The Social Dilemma

Jag vet rätt lite om detta. Kände mig som en foliehatt när jag frågade min vän som arbetar med just marknadsföring på stort bolag i London om jag misstänker rätt eller är konspiratorie-knäpp. Men han bekräftade att ja, så fungerar det. Det är ingen person som sitter och avlyssnar dig, utan AI som plockar upp ord här och var om jag fattat det rätt. Tror inte det går att stänga av utav är en del av apparna, typ? Det kommer liksom på köpet med FB, Instagram, WhatsApp.

Jo, ger man tillgång till mikrofonen finns det apputvecklingsplattformar som avlyssnar och använder ljudet. På en iPhone kan man gå in och se vilka appar som fått tillgång till mikrofonen under Allmänt/Integritetsskydd/Mikrofon, där det är sammanställt. Typiskt bör exakt noll appar man har minsta problem att lita på finnas där.
 
Jo, ger man tillgång till mikrofonen finns det apputvecklingsplattformar som avlyssnar och använder ljudet. På en iPhone kan man gå in och se vilka appar som fått tillgång till mikrofonen under Allmänt/Integritetsskydd/Mikrofon, där det är sammanställt. Typiskt bör exakt noll appar man har minsta problem att lita på finnas där.
Superbra tips! Hade tre appar där :confused:
 
Allt hänger på vilka val vi gör som samhälle. Rent globalt också. Detta och klimatförändringarna m.m. och jag tror att vi blir tvingade att skapa något slags global 'regering'. Just nu leder företag den kampen om global makt. Själv hoppas jag dock att de inte vinner i slutändan.
En sådan global 'regering' skulle vara slutet på den fria världen och ge oinskränkt makt till just dessa företag. Den enda möjliga vägen för att bevara demokratin är att gå i motsatt riktning där nationalstater som styrs demokratiskt utifrån vad som är bra för folket får större betydelse och kan agera motvikt mot globala företag och dess ägares intressen.
 
En sådan global 'regering' skulle vara slutet på den fria världen och ge oinskränkt makt till just dessa företag. Den enda möjliga vägen för att bevara demokratin är att gå i motsatt riktning där nationalstater som styrs demokratiskt utifrån vad som är bra för folket får större betydelse och kan agera motvikt mot globala företag och dess ägares intressen.
Varför menar du att alla former av globaliserad regering skulle vara lika med att ge företagen makt? Varför skulle inte demokrati kunna fungera på global nivå? Vi ser ju redan hur människor globalt organiserar sig i miljökamp och för mänskliga rättigheter, och jag tänker att om det fanns en demokratiskt ansvarig global myndighet med mer styrka med utgång från folket så hade dessa kamper kunnat hålla företag och andra globala organisationer som förstör för alla människor på jorden ansvariga i större utsträckning. Till viss del har vi redan sådana organisationer, men de har inte tillräckligt med tänder mot företagen, och inte tillräckligt med ansvar gentemot befolkningen globalt. Tänker då på t.ex. FN, domstolen i Haag, Europadomstolen m.fl. (observera, säger inte att dessa organisationer är felfria eller utan problem idag, men att de agerar endast i händerna på företag stämmer ju inte heller)
 
Varför menar du att alla former av globaliserad regering skulle vara lika med att ge företagen makt? Varför skulle inte demokrati kunna fungera på global nivå? Vi ser ju redan hur människor globalt organiserar sig i miljökamp och för mänskliga rättigheter, och jag tänker att om det fanns en demokratiskt ansvarig global myndighet med mer styrka med utgång från folket så hade dessa kamper kunnat hålla företag och andra globala organisationer som förstör för alla människor på jorden ansvariga i större utsträckning. Till viss del har vi redan sådana organisationer, men de har inte tillräckligt med tänder mot företagen, och inte tillräckligt med ansvar gentemot befolkningen globalt. Tänker då på t.ex. FN, domstolen i Haag, Europadomstolen m.fl. (observera, säger inte att dessa organisationer är felfria eller utan problem idag, men att de agerar endast i händerna på företag stämmer ju inte heller)
Väldigt kort är orsaken att demokrati, dvs folkstyre, inte går att få till på den nivån utan det blir andra krafter som kommer att styra. Jag tror inte det går att finna något exempel på motsatsen och man skall inte blanda ihop det med ideella organisationer som mycket väl kan fungera på global nivå, det är något helt annat.
 
Väldigt kort är orsaken att demokrati, dvs folkstyre, inte går att få till på den nivån utan det blir andra krafter som kommer att styra. Jag tror inte det går att finna något exempel på motsatsen och man skall inte blanda ihop det med ideella organisationer som mycket väl kan fungera på global nivå, det är något helt annat.
Orsaken till att det inte kan fungera är att det inte kan fungera?🤔

Jag är för att försöka hitta nya, bättre sätt att göra saker på. Nationalism kan inte ta kontroll över globala problem. Globala problem behöver globala lösningar, och om vi inte jobbar för att finna dem så kommer företagen att ta den rollen, precis som de redan gör. För att inte tala om hotet från totalitära stater som Kina som agerar genom sina företag för globalt inflytande.
 
Jag är för att försöka hitta nya, bättre sätt att göra saker på. Nationalism kan inte ta kontroll över globala problem. Globala problem behöver globala lösningar, och om vi inte jobbar för att finna dem så kommer företagen att ta den rollen, precis som de redan gör. För att inte tala om hotet från totalitära stater som Kina som agerar genom sina företag för globalt inflytande.
"Orsaken till att det inte kan fungera är att det inte kan fungera?🤔" var får du det här ifrån?

Det jag skrev var att förutsättningen för en fungerande demokrati är att folket har en direkt koppling till de beslut som tas och personerna som tar besluten, gränsen för det går ungefär vid en nationalstat. Tydliga exempel på det är hur EU och FN fungerar.

Kina är världens största land, och skulle i en "demokratisk" världsregering bli tongivande, Sveriges betydelse och möjlighet att påverka skulle vara helt försumbar. Hur får du ihop det? Samma gäller globala företag som gynnas av att beslut tas på en hög nivå eftersom deras inflytande över besluten står i direkt proportion till det, enda möjligheten att bryta deras dominans är att flytta besluten till lägre nivåer.
 
Senast ändrad av en moderator:
"Orsaken till att det inte kan fungera är att det inte kan fungera?🤔" var får du det här ifrån?

Det jag skrev var att förutsättningen för en fungerande demokrati är att folket har en direkt koppling till de beslut som tas och personerna som tar besluten, gränsen för det går ungefär vid en nationalstat. Tydliga exempel på det är hur EU och FN fungerar.

Kina är världens största land, och skulle i en "demokratisk" världsregering bli tongivande, Sveriges betydelse och möjlighet att påverka skulle vara helt försumbar. Hur får du ihop det? Samma gäller globala företag som gynnas av att beslut tas på en hög nivå.
Jag tolkade din första mening i inlägg #45 så.

Fast hur EU och FN fungerar behöver ju inte vara så som ett globalt demokratiskt styre byggs upp. Som jag skrev i inlägg #44 så är de absolut inte felfria. Jag tycker inte att nationerna skall ha inflytande direkt i en sådan organisation, och jag tycker såklart inte att allt lokalt styre bör tas bort. Däremot måste globala problem få globala lösningar, och helst då demokratiska sådana och inte kapitalistiska.

Om vi tar Kina som exempel så är det stor skillnad med att Kinas nuvarande makthavare skulle ha inflytande i dessa globala frågor, och att Kinas befolkning skulle ha inflytande. Jag tror defintivt att befolkningen i t.ex. Kina och Indien, som redan nu lider kraftigt av klimatkrisen och andra globala miljöproblem skulle välkomna större inflytande som inte nödvändigtvis går i linje med deras nuvarande regeringar. Som jag ser det måste vi ha globala demokratiska organisationer som kringgår de nuvarande nationalstaterna för att ta hand om t.ex. miljöproblematiken, men för den delen behöver inte allt styre ske globalt.

Som jag sa till att börja med, jag förespråkar nya lösningar. Det betyder inte att jag sitter rakt av på alla svar, men det är ju helt uppenbart att dagens system (det vill säga nationalism) inte löser dessa globala problem som t.ex. klimatkrisen utgör.

Kollar vi rent historiskt så har ju storleken på centralstyrda områden oftast ökat i samband med ekonomisk tillväxt och gemensamma problem på stor skala. Nationalstaten har endast funnits i sin nuvarande form i ett par hundra år, och utvecklingen går redan i rask takt bort från att nationalstaterna är de största (i brist på bättre ord) makthavarna. Därför menar jag att om vi håller krampaktigt fast vid nationalstaten så kommer vi helt enkelt missa chansen att påverka hur det nya globala styret kommer att se ut.

För att ta ett historiskt exempel: Städerna i Sverige som under tidig medeltid var mer eller mindre självstyrande förlorade inte allt sitt självstyre när Sverige som större kungarike växte fram, men vissa städer hade mycket mer inflytande i hur kungariket skulle se ut och styras, ja till och med inflytande över vem som blev kung. Vissa faktorer i en sådan maktförflyttning är oförutsägbara och går inte att påverka, och likadant är det såklart med dagens globala utveckling - men att helt sitta och bygga murar för internationellt samarbete är som att sitta som Visby på medeltiden och tro sig vara säker mot erövring. Och det gick ju inte så bra för Visby.

Edit: Jag är helt medveten om att det inte går att rakt av dra paralleller till Visby på medeltiden och att det finns en massa variabler där. Men exemplet är menat att förklara mitt tänkande i stort, inte vara en exakt jämförelse.
 
En kompis till mig dejtade en väldigt kort period en kille som jobbade med säkerhet kopplat till insta och facebook (som jag förstod det). Han hade själv varken insta eller fb. Eller nåt annat liknande. Det säger ju en del...
Jag har både haft förhållande o är nära vän med folk som arbetar med it säkert. Samtliga använder sociala medier, i vilken utsträckning handlar mer om deras personlighet.
 
Jo, ger man tillgång till mikrofonen finns det apputvecklingsplattformar som avlyssnar och använder ljudet. På en iPhone kan man gå in och se vilka appar som fått tillgång till mikrofonen under Allmänt/Integritetsskydd/Mikrofon, där det är sammanställt. Typiskt bör exakt noll appar man har minsta problem att lita på finnas där.

Jag har 10 inkl Chrome 😁 Överallt där man filmar och vill ha ljud och använder röstinmatning måste man väl ändå ge tillgång till för att det ska ske eller?

Har sett drygt halva sedan drog mitt hästintresse i mig istället.

Är nog både bästa och sämsta användaren. Ger alltid tillgång till allt. Utveckla på ni bara med min info. Inloggad överallt hela tiden alltid. ÄLSKAR riktad reklam! Min hästbubbla ser jag inte riktigt poängen som världspåverkande. Min feministbubbla är garanterat polariserad men faktumet (hos pålitliga källor) visar ju trots allt att män står för dödligt våld så 🤷‍♀️ Jag själv har noll koll på gillamarkeringar, följare o sådant och blockar de jag inte önskar kommentera mig bara

Såklart de tar min tid. Vill jag ändra på det och tycker det är svårt är jag ju medveten av psykologin bakom men så länge det inte är ett problem för mig så let it be.

I ett större perspektiv tycker jag dock det är skitläskigt hur tex unga påverkas men det tycker jag om allt. Sociala medier känns som att de förstorat o skyndat på effekterna typ. Jag hade varit livrädd som förälder eller liknande. Försöker verkligen föregå med gott exempel och ta upp det med de extremt få barn jag känner (eh, 1 styck 😆).
 
Jag har 10 inkl Chrome 😁 Överallt där man filmar och vill ha ljud och använder röstinmatning måste man väl ändå ge tillgång till för att det ska ske eller?

Har sett drygt halva sedan drog mitt hästintresse i mig istället.

Är nog både bästa och sämsta användaren. Ger alltid tillgång till allt. Utveckla på ni bara med min info. Inloggad överallt hela tiden alltid. ÄLSKAR riktad reklam! Min hästbubbla ser jag inte riktigt poängen som världspåverkande. Min feministbubbla är garanterat polariserad men faktumet (hos pålitliga källor) visar ju trots allt att män står för dödligt våld så 🤷‍♀️ Jag själv har noll koll på gillamarkeringar, följare o sådant och blockar de jag inte önskar kommentera mig bara

Såklart de tar min tid. Vill jag ändra på det och tycker det är svårt är jag ju medveten av psykologin bakom men så länge det inte är ett problem för mig så let it be.

I ett större perspektiv tycker jag dock det är skitläskigt hur tex unga påverkas men det tycker jag om allt. Sociala medier känns som att de förstorat o skyndat på effekterna typ. Jag hade varit livrädd som förälder eller liknande. Försöker verkligen föregå med gott exempel och ta upp det med de extremt få barn jag känner (eh, 1 styck 😆).

Ja, man måste typiskt ge sitt tillstånd . Ändå blir många förvånade över vilka appar som har tillstånd när man tar en titt. Så jag rekommenderar ändå att kolla om man har minsta oro.
 
Har ni sett den? Dokumentär på Netflix alltså om våra sociala mediers påverkan på individer och samhälle. Mkt intressant och skrämmande. Alla som använder sociala media borde se den, ffa föräldrar...

Hur hanterar ni eran av sociala media? Hur mkt reflekterar ni över användning och hur det används men kanske ffa - hur ni påverkas??

Jag var väldigt sen med att skaffa Facebook och gjorde de enbart för att jag var tvungen till det i ett stall jag stod en period. Jag har såklart med åren blivit en alltför flitig användare. Men jag försöker alltid vara källkritisk, läser igenom tex info om tidskrifter osv innan jag delar för att se om det är nåt av värde eller bara fejk. Delar öht väldigt sällan artiklar och liknande sensationer. Jag har dessutom begränsat mig till att bara ha fb och inga andra appar som snapchat, tiktok, instagram osv. Jag delar messtadels dråpligheter ut vardagen samt håller kontakt med vänner och familj som bor långt ifrån.

Angående algoritmerna som fungerar som någon slags ekokammare är jag bara förvånad att folk inte verkar förstå det? Jag får panik när folk delar vad som helst som sanning, och veta att dessa människor får förmodligen bara dessa ”sanningar”! Väldigt obehagligt, men också obegripligt. Att folk inte förstår det alltså. Speciellt nu när det har politisk makt.

Tyckte filmen var bra, speciellt det där om att ”är det gratis så är det du som är produkten”. Det fick mig att tänka ett varv extra med varför det är ”viktigt” att vara på sociala medier. Nu har jag ett jobb som kräver att man är aktiv på sociala medier, och man får ofta jobbtips och sånt i olika grupper. Så jag kan inte stänga ner det helt, men har lätt för att fastna. Scroll scroll scroll... Försöker minska ner men det är svårt.
Men har definitivt blivit bättre! Tar inte upp mobilen hela tiden vid tex mikropauser, lämnar den ofta i ett annat rum osv. Mår bättre då.

Har instagram-appen men inte facebook-appen, utan kör den i browsern för att det ska bli lite extra jobbigt att ta fram.
Använder youtube en del i perioder, men det är inte alls samma sak för mig; det är nästan bara tutorials jag kollar på och det känns inte lika lockande för min hjärna, fastnar inte i det på samma sätt (plus att det är tutorials jag sedan använder).
 
Jo, ger man tillgång till mikrofonen finns det apputvecklingsplattformar som avlyssnar och använder ljudet. På en iPhone kan man gå in och se vilka appar som fått tillgång till mikrofonen under Allmänt/Integritetsskydd/Mikrofon, där det är sammanställt. Typiskt bör exakt noll appar man har minsta problem att lita på finnas där.

Nån som vet hur en gör motsvarande på Samsung?
 
Nån som vet hur en gör motsvarande på Samsung?
Stäng bara ner alla appar genom att inaktivera eller ta bort om möjligt.

Nya appar som kräver tillgång till adressbok, mikrofon eller dylikt, installera ej dessa.

Kolla sociala medier i Webläsaren istället för i via app.

Slå av "plats" när den inte behövs, som t.ex vid användning av google maps för navigering.

Googla t.ex. "restaurang visby" i stället för att använda tjänster som "sök restaurang nära mig".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp