Thidemantygel vid uteritt?

Ms_Antrop

Trådstartare
Våra hästar kan bli lite väl glada ibland vid uteritt när dom får galoppera fort (kallblodstravare:grin:), så ibland tar det liiite för lång tid att stanna, om man säjer så ;)

Den ena har vi satt Pelham på, och han accepterar det och det funkar bra, men den andra skyr hävstång som pesten :crazy:, så jag funderar på om Thidemantygel kan vara ett alternativ? Jag behöver bara lite extra hjälp just vid dessa situationer, nere på banan rids han på Nova-bett eller fullcheek utan några hjälptyglar alls (martingal vid hoppning bara).
När han blir stark ute så sätter han upp huvudet och blir stum i munnen, så jag tänkte att en Thidemantygel kanske kan hjälpa till att få ner det litegrann så att han inte kommer till det läget... Eller tänker jag fel? Jag har aldrig ridit med Thideman (eller graman för den delen), bara läst om den, och då läste jag på en sida att den kan fungera på detta sätt... Fattar det som att rätt spänd så "märks" den inte hela tiden, eller hur jag nu ska säga...:p

Sv: Thidemantygel vid uteritt?

Jag hade nog valt en vanlig graman i så fall, och så ridit ut några gånger med den och tränat och tränat på att inte hetsa iväg.

Att rida på som vanligt (galoppera fort i grupp eller vad som nu inte funkar för er) och använda gramanen som permanent hjälp löser ju inte problemet på sikt.

Thiedeman, korrekt spänd, ser jag som en ypperlig hjälptygel för nybörjare/ryttare som har problemet du beskriver ovan. Den inverkar bara när huvudet är över en viss höjd.

Dock hade jag personligen hellre tränat i tempon jag klarat av/med hästar som inte stressade min häst/på platser i grupen där min häst var kontrollerbar, jag ser ingen tjusning alls i att känna att hästen skiter i mig ;)

Men ni kan ju också kombinera träning och hjälptygel om ni inte vill sluta galoppera fort.

Jo, det är ju det som är tänkt, att träna bort det (nu går det väll aldrig att träna bort all tävlingsinstinkt helt i dessa två herrar) så mycket det går, och då få lite hjälp på traven, så att säga :grin:

Det är alltså enbart vid galopp ute, när dom får springa riktigt fort, som problemet uppstår. När vi är ute annars i skogen och bara travar i joggingtempo så är dom väldigt lydiga båda två... Att springa fort triggar väll igång deras tävligsinstinkt väldigt mycket antar, och förstår;), jag. Men jag vill samtidigt att dom ska få galoppera ute, eftersom båda har lite svårt att galoppera på bana än så länge (vi jobbar på det, hela vintern har det bara vart stärkande övningar inför just detta + lydnad såklart), och jag tror att dom blir lite gladare av att få rejsa lite :p Det kanske bara är inbillning menmen... :angel:

Men varför har du inte en vanlig martingal ?

Den är visserligen lite hämande på ledande tygeltag men en Thiedeman är ännu mer hämande.

Risken med att ha en Thiedeman spänd i annat än i det "yttersta" läget, närmast bettet, är att tygelarna kan bli "vikta" när man ger efter på tyglarna och då kan alltihopa fastna i bettringarna och allt blir bara "kaos".......

Ett alternativ till den att spänna ringarna i den vanliga martingalen är att fästa dom i nosgrimmans undersida.
Då fungerar den som en fast martingal = hindrar huvudet att höjas över en viss höjd.
Plus att man kan använda tyglarna som vanligt.

Jag brukar ha vanlig martingal, men den hjälper inte alls vid dessa tillfällen, jag kanske har den för löst spänd? Men jag vill inte riktigt ha den spänd kortare, för då känns det som att den blir för kort...

Men det lät ju inte så bra om det kan fastna i bettringarna :crazy: Jag vill ju gärna kunna ha honom på lång tygel också på uteritterna.

Ang. att ha en vanlig martingal som fast martingal så känns det lite som att han skulle bli låst i andra situationer också, alltså när han går på lång tygel och vill se sig omkring typ (om ni fattar vad jag menar)... Men det är ju klart, man får ju inte ha den för kort såklart...

Vanlig graman kanske är bättre då? Detta är ju som sagt inte en permanent lösning, jag vill bara ha nått litet hjälpmedel ett tag som gör det lättare att träna, eller som en "utifallatt"-grej, det är nämligen inte alltid det blir riktigt illa, oftast lyssnar båda två väldigt bra t.o.m i full fart, men jag antar att tävlingsinstinkten tar över lite för mycket ibland ^^

Senast ändrad:

Vanlig graman är nog alltid det bästa om man kan hantera den, just eftersom man kan ge efter så mycket. Men jag skulle aldrig våga rida på graman tex :D

*delvis fråga till palle*

Om tyglarna blir vikta när man lättar så har man ju tygeln delvis inspänd - dvs man vill ha lite "dra in nosen" effekt när man kortar tyglarna. Det behövs nog inte här va? Jag tänker mig åtm att med lagom långa "remmar" (de som går ner till sadelgjorden alltså, slutar med en liten krok som sätts fast i tygeln) så sätter man dem i yttersta läget och hästen är tillräckligt fri iom remmarnas längd.

Men det var längesedan (min andra ponny :D) som jag använde en thideman, slängde den för ett gäng år sedan.

testade thiderman tygel en sommar och jag märkte ingen skillnad alls mot att rida utan konstigt nog :)

Dock är inte min häst stark utan känslig men kan dock ligga på endel i galoppen när de finns överskotts energi.
Nu rider vi endast med hackamore och det har hjälpt oss både mycket då jag får använda min egna kropp mer och inte hänger mig fast i bettet när de går för fort.

Men testa..kanske funkar bra för er!

tycker du tänker lite bakvänt.
Om hästen inte är så lydig att den svarar på hjälper utan att spänna sig och kasta upp huvudet och dra när den får galoppera fort ute, så bygger det inte upp hästen utan motverkar uppbyggandet om man bränner på.

en tiedeman tygel kommer inte att bidra till att den vare sig blir avspänd eller jobbar rätt.
det är att sakta ner på tempot och hålla sig till de gångarter där hjälperna går igenom och hästen jobbar ergonomiskt som gäller. tyvärr. men sant.

Fast jag menade inte att det skulle vara uppbyggande för dom att galoppera i full fart ute, bygger upp gör vi mest på ridbanan.. Jag vill mest ha lite extra hjälp att stoppa honom om/när han drar iväg ute, för att träna/ha mer kontroll/att jag ska känna mig säkrare.

Men vi tränar redan mycket lydnad, och har gjort så hela vintern... Men dom kan bli lite uppeldade när dom får springa fort tillsammans (tävlingsinstinkt), så jag funderade bara över om Thidemantygel eventuellt kunde vara ett alternativ.
Sen när han drar så är det inte jättesvårt att få stopp på honom egentligen, det kanske bara tar ett par meter extra ibland ;)

Mest var detta inlägg nog en fundering om Thidemantygeln funkar i denna situation ö.h.t...

Hackamore har jag provat, och det gick bra första gången, sen kom han på att man kunde gå och hänga i det, samt sätta upp huvudet och strunta helt i det :p Så tyvärr inte det...:angel:

Jag förstod din text full ut, och mitt svar är fortfarande att ge sjutton i att låta dem löpa runt i full fart om inte formen håller i sig och inte lydnaden heller för den delen. Vad skulle syftet då vara? Hästar som jobbas ute ska inte löpa full skalle efter eget huvud, då har träningen tappat hela sitt syfte. om det är broms och inget annat du är ute efter kan du ju bettsla upp med vad som helst? förstår då inte vad just tiedeman tygeln skulle in i det hela?

Ojdå, jag är ledsen att jag frågade. För det var ju just det jag gjorde: Frågade. Jag sa aldrig att jag skulle köpa en och slänga på, jag undrade om det kunde hjälpa i denna situation, när hästen just drar upp huvudet och sticker, tänkte om det kanske hjälpte om man hade nått som gjorde att han inte fick upp huvudet.

Senast ändrad:

Ledsen om du uppfattade mig som otrevlig det var inte avsikten. Mitt svar är ärligt och bestämt. Det är inte i reaktionen ditt problem sitter, utan det är grunder som saknas och att du skippar de grunderna genom att sätta hästen i situationen att den sticker och får sticka. vill du enbart häva symptomet, släng på ett skarpare bett. Men jag tolkade dig som att du ville stärka och utbilda hästen vidare, och då är varken tiedeman eller ngt annat i samma linje din lösning.
Jag hade svarat annorlunda om du beskrev upplägget annorlunda, dvs grundformen och lydnaden finns där och du vill ha en temporär extra hjälp på det hela, mkt subtilt och tillfälligt. Men om du skriver det du skriver vart grundproblemet ligger och samtidigt att ni låter hästarna rejsa på i fullfart, så finns tyvärr ingen sån extra subtil hjälp utan då är det förfarings sättet det ligger på. du får hundra gånger mer effekt att växla ner, acceptera läget på hästen för tillfället, och rida systematiskt och konsekvent vid uteridning. Ett ärligt råd helt enkelt, som inte är givet på lösa boliner.

Jo, det är ju det jag vill, och håller på med samt har jobbat hårt med hela vintern... Ibland blir jag dock lite fundersam över om det går att få bort tävlingsinstinkten helt i en häst som har den starkt i sig (han har gått på travet i ganska många år och sprungit in nästan 600 papp), så det var därför jag frågade om Thidemantygel.. Som extra hjälp vid träning, jag vill ju kunna rida i alla gångarter ute i skogen. Nu låter det ju dock mer och mer i denna tråd som att han gör detta hela tiden, och så är inte fallet, det har hänt max 3 gånger under tiden jag har haft honom (2 år).
Lite av anledningen till att det blir såhär är ju att det är svårt för honom (eller båda två) att galoppera kort, så när man ska galoppera så måste det gå rätt fort annars bryter dom av till trav, och då blir det ju givetvis lättare att tävlingsinstinkten triggas och dom blir svåra att stoppa. Men jag antar att vi får fortsätta att jobba på som vi har gjort hittills och strunta i att galoppera i skogen tills dom kan galoppera lugnare.:angel:
Jag kan ju ingenting om denna hjälptygel så jag ville lära mig lite mer, eftersom jag läste på en sida att den kunde vara bra till detta, dock vart jag lite förvirrad eftersom jag aldrig har sett den nämnas i det sammanhanget nån annanstans.

Det är klart att en sån bakgrund är svår att sudda ut, men du utmanar ju och bäddar för den instinkten om du ska flöja runt i fullt knyck! läste det som att ni frekvent gillade att blåsa runt i full galopp ute i skogen med hästarna. det är ju att be om problem utifrån det läge du beskriver. De flesta hästar, oavsett skolning och bakgrund, blir oerhört taggade och jobbar sällan avslappnat under såna förhållanden.
betyder inte att du inte kan galoppera ute sen. Men rid konstekvent och mkt systematiskt och blås inte på när det är som det är i detta läget det förstör allt du jobbar för däremellan. jag tycker du ska hålla dig till lugnare former och prioritera grunderna när du har sällskap. sen kan du öva fattningar och korta sekvenser galopp på egen hand, det stärker och ger mycket mer i såna sammanhang och hästen kan fokusera.

om det är fd travare skulle jag rekommendera grundarbete i dressyr på töm också för att stärka galoppen och dess kvalitet. mkt effektivare än att försöka bygga ute där hästen blir triggad. sen sätter man ihop resultaten och vips blir det bättre ute.

det finns ingen sån hjälptygel som löser det problem du har. är det en effektiv markering och stopp kloss du efterlyser är det isåfall mer effektivt med ett tygeltag som går igenom.

en tiedeman tygel kan möjligen funka på en avslappnad häst under avslappnade former då den kan locka hästen att sänka nacken. ngt annat gör den inte, och för att få en optimal form måste som sagt andra variabler vara på plats för att ekvationen ska funka. och är hästen avslappnad så ser jag inte behovet, för då faller bitarna på plats i vilket fall : )

Senast ändrad:

Oj, ja det var inte meningen att det skulle låta så, för det gör vi inte :p Just nu är det mest jobb nere på ridbanan eller jogging ute i skogen, mycket på grund av all snö och is på vägarna, men också för att dom behöver lydnandsträning och stärkande arbete. Våren/sommaren/hösten är det inte heller så mycket sånt, men det blir ju mer uteritter såklart :)

I ridningen på banan har han blivit så fin så där behöver jag inga hjälptyglar, där rider jag på Nova-bett utan nosgrimma och han är jättelugn och fin och börjar bli riktigt fin i formen (i skritt och trav då... Galoppera har vi bara gjort en gång i vinter, och det var ute i skogen :p).

en gramman kan nog passa bättre, då kan du ju länga och korta som du vill medans du rider. eller om du kanske har en kort martingal,
om det är svårt för hästen att fatta galopp och hålla galoppen på bana så är det såklart bra att rida ut och jobba med att kontrollera galoppen rakt fram,^_^ men om det blir för mycket tävlings instinkt mellan hästarna, är det inte bättre att rida ut ensam på t ex ett fält där du kan fatta galopp och hitta formen rakt fram och sen styra in på en större volt och jobba med att hålla galopp och tempo där? är det bara en väg rakt fram i skogen och hästen har sin kompis med så kan man förstå att det är mycket roligare att dra iväg än att lyssna ordentligt på ryttaren :p. utan kompis = ingen tävling, volt = jobba och lyssna på ryttaren. då kanske du kan få bort tänket att galoppera ute = tävling och senare kunna rida ut med kompisen igen :D

Jag har gramantygel lite av samma anledning. Satte på henne det då hon tidigare var en stressad travare som tyvärr fått rejsa alldeles för mycket av tidighare ägare så hon ville bara springa i väg till och med i skritt. Fick hon upp huvudet blev hon jättestark och svår att hålla.

Förutom att BARA skritta konstant i evigheter så satte jag på graman och drog åt lite så att hon inte fick upp huvudet. När hon inte fick upp huvudet så vaknade inte travarskallen i henne på samma sätt utan hon lugnade ner sig på ett helt annat sätt. Hela hästen förändrades. från strassad trippande med huvudet i luften och inte lyssna alls till en häst som kunde gå i lugn takt och mer avslappnat!!

När hon funkade i skritt UTAN graman ( den bara hängde typ) så började jag trava i ridhuset MED graman. Det gick inte utan för då bara stressade hon i väg igen, till ingen nytta. Nu förtiden funkar hon utan gramantygel och den bara hänger mest. Funderar på att ta bort den från tränset också, för den har som sagt inte använts på ett bra tag! Men jag är lite feg- tänk om hon plötsligt stressar i väg?!:angel:

Jag var väldigt rädd för att rida och hon var inte helt rätt häst för mig, men det har blivit bra i alla fall oss emellan. Jag är fortfarande lite rädd, har tex inte travat alls sedan jag började rida i vintras igen efter ett uppehåll- jag är för feg. Har bara skrittat ut på våra fina rundor och jag gissar att jag kommer trava i morgon för nu börjar det kännas tryggt igen. Gramantygeln har varit istället för skarpare bett och den har varit min trygghet- vetskapen att den fanns och finns har gjort att jag känt att jag kunnat hantera henne, vilket ju har gjort mig säkrare och henne mer arbetsvillig då hon inte har kunnat driva med mig på samma sätt.

Jag har fått olika råd av några kompisar, någon tyckte skarpare bett var en lösning medan en annan tyckte graman var bättre då den går att släppa efter på när den inte behövs, vilket jag ju har gjort.

Problemet är ju att han är svår att rida ut själv på :crazy: Jag gjorde det några gånger i början, men sen sket det sig, så att säga... Han börjarde vända hemåt när han vart osäker, kasta sig ner i diken osv, och tyvärr vart jag rädd (hade vart med om en olycka med förra hästen, så jag hade lite osäkerhet kvar från det), så vi har inte löst det än... Det är jag som fegar fortfarande.

Grejen är att det går att fatta galopp nere på volten, från skritt t.o.m, fast bara vänster..Han var sned i korset, men det är uträtat nu under vintern av en ET. Men jag hoppas på att ET-behandlingen + allt stärkande arbete vi gjort under vintern ska göra att vi kan börja med höger galopp nere på banan nu när all snö och is försvinner :) Jag har alltså inte galopperat alls nu under vintern, i nån galopp... Bara en gång ute i skogen, då gick han i höger galopp iaf :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 046
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Jojo
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 537
Senast: Lager
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka