• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Macke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 250
  • Visningar Visningar 23 871
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag

Bara om vi samtidigt kriminaliserar slakt, ridning, husdjurshållning o s v.

Ja, men det finns väl inget som säger man måste utesluta den ena grymheten bara för att allt inte sammanfaller med varandra just nu ?

Förstår inte riktigt ditt resonemang..så du menar att man inte kan protestera mot en grymhet bara för att man inte atr upp fler än den..?Eller tycker du det är rätt..?Konstig reaktion tycker jag..så det är bättre att inte göra nåt alls tycker du..

kanske har jag missuppfattat dej, i så fall kan du kanske förklara lite närmare vad du emnar...

Att kräva kriminalisering av tidelag vore inkonsekvent om man inte samtidigt kräver kriminalisering av våra andra sätt att utnyttja djur. Jag ser inte hur en sorts utnyttjande kan vara mer rätt eller fel än en annan sorts utnyttjande.

Känslor och skuld kring sex är något som hör människorvärlden till.

Eftersom djuren skadas så är det redan förbjudet.

Enligt Djurskyddslagen så får man ite åsamka djuren skada eller lidande. om de lider så är det olagligt.
Jag kan inte förstå problemet med själva lagstiftningen.
Men däremot så kanske det är svårt att tillämpa.

Att införa ytterligare en lag som man inte kan kontrollera skulle inte hjälpa, men att se till att kontrollera att den lag som vi har följs, skulle det.

Det som stod att läsa om de utsatta hundarna är djurplågeri.
Vad har själva den sexuella delen med det hela att göra?

Blir djurens lidande större än om man plågar dem på annat vis?

slice skrev:
Att kräva kriminalisering av tidelag vore inkonsekvent om man inte samtidigt kräver kriminalisering av våra andra sätt att utnyttja djur. Jag ser inte hur en sorts utnyttjande kan vara mer rätt eller fel än en annan sorts utnyttjande.

Känslor och skuld kring sex är något som hör människorvärlden till.

Ett barn kan inte heller känna skuld vid utnyttjande :crazy: Det skulle göra pedofilism lika "lagligt" då

fast denna debatt har ju vi redan drivit :angel:

Så du jämnställer ridning av en häst med att tex: våldta den eller kanske köra upp ett kvastskaft i en hund som ger den skador ?? Du vet, människan måste ta en sak i taget, och jag ser inget fel i att börja i en ände...för om det kanske tillkommer ett förbud på ena hållet så kanske det kan göra det såsmoningom på andra grymheter. Fast som sagt, våldtäkt och att rida en häst i skogen...hmm...förklara vad som är likvärdigt med detta ?

Vid våldtäkt av ett barn finns det desto större risker för fysiska skador och sjukdomar.

Om det är våldtäkt att stoppa in en manspenis i en häst är det lika mycket våldtäkt med gynekologiska undersökningar, betäckningar och inseminationer.

Vad gäller kvastskaftet som ger hunden skador har vi redan en lag som reglerar det. Djurskyddslagen heter den.

Jag anser att man bör sträva efter att ha så få lagar som möjligt. Det blir enklare så.

olgaklara skrev:
Ett barn kan inte heller känna skuld vid utnyttjande :crazy: Det skulle göra pedofilism lika "lagligt" då

Det kan senare bli en vuxen som känner skuld.

Men tvång och utnyttjande av andra människor är inte lagligt.

Det är däremot lagligt att tvinga och utnyttja djur.
Jag tror inte att ett djur lider mera på det psykiska planet av att skadan som den får är av sexuell natur än vad den lider av att bli kastad in i en vägg när den varit olydig så som vissa gör med sina hundar.
Det är nog själva smärtan och tvånget i sig som är problemet.
Och då så är vi tillbaka på att man inte får orsaka djuren lidande, vilket gör båda dessa handlingar olagliga.

Vad är problemet?

Hundar är fysiskt sett för små för att inte bli skadade av att bli våldtagna av en man.
Det gör att det redan är olagligt att sätta på en hund, ty hunden lider av det.

Om en man sätter på ett sto, så är däremot det ev. lidandet diskutabelt.
Brunstiga ston brukar gilla att bli pillade i rumpan, så de kanske tycker att det är en höjdare?
Och jag kan inte tro att de känner någon skam för det.

Dessutom så skulle vi få ett stort problem vad gäller inseminering av hästar och kor, som ju också skulle bli olagligt i samma veva som tidelag blir det.

Jag förstår verkligen inte resonemanget..så attd et finns ingen risk att djur blir störda, eller fysiskt skadade av att bli våldtagna.. :confused:

O att sen ta med ridning i detta sammanhang fattar jag inte heller riktigt..kanske är jag trög..men det tror jag inte...

Juzzzen skrev:
Jag förstår verkligen inte resonemanget..så attd et finns ingen risk att djur blir störda, eller fysiskt skadade av att bli våldtagna.. :confused: .
Mot fysisk skada på djur finns redan en lag.

Juzzzen skrev:
O att sen ta med ridning i detta sammanhang fattar jag inte heller riktigt..kanske är jag trög..men det tror jag inte...
Ridning är också tvång.

Joo..men djuren kan inte prata..så fysisk skada kan man se..men en som mår psyikiskt dåligt då..Bara för att dom inte pratar vårt språk så ska dom lida..*suck*

Så ni jämför våldtäkt på djur,sticka saker i dom o äckla sig med ridning, som kan vara ett ömsesidigt samspel...men det är bra, jag kan ju ställa av min häst o se hur han mår utan detta "tvång"

Inte större risk än med diverse medicinska undersökningar, betäckning, insemination, ridning, att vara inspärrad i en box o s v. om vi tar hästen som exempel.

Fast hårddrar du inte nu ? Djurs sexuella sak är ju enbart för fortplantningen skull, så är ju inte människan funtad. Vi ligger ju med varandra UTAN att vi har en tanke på att föröka oss, utan för njutningen skull. Skulle det var menat att människa och djur var skapta för att ha sexuellt umgänge så skulle vi oxå fått ungar med varandra. Man kan dra upp miljoner saker som skulle förbjudas, men det jag inte förstår är varför man inte kan börja med 1 sak utan att dra upp allt från slaveri till slakt i en och samma mening. ang kvastskaft....en hund får lika mycket skador av att få en manspenis inkörd i analöppningen dagligen....Du verkar se allting endera svart eller vitt...ska man förbjuda det ena ja då ska presis allt man tycker är tvång förbjudas på en och samma gång...Det går ju faktiskt att bearbeta den ena grejjen och sedan beta sig genom det man tycker är fel. Ok, att du anser seminering är djurplågeri, men du kan ju inte jämnställa en insemination med de skador en våldtäckt ger på ett djur ? Vad jag vet just nu så ger inte en insemination skador...men det kanske du vet ?

Djur kan lika väl må psyksikt dåligt av att hållas som husdjur eller bli ridna på.

Även djur gör sexuella saker för nöjes skull. Hundar juckar på ben t ex.

Om en hund får skador av en manspenis har vi en lag som reglerar det: Djurksyddslagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur... 2
Svar
20
· Visningar
1 083
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 619
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 924
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka