Thule släp+prisfråga på gamla enaxlade släp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Frajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 275
Sv: Thule släp+prisfråga på gamla enaxlade släp

Tack för svaret. Hade faktiskt ingen aning om att Brenderupsläpen var så pass dåliga! Det torde ju regna i Danmark också! :crazy:

Å andra sidan lastar vi av hästar här i Sverige, ändå har Ume en så dålig ramp att den brakar när människor kliver på den...

Gör den??? :eek: Trodde att Ume va kvalitet och ett av Deluxe-släpen i Sverige?! :crazy:

Jo, det är de nog. På det mesta utan de ökända baklämmarna...

Om jag inte missminner mig har bl a Ridsport skrivit stort om detta.

Enligt den artikel jag läste visste Ume om denna svaghet (som beror på dåligt virke), men då de i sin tur inte fått reklamera till SIN leverantör godkänner de inte kundens reklamation.

Man vågar inte tänka på vad som kan hända om hästen trampar igenom rampen (det är nya släp vi pratar om!) när den nästan är inne. Senor av?

Då fattar inte jag varför inte Ume byter leverantör??? :eek:

Det tror jag säkert att de har gjort, men icke desto mindre finns det ju XXX antal släp ute på marknaden.

*kl*

Jag pratade med en återförsäljare av Ume släp och undrade då om aluminumchassit och dess hållbarhet. Jodå dom har problem med att chassina blir skeva. Det är svårt att rikta upp aluminium om det skulle ha fått sig en smäll.

Jag har thule horselinern
Är jättenöjd med den, går jättebra på vägen, mkt "rymd" i transporten, även min ganska svåra häst tycker om den.

En till som är nöjd med Thule, blir kanske ett sånt ändå :d Hade ju inte suttit fel med ett helt nytt släp, man vet ju inte vad ett begagnat har varit med om. Å andra sidan så är ju Thule transporterna ganska så nya på marknaden så man kan ju inte veta hur det håller osv. Ju mer man funderar desto mer förvirrad blir man :confused::angel: Ska åka till återförsäljaren igen i nästa vecka å titta lite mer... Får kanske ha lite is i magen också, man vet ju inte vad för begagnade transporter som kommer in....

Det är väl INGET av Thules släp som är nytt på marknaden? Det är bara namnet som är nytt, släpen har ju funnits hur länge som helst..

Precis,nån sorts sammanblandning av Star osv till ngt fantstiskt med nytt namn,Fautras är mitt tips om man vill ha ett bra släp,men Boj är bra också:)

Fautras har tidigare varit mitt absoluta favoritsläp, men deras kvalitétssänkning de senaste åren har gjort mig väldigt besviken, och när vi köpte nytt släp förra året var de inte ens med i slutstriden.

Jag var sugen på Fautras sist jag köpte släp, men det har ju så låg takhöjd. Kunde tyvärr inte komma på fråga till min giraff...

Fautras har tidigare varit mitt absoluta favoritsläp, men deras kvalitétssänkning de senaste åren har gjort mig väldigt besviken, och när vi köpte nytt släp förra året var de inte ens med i slutstriden.

Ännu mer intressant! Jag har lånat Fautras till min ganska svårlastade häst och det är helt suveränt. Hon tycker det är spännande att åka med det släpet verkar det som.

Vad har Fautras haft för kvalitétssänkningar? Tyvärr kommer jag inte kunna köpa sådant då det är för dyrt nytt och det finns inte många på begagnatmarknaden. Kan det bero på nöjda släpägare tro?

Vi har ett sprillans oanvänt (när vi köpte det :P) Thule Brederup, Princess (2005) heter modellen och säljs ut i Danmark. Är helt otroligt nöjd med det!

Vi har visserligen bara 2 d-ponnyer men släper är extra brett & extra långt. Ljust=vitt inuti och lampa på taket vid hästnarnas bak; vilket gör att på de mörka kvällarna så lyser det in i transporten istället för rakt in i ögonen på hästarna när dom ska gå in.

Vår ena ponny som har tagit timmar att få in i en transport, traskar rakt in meddetsamma över vår allas förvåning.

Sadelkammaren vi har är hur rymlig som helst. Tydliga lampor och lätt att snabbt hänga på bilen.

Vi är hur nöjda som helst!! :)

Det är väl INGET av Thules släp som är nytt på marknaden? Det är bara namnet som är nytt, släpen har ju funnits hur länge som helst..

Det finns inga helt nya släp just nu. Men alla är omgjorda på ett eller annat sätt, material, utseende eller säkerhet.

Flera av det har blivit mer ljudisolerade också, och så justeringar också (tex. hållbarare dörrhandtag som både är lättare att öppna och säkrare)

Senast ändrad av en moderator:

Det har säkert förbättrat modellerna, fattas annat.

Men det är ju inte en helt nya serie som presenterats, det är gamla märken i ny kostym.

Hyfsat tungdraget. Väggarna var uppruttnade på vårt mindre än 6 år gamla släp. De vita är tydligen mer mottagliga för detta, har även sett andra vita där det bara är ytbehandligen som håller ihop väggskivorna. Att det blir så här är inte konstigt om man ser på takanslutningen.

Som någon annan redan nämnt är deras korkade spärr av överdelen bakläm verkligen ett under att de fortfarande använder. Både som upp- och nedfällt för det ett himla oväsen.

Panikutlösningen (om de inte ändrat den) är inget att använda vid panik, otroligt seg konstruktion. I vårt släp gick det inte att flytta frambommen i höjdled, hoppas de åtgärdat detta (men det verkar inte så av det jag sett).

Hela vagnen läckte som ett såll, bl a var det konstant en sjö på det invändiga taket till sadelkammaren (återigen - tak/vägganslutning). Alla siliconfogar behövde göras om efter så kort tid som 7 år, inte jätteimponerande. Plastdetaljer såsom t ex galler vid ventilation vid fönster var inte ljusbeständiga och föll sönder vid tvätt. Ville man byta fick man byta hela fönstret. Inte så billigt. Men å andra sidan var det otroligt dyrt att byta väggarna på släpet, så en stor plånbok är en förutsättning.

Anledningen till att vi köpte det var att priset just då var bra, att det är rymligt mellan sadelkammare och frambom och att det är ljust med god rymd. Vi sålde det, med mycket vidgjort, för under halva priset vi gav, alltså brakförlust redan innan reparationerna var gjorda. Vi hade det i mindre än två år.

Men möglet som konstant var i sadelkammaren gjorde att man ändå inte ville ha sina grejor där, efter bara en kort tur luktade allt päckel.

Av det jag sett på de nyare vagnarna har de inte förbättrat några av de detaljer jag tycker förtjänar mest förändring.

Brederup (och kylinge kärran, star trailer osv) ägs nu av en helt ny snubbe. På vårt brederup är knäppt tyst när vi stänger och öppnar, finns sån spiral som gör att baklemmen är jättelätt att fälla upp utan att det låter ett pip. Vår golvmatta är så man kan vika upp den och hela släpet är skyddat under. Vi har tagit in högtryckstvätten och sprutat hela släpet och så finns det 2 hål under mattan där allt vattnet rinner ut, skitbra!

Fönsterna går att öppna helt eller vinkla på alla olika sätt.

Ang panikutlösningen så är den jättesnabb på vårt släp iallfall. Känns skönt att den finns men hoppas att vi aldrig behöver använda den.

Vi har kollat på alla Thules släp och tycker att de nya konstruktionerna och ideerna på dem är toppen. Vi hade skitsvårt att välja vilket släp vi skulle ha.
:)

GO FOR THULE! :D:bow:

Knappast ÄGS Brenderup (ett danskt bolag) av en ny snubbe. Däremot kan jag tänka mig att i Sverige ingår Brenderup - under nytt namn - i Thulegruppen...

Alla de detaljer du nämner om Brenderup hade vi också. Och den uppsättningen nackdelar som tidigare nämnts.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka