Tidtagarur!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Skaune
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 4 012

Skaune

Trådstartare
Hej alla montéryttare!

Hur har ni löst det med tidtagarur när ni rider? Att hålla en stor grej extra i handen när man rider en pullande häst är i alla fall inte ett alternativ för mig. Jag har provat, men det funkar inget vidare, det är mycket nog att ha i händerna. Att försöka ränka (ettusenett, ettusentvå... etc) mellan stolparna blir ju inte så exakt... Det funkar ju att ha någon annan som står och klockar en men det är inte alltid det finns någon sådan att tillgå.
Jag har försökt att hitta ett tidtagarur som är tydligt och med stora knappar att sätta på handleden men något sådant verkar inte finnas på marknaden.

Hur har ni gjort?

/Skaune - frågvis som vanligt...

Sv: Tidtagarur!

Gå in på fälttävlanstråden och fråga efter vad de har för klockor när de rider terrängen. De ska ivf vara kanonbra vad jag har hört. Tror att de borde passa er montéryttare alldeles utmärkt! Det är "handledsklockor" med stora siffror..

Hm... man måste ju kunna trycka av o på under loppets gång. Går det verkligen om klockan sitter på handleden?
Nog vill ivf jag ha klockan i handen men håller med TS om att det blir klumpigt som bara den. Det skulle vara någon av de äldre små uren med visare då men var får man tag i ett sånt idag?

Hur man än gör blir det bökigt på något sätt... att trycka på handleden ju också att man fibblar med tyglarna... men jag i alla fall som inte har vanan inne att ens köra med klocka, (Jag har bara suttit bakom travhäst ett fåtalgånger.) tycker att det är ett extra ahndikapp att ha något extra i handen. Jag fixar inte ens tjocka vantar på vintern.

Borde inte det finnas någon klocka som piper eller så vid ett förinställt intervall (exempelvis var 8:e sekund) det skulle ju kanske kunna vara ett bra hjälpmedel...

Ingen aning. Vet bara att en av mina kompisar som rider fälttävlan har en sk "fälttävlansklocka" som hon har på handleden och hon tycker att den är kanon. Sen vet ju inte jag hur lätt det är om man ska klocka mellantider ridandes med en sådan. Det var bara ett tips jag hade till ts då denne efterfrågade ett tidtagarur som man skulle kunna ha på handleden och som har stora knappar

De flesta stoppur med lite funktioner har ju pacer inbyggt.

Mitt stoppur (150-kr-klassen) har det men jag fattar inte riktigt hur det funkar...

Jag som gillar digitala tidtagarur som ska vara små (minihänder) och ha minne har de senaste åren shoppat tidtagarur på C*** O****n och T*****-magasinet.

Båda dessa har en funktion som heter pacer. Jag är inte säker men jag tror att det är någon takt-hjälp när man är ute och går eller nåt. Den piper med en viss frekvens om man får på den av misstag... :smirk:

Det finns säkert andra affärer som har liknande klockor,... :idea:

Aha.... :idea:
men, förklara för mig som är lite trög :angel: Vad har man för nytta av den funktionen i ett lopp?

Jag tänkte mig mest den funktionen under träning när man hade bestämt sig för att rida i ett visst tempo...

Jag rider inte alltid med klocka, men när jag gör det har jag ett resårband med kardborre runt handen som klockan sitter på. Bandet sätter jag så att klockan sitter bara lite längre ner mot handleden än som man vanligt håller den. Detta gör att jag får bra grepp om tyglarna och inte behöver hålla i klockan hela tiden, men kan ända sätta igång/stoppa den genom att bara flytta pekfingret. Ibland kan man få greppa tag i den också för att det ska gå bra, men det är en himla skillnad mot att hålla den vanligt, då man brukar få släppa den om det pullar för mycket.

I övrigt tror jag att de som använder klocka runt handleden använder den andra handen för att starta/stoppa:idea:

När jag anväder klocka har jag den som kotten beskriver.

MItt problem är dock att överhuvud taget komma ihåg att klicka på den vid start då det är så mycket annat att tänka på.:angel:

*KL*

Idag har jag provridit med en nyköpt klocka... måste säga att jag har bra mycket bätte koll än innan även om jag inte har koll på tiderna riktgt ändå.

/Skaune - som fortfarande är mer van vid hoppbanor än ovalbanor...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 516
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på... 2
Svar
31
· Visningar
3 386
Senast: BusBarro
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31