Tid att rida in sig på ny häst?

pomelo

Trådstartare
Hur lång tid tycker ni att man ska räkna med att det tar att rida in sig på en ny häst? Tills det funkar hyfsat. Såklart olika men generellt på en skolad välriden häst?

Sv: Tid att rida in sig på ny häst?

det ska väll gå hyffsat snabbt. Iaf tills du kan rida den bra, men du får nog räkna med ett par månader innan du känner den innantill

Ja du... det där var ingen enkel fråga. Vissa hästar känns det som man känner efter 10 minuter och vissa hästar överraskar efter flera år...

Kan du precisera frågan lite?

Tar väl nästan ett år tycker jag. Då har man fått sett hur den är i alla väder och vindar, då börjar man veta hur den reagerar på olika saker.

Inte så mkt hur den reagerar på det eller det, utan mer att ridningen funkar..

Håller med, ett år ungefär så man vet hur den är under alla årstider. En del hästar kan ju förändras lite te.x under fällningsperioden.

Hur lång tid tycker ni att man ska räkna med att det tar att rida in sig på en ny häst? Tills det funkar hyfsat. Såklart olika men generellt på en skolad välriden häst?

När jag ridit en ny häst på ridskola har det tagit ungefär 30 min, sen kommer vi båda på hur vi fungerar. Sen går det såklart bättre och bättre efter varje gång.

Inte så mkt hur den reagerar på det eller det, utan mer att ridningen funkar..

Jag vidhåller fortfarande att det i princip är omöjligt att ge ett generellt svar på frågan...

Men okej då... jag sticker ut näsan och säger såhär;

Efter fem minuter bör du ha en känsla för vilken typ av häst du sitter på
Efter en timme bör man hittat de flesta knapparna på hästen och kunna arbeta den skapligt lösgjord
Efter en vecka bör du våga ställa en hel del krav på att den lyssnar ordentligt och inte försöker smita undan
Efter en månad bör ni vara rejält samspelta och du kanske känner gränserna för vad ni maximalt kan åstadkomma
Efter sex månader kan du utmana gränserna för vad ni kan åstadkomma

Efter två år kommer den fortfarande göra dig förvånad till och från

det är ju helt omöjligt att säga vissa hästar kan man efter ett par gånger andra kan det ta hur lång tid som helst.

Rider själv min morbrors vallack som är utbildad MSV dressyr, har ridite honom under några år nu o jag känner honom fortfarande inte.

Jo, självklart är det jätte svårt att säga. Ville bara höra era tankar och ideér. Tack!

Känns ofta som att desto mer välutbildad hästen är, desto längre tid kan det ta. Eller är jag helt ute och svamlar? :angel:

Känns ofta som att desto mer välutbildad hästen är, desto längre tid kan det ta. Eller är jag helt ute och svamlar? :angel:

Det beror nog på hur duktig du själv är. Om du kan mer eller mindre än hästen.

Håller med. Känns som det blir lite "mer" och komplext att lära känna en riktigt välutbildad häst,och som ofta då också är lite äldre. Den har hunnit skaffa sig både stor personlighet, pondus och har en längre bakgrund, med allt vad det kan innebära i ryggsäcken. En unghäst är lite mer av oskrivet blad, och lättare att läsa tycker jag.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: Claraclara
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka