länge jag tittar på en bild innan jag scrollar vidare, när jag använder deras app. Men att den plockar upp saker som jag pratar med min sambo om, när telefonen är nedstängd och ligger på vardagsrumsbordet. Det förstår jag inte hur de lyckats få igenom.

Sen vet jag att många menar att detta är ett rykte, men vi har testat många gånger nu. "Jag funderar på att köpa en ny matta" upprepas några gånger och i nästa stund är den riktade reklamen där i flödet. Nåt skumt är det ju.
 
Gällande lagring så tycker jag att det största problemet är avlyssningen. Visst kan de få dokumentera hur länge jag tittar på en bild innan jag scrollar vidare, när jag använder deras app. Men att den plockar upp saker som jag pratar med min sambo om, när telefonen är nedstängd och ligger på vardagsrumsbordet. Det förstår jag inte hur de lyckats få igenom.
Hur fungerar avlyssningen? Går den att stänga av?
 
Sen vet jag att många menar att detta är ett rykte, men vi har testat många gånger nu. "Jag funderar på att köpa en ny matta" upprepas några gånger och i nästa stund är den riktade reklamen där i flödet. Nåt skumt är det ju.
Om man har siri påslaget avlyssnar den, om jag uppfattat det rätt. Stäng av den och testa igen.
Jag har Samsung och tror inte jag har en sån funktion, iaf inte automatiskt påslaget och jag har inte upplevt att jag får reklam om sådant jag pratat om.
 
Hur fungerar avlyssningen? Går den att stänga av?

Jag vet rätt lite om detta. Kände mig som en foliehatt när jag frågade min vän som arbetar med just marknadsföring på stort bolag i London om jag misstänker rätt eller är konspiratorie-knäpp. Men han bekräftade att ja, så fungerar det. Det är ingen person som sitter och avlyssnar dig, utan AI som plockar upp ord här och var om jag fattat det rätt. Tror inte det går att stänga av utav är en del av apparna, typ? Det kommer liksom på köpet med FB, Instagram, WhatsApp.
 
Om man har siri påslaget avlyssnar den, om jag uppfattat det rätt. Stäng av den och testa igen.
Jag har Samsung och tror inte jag har en sån funktion, iaf inte automatiskt påslaget och jag har inte upplevt att jag får reklam om sådant jag pratat om.

Jag har inte Siri påslaget. Använder det aldrig.
 
Sen vet jag att många menar att detta är ett rykte, men vi har testat många gånger nu. "Jag funderar på att köpa en ny matta" upprepas några gånger och i nästa stund är den riktade reklamen där i flödet. Nåt skumt är det ju.
Jag har inte sett någon som lyckats belägga det, utan man hänvisar genomgående till smarta och komplexa algoritmer som tittar på en hel massa typer av indata och kopplingar.
Jag har å andra sidan inte sett någon som lyckats motbevisa det, och det har man som användare ju strängt taget svårt att göra. Själv har jag några erfarenheter som är svåra att förklara på annat vis så jag utesluter inte att ljudupptagning används för att rikta reklam, och då hör jag i övrigt till de mest konspirationskritiska jag känner.

Just att rikta reklam känns ändå som det minst kontroversiella användningsområdet för det konceptet. Anden är ju, i så fall, ute ur flaskan s a s.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp