Tidiga symtom på IR?

Iliaca

Trådstartare
Jag skulle vilja höra med er som har IR-hästar om tidiga tecken på fettdepåer (förändringar?) utmed mankammen. Jag vet bara hur det såg ut på min häst och vill veta om det bara var så på henne eller om det faktiskt var tidiga tecken på IR? Letar man bilder på nätet så har jag hittills bara hittat fall av rejäla fettnackar, men det är alltså inte det jag är ute efter.

Har nämligen träffat på en häst som känns exakt som min gjorde i mankammen när jag köpte henne och som dessutom har dålig blodcirkulation (precis som min...) och är besatt av mat (precis som min...). Dessa pusselbitar tillsammans gör att jag tänker "IR-häst!" direkt! Men frågan är om jag bara är totalt miljöskadad av att själv ha ägt en IR-häst och ser IR "överallt" eller om jag faktiskt har lärt mig att se redan tidiga tecken på denna sjukdom?

Läs nedan och om ni varit med om liknande som jag så skriv gärna och berätta!

Redan när jag köpte min pålla var mankammen lite "tillplattad" längst upp så att den var ca 4 cm bred, om ni förstår hur jag menar? I övrigt var hennes hals helt normal utan något extra fett eller något annat "extra". Jag märkte ganska snabbt att tjockleken på mankammen ändrades beroende på vad jag gav henne att äta. Allt som innehöll "socker" (kortare ord att skriva än lättlösliga kolhydrater : ) gav såklart en ökad tjocklek.

I somras när hennes IR blev mycket mer påtaglig i form av fångkänningar (alltså inte svårt fånganfall med sågbocksställning osv utan stegen innan det sker) så blev mankammen jämfört med tidigare rejält "uppsvullen" till nästan en 10 cm bred som värst. Då kändes också området nedanför mankammen också mycket stelt och hårt. Så fort jag fick ner "sockermängden" så gick "svullnaden" tillbaka och halsen blev mjuk och fin igen. Självklart visade hon flera andra tecken på fångkänningar, men nu fokuserar jag bara på mankammen som för övrigt på min häst var en mycket tydlig barometer på hur IR-en var för dagen.

Eftersom jag läst många, många trådar här på Buke om IR och försökt snappa upp så mycket som möjligt så tror jag att jag upptäckte hennes IR förhållandevis snabbt och att hon därför aldrig hann utveckla så stora fettdepåer. Eller är det väldigt individuellt hur fettdepåerna ser ut på IR-hästar? Vad är era erfarenheter?!
 
Sv: Tidiga symtom på IR?

Som jag förstått, utan egen erfarenhet. Fettdepåer i mankam och över manke, även över bakdelen som blir väldigt bullig men det mest karaktäristiska är nog fettdepåer runt svansen. Dessa hästar tycks löpa en mycket stor risk att bli en sk IR häst, man kan tydligen även se tidiga symptom genom blodprov då dessa hästar som oftast har ökade värden också utan att för den sakens skull ha hunnit utveckla IR.
 
Sv: Tidiga symtom på IR?

Jag tror att det kan vara ganska olika. Min ponny hade fettdepåer längs med mankammen, ovanför svansen och under magen. Då fick hon fång. Hon var överviktig och jag bantade henne ganska många kilo. Då försvann depåerna och de har inte kommit tillbaka. Däremot så reagerar hon på för mkt bete (tror jag) med svullna ben och ev lite förstärkt puls. Det är fyra år sedan hennes fånganfall och nu mår hon bra.
 
Sv: Tidiga symtom på IR?

Den IR-hästen som jag hade såg ut exakt som du beskriver det:

Citat: "Redan när jag köpte min pålla var mankammen lite "tillplattad" längst upp så att den var ca 4 cm bred, om ni förstår hur jag menar? I övrigt var hennes hals helt normal utan något extra fett eller något annat "extra".

Exakt så, inga fettdepåer eller någonting mer. Sen utvecklade det där sig när jag lät hästen bli för tjock. Då fick den också fång, även om det var lindrigt. Den var inte mer matglad än någon annan häst jag har haft, så just den biten är nog individuellt. En platt och bred mankam är något som är en signal för IR, det tror jag med efter mina erfarenheter med denna häst. En frisk häst har en toppig mankam och inte en bred "korv". Mankammen på min var korvaktig kan man säga även om det inte var en fettdepå. Hästen var t o m rent mager. Denna hästen klassades senare som en Cushing-häst, trots att han visade negativt på det blodprovet. Cushing kan ge magra hästar så det var nog förklaringen till det. Med Pergolid och så sockerreducerad kost som möjligt så blev han i a f normal i hull. Fast jag begriper fortfarande inte varför han var så smal när jag köpte honom, med tanke på hur tjock han sen blev på ingenting. Det enda jag kan komma på är att det kanske var extremt dåliga värden på stråfodret där han stod innan och att han bara fick stråfoder? Men då borde han ha varit bukig också och det var han inte.
 
Sv: Tidiga symtom på IR?

Inressant! Min var också "korvig" utmed sidan av mankammen och det var hon redan från början. Kändes som ett pärlband när man drog handen över.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 917
Senast: jemeni
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 145
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 035
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 661
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp