Thorowgood T4 & T6

Sv: Thorowgood T4 & T6

Jag har T4.an på mitt halvblod med ganska hög manke och rak rygg. Den passade väldigt bra i början men nu har den börjat tippa framåt så jag måste nog fundera på att byta ut den. Synd, för det är en jättebra sadel att rida i. :(

*KL*
Är det stor skillnad i vidd mellan koppjärn vid och x-vid? Jag provade en T4 normal manke till min kallblodstravare igår men den kom inte ner alls i fram (mycket bakvikt och stort gap upp till framvalvet). Nu funderar jag på om det räcker med att byta till koppjärn x-vid eller om den bara blir marginellt vidare (xx-vid går ej att sätta i). Alternativet är att byta modell till T4 låg manke/bred häst/haflingermodellen. Jag är dock lite rädd att den senare är lite för rak för honom då han är lite svängd och lätt överbyggd.

Och går denna typ av rygg under rak eller svängd?
(Han är överbyggd med ca 3cm just nu, men biffig och välmusklad över ryggen)

Det är nog värt att testa, tycker han ser ut att vara lätt svängd. Och den sadeln är enligt min uppfattning lätt svängd.

Tack :)
Ibland tycker jag han har rak rygg, men på de flesta bilderna är den ju svängd som här... Svårt!

Vet någon hur många grader det är på vid, xvid och xxvid i t6 dressyrsadeln? skiljer det beroende på hur mkt mankfrihet man vill ha?

Jag är inte helt 100 nu, men jag tror att xxvid är 120 grader. Min cob/haflinger från Griffin, den var 120 grader i xxvid (ej koppjärn).

När jag jämfört wintecs xvid som är 105, och griffins xvida, så har griffinens varit bredare. Så kanske 110? Är som sagt inte helt säker.

kl

Väcker tråden igen! :p

Hur lika/olika är dessa sadlar i bomform/passform osv:

T4 dressyr, låg manke, den gamla modellen med fisch-inlägg som inte går att byta koppjärn på

och...

T4 allround, låg manke, modellen som finns nu, som går att byta koppjärn på

eller...

T4 allround, normal manke, modellen som finns nu som går att byta koppjärn på?

*kl*
Jag är sugen på en T6 dressyr till min islänningen. han är ngt svängd i ryggen och bred. Vad tror ni?

Det går ju alltid att prova! :) Sen beror det väl ganska mycket på hur lång isisen har, jag har en 17,5" och upplever den som relativt lång i anläggningsytan. Har dock inte mätt den. Den är också rätt så takformad, så om din isis är väldigt rund över ryggen kan det bli knepigt.

32402841.jpg

(Dålig bild, hästen står i uppförsbacke m.m., men lite det kanske syns)

Liknande trådar

Utrustning Såg en annons på en T4 och läste mer om sadeln på Hööks webplats. Konstaterade att det bara finns koppjärn upp till XW till sådan...
Svar
2
· Visningar
1 788
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka