• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 486
B

blohme

Nu vill jag ha svar på några frågor :)

*Hur lång tid innan du ska starta kommer du till tävlingen?
*Hur lång tid räknar du / startande
*Hur lång tid brukar du räkna för framridning&hoppning?

Jag har alltid varit typ 1 timme :angel:

Sv: tid ..

Det där är så olika beroende på vad det är för klass, tidpunkt på dagen osv. Jag undviker att köra hemifrån tidigt om jag inte behöver till exempel.
Beroende på klass och bedömning räknar jag 1,5-2 min per startande.
Hoppningen styrs ju av framhoppningen, oftast runt sex ryttare innan. Framridningen beror på vilken häst jag sitter på men runt 20-30 minuter kanske. Framskrittade är de redan innan.

Jag försöker vara på tävlingen 1,5-2 timmar innan min start. Vill se en del ekipage innan jag tar ut hästen..
Jag brukar räkna på 35 ekipage/timme.
Tar ut hästen ca 1 timme inna start o rider fram i 30-40 min exl skritt..
Lite kortare till den andra klassen..

Jag brukar komma ca 2 timmar innan start.
Skrittar väl fram ca 20min eftersom han är så nervig och stissig inför nya miljöer.
Sen rider jag fram i ca en halvtimma, annars är han inte igång alls, inget go i honom.

Jag tävlar ju bara dressyr just nu, och där är ju allt utplanerat innan ;)
Jag försöker vara där 2 timmar innan, räknar med en timmes framridning. Man vet aldrig hur sega de är i sekreteriatet :D
Det är alltid bättre att vara där för tidigt än för sent ;)

När jag tävlade ponny (hoppning) var det mest i lagklasser så då försökte vi alltid vara där så tidigt som möjligt för att se ryttarna innan. Eftersom jag red Cponny blev det också så att man ville ha lite tid på sig. Hur vi räknade i tiden har jag inte en aning om men vi brukade aldrig ha några problem iaf :D

Jag brukar vara där iallafall 2 h innan start. Blir lätt stressad annars, och så vill jag hinna rida fram ordentligt.

- Beror på när i klassen jag startar. Men säg att jag startar först. Då är jag där en knapp timme innan, hinner då besöka sekretariat, gå banan, göra i ordning hästen och rida och hoppa fram.

- Beror på bedömning, men i en två faser 30 ekipage/timme. en A:0 brukar jag räkna ca 45 ekipage/timme. Clearround (som de får starta om i) tar aplång tid, så typ 20 i timmen räknar jag där.

- Jag brukar hoppa upp när man kan beräkna till 20-30 minuter till min start.

EDIT: Alla ni som är så tidiga till tävlingsplatsen. Vad gör ni när ni är där?
Jag skulle aldrig i mitt liv gå upp tidigare en tävlingsmorgon än absolut nödvändigt. :eek:

Senast ändrad:

Beror på vilken gren det är. Men i hopp & dressyr ca en timme, eller lite drygt. Beror på om det är tidigt på morgonen eller inte åxå :p

hoppning 1,5-2 min/start
dressyr 7-8 start/timme

framridn max 20 min, hoppar max 10 min. oftast mindre, då hästen inte gillar andra hästar på trånga framridningsbanor.
dressyr ca 30 min.
i bägge fallen skrittar jag en stund först, innan jag börjar rida fram.

Jag skulle aldrig i mitt liv gå upp tidigare en tävlingsmorgon än absolut nödvändigt. :eek:

Jag kan ju svara för mig själv... min häst är ganska svårlastad, så vi åker i princip då hon går in i släpet (oavsett om det är 3 h eller 1 h innan). På tävlingsplatsen så fixar och pysslar jag tills det är dags att börja rida fram, är extremt petig så hittar alltid något att korrigera :angel:

Tittar på de tävlande? :idea: Och kanske tar ut hästen en stund innan beräknad för att promenera en sväng och skritta fram lite extra.
Hjälper kompisar om de startar tidigare.
Äter lite.
Det finns mycket att göra när man är där för tidigt ;)
(Om man inte startar bland de första förstårs :p )

*Hur lång tid innan du ska starta kommer du till tävlingen? Så jag hinner gå banan och rida fram, oftast är det bangången som avgör eftersom det är ganska stora klasser, men runt timmen innan jag ska starta brukar vara lagom.

*Hur lång tid räknar du / startande? 2 min/start

*Hur lång tid brukar du räkna för framridning&hoppning? Brukar leda fram hästen, sen galoppera och trava lite, ganska kort, och hyfsat kort framhoppning, dessvärre har jag en mamma som stressar en hel del, så vi tar alltid ut för tidigt.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 585
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Hur ska jag hjälpa/bemöta min 8-åring?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka