Thidemanntygel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mayflower
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 427
M

Mayflower

Har funderat på att köpa en sån, men har hört att det är dåligt att rida med en sån... nån som vet?

Sv: Thidemanntygel

Ska du ha den för att ha kontroll på hästen ute när den blir het
så tycker jag det är ok, men det är svårt att rida rätt med den vid dressyr då är det bättre med en graman.
Den är gjord så att du slipper 2 tyglar när du rider men du kan ju inte länga den som en graman om du skulle vilja.

Vad ska du ha den till, vad vill du uppnå?

En riktig graman är bättre, den kan du själv reglera eftergiften på.

Jag har provat att rida med graman, men det är minsann inte så lätt!! Det är blir gärna så att man gramanen blir kort och hästen krullar ihop halsen. Jag vet att många rider med graman, men jag tror att man ska vara väldigt duktig för att rida med det på "rätt" sätt. Tänkte att thidemann kanske var bättre. Det hästen gör är att hon gärna vill gå över tygeln och tmidemanntygeln kanske kan hjälpa oss i rätt riktning...

En thiedemanntygel kan hjälpa dig att få hästen att se ut som om den går på tygeln, men inte få den att gå på tygeln. Vill du lära dig att rida hästen på tygeln är det bättre att investera pengarna i lektioner för en bra tränare! :idea:

Jag håller med Svea i det mesta, men samtidigt vet jag att en tidemantygel kan hjälpa hästen i rätt riktning för en ryttaren som inte är så erfaren. Däremot bör du inte se den som enda hjälpen, utan lära dig att rida hästen fram till en eftergift med hjälp av instruktör eller annan vägledning.

Det kan vara svårt med en häst som lärt sig att gå som en ubåt, med periskopet uppfällt hela tiden. Med en tiedemantygel kan du vägleda hästen i rätt riktning, men sen kommer ändå allvaret när du skall kunna rida hästen dit med eftergiften från rätt ställe sas. Den enda hjälp du kan få av denna är, att hästen istället sträcker sig nedåt och att utifrån det kunna samla och rida hästen är något man måste lära sig.

En thidemann funkar (vad jag har förstått) som en martinal men starkare då den fästs i tyglarna. Den är till för att hjälpa hästen att hitta formen och sänka huvudet. Om man inte spänner den för hårt så funkar den okej tkr jag, men kanske mest som "utbildningssyfte" eller i lärande av hästen (om den nu till exempel har svårt att hitta formen med huvudet och halsen) :)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 145
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 946
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 222
Senast: Capybara
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka