Sociala medier har många fantastiskt bra funktioner, det är ju därför folk använder det

Därav "dilemma", tvådelat. Så rätt använt är det absolut fantastiska verktyg (och det är väl egentligen fantastiska verktyg nästan oavsett hur man använder det). Jag tror dock att det ibland, för många, kan vara just svårt att använda rätt. Inte för att vi har oförmåga att tänka själva, men som de beskriver i dokumentären så står vi ensamma gentemot en AI-superdator. Jag tror vi måste vara ödmjuka gentemot vad vi är "up against".
Med det sagt har jag aldrig upplevt att jag har haft något problem med sociala medier. Däremot vet jag ju inte vilka flöden jag missat genom åren, eller vilken information jag missat när jag Googlat. Jag har aldrig upplevt att jag har styrts av reaktioner och likes på Instagram, ändå känner jag mig märkligt nog befriad nu när jag tagit bort det.
Så, för att förtydliga, jag säger alltså inte att sociala medier inte är bra. Det är fantastiskt på jättemånga sätt. Jag tror bara det är bra att dels hålla lite koll på hur de faktiskt fungerar, och också utvärdera lite då och då om man fortfarande gillar det lika mycket som man gjorde för ett år sen, eller om man bara fortsätter slentrianmässigt.