• Trav
  • Trådstartare Trådstartare nepita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 8 639
N

nepita

Min travis har Tibur som pappa och jag undrar om det är någon som har något intressant att berätta om honom, bild, fakta, kanske til och med har träffat honom.Har du en släckting kanske...

Sv: Tibur

muppet_movie_cast.jpg

jag har hört rykten om att tibur var ganska stressad o lätt upp jagad men jag vet inte om detta stämmer. vi hade ett sto efter honom som var precis så, på travbanan sa folk att hon bråddes på sin far. .. grävde aldrig mer om det

Jag har en Callit-märr utlånad på foder.

Gudasnäll, urcool och ranghög till tusen. :love::love:

Synd att inte kroppen höll ihop på henne (plus att jag kallade henne för Hästen som Gud glömde, gissa varför) för hon hade skaplig kapacitet, nu roar hon sig med att hålla koll på vad resten av stallet gör och dressyra och hoppa lite.

Har en sonson till Tibur (efter Rebur).

Kanonhäst på alla sätt förutom att han inte höll i benen. 9 segrar på 30 starter innan han pajade, var av en var en vinst i klass III. Suveränt löphuvud och trevlig att hålla på med.

Numera är han mest rolig att titta på i hagen där han fortfarande hittar på massvis med bus fast han nu mer är 12 år gammal. Har egen vilja, stor personlighet och är tveklöst intelligent. Kan dock vara lite smågrinig när han fått mat.

http://web.telia.com/~u60203725/hibbittsida.htm

Tiburhästarna kunde vara både griniga och ha svårt för att trava. Men de som var bra var verkligen BRA travhästar.

www.travsport.se (sök på häst/tävlingsresultat, avkommor...)
www.blodbanken.se (allt om hingsten Tibur, avkommor etc.,)
Bild tillsammans med skötaren Berit Gelotte, finns i Travboken/Ica-97 Österwall (biblioteket)
...från Sandemars Gods där Tibur levde hos sin ägare Braunerhielm.
Bilden av Tibur som visas på denna sida i sulky, är med kusken Bertil Rogell.
I Travboken kan du hitta det mesta om trav...
kanske finns bilden på min hemsida också, minns inte...www.hovtramp.se
Hästliga Hälsningar IlseÖsterwall (hästsportjournalist/författare)

KL

Kan inflika att jag har en häst ee Tibur e Pershing....
Och det jag iaf hört om Pershing är att han också kan ge knepiga hästar men inte min pålle =)
Tror att det är lite samma att det som är BRA är verkligen BRA!!!

Har en gudasnäll herre e.Callit (e.Tibur), den absolut klokaste och mildaste häst jag varit med om. Dock brukar vi säga att Tibur-jävulen tittar fram ibland om han blir uppstressad på något sätt, ytterst sällan det händer. Har Pershing som morfar.

Har nämligen också hört att Tibur var av sådan natur, lite väl lättstressad.

Jag har sett de flesta av de bilder du pratar om, och har även böckerna, samt de flesta andra travrelaterade böcker att få tag på. Samlar "lite". tänkte mera om någon hade något som jag mot förmodan inte hade fått tag på eller stött på. Roligt att du svarade, eftersom jag har en del av böckerna.

Min pålle efter tibur, är tyvärr död. Måste vara det värsta som händt mig.
Han var mitt allt, inget betydde mer och har någonsin kommit i närheten.
Han var det lugnaste som funnits i travväg. Han var undefär som tjuren färdinand/ ferdinand, han lunkade igenom skogen och luktade på alla träd och blommor. Kom alltid hem långt efter alla andra då vi var ute i grupp och red.

Han bråkade aldrig med andra hästar, bara fanns där, man kunde sätta upp en liten unge på honom och han tog hand om den. Bet och sparkade aldrig, stressade inte upp sig, och var det lättaste att ändra till ridhäst.
Utan vidare träning lärde han sig att ta galopp från stillastående och perfekt.

Han har mitt hjärta och kommer alltid att ha det, tyvärr tog han med det i graven.

kl*
Vi har ett Tibur barnbarn, (e. Tibbe Lavec) valack 4 år och det snällaste och lugnaste gud skapat. Vår nybörjar-skötare kör honom sedan 6 månader. Tyvärr är vår kille 149 cm, har ponnykropp och tjurnacke samt ingen fart i den lilla kroppen så han får nog bli en skogsmulle istället i slutänden. Men han är verkligen vär "Tribbe-baby" !

kolla bara på queen l som hade tibur som morfar ett av våra bästa ston då, finns mkt bra efter honom varav flera godkännda hingstar men måste nog instämma med att många hade problem med psyket väldigt tuffa men nerviga hästar men tuffheten är ju något dom springer bra på om de använder den rätt. har haft att göra med många tiburare både trevliga och mindre trevliga...

Kan berätta att när jag som 13 åring böjade hjälpa till i travstall ( hos Berra Rogell) fanns där en ganska liten men tuff fux med vita strumpor och bläs vid namn Tibur. Vad jag kommer ihåg så var han snäll men väldigt hingstig och lite gapig:D. Mycket vacker...

Jag har ridit 2 efter Tibur. De trevligaste ridtravarna jag har ridit, lätt. Bra galopp och hopp.

Liknande trådar

Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 442
Senast: Syrax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Sharpless
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 687
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma... 13 14 15
Svar
283
· Visningar
16 229
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna