Din kunskap i ämnet verkar så främlingsfientlig och grund så att diskussion nog blir svårt. Men du har hört talas om export, BNP och välfärd förut va?
Ja det skulle vara intressant om du kunde förklara för oss andra vad det innebär för ett samhälle om 100 000 individer under 30 till 40 år lever på bidrag och icke självfinansierade pensioner.
För sedan 1970 talet har vi inte haft ett behovsbetingat massinflöde av människor. Dvs behov för Sverige. Vi har däremot haft ett inflöde av människor som haft ett behov av hjälp.

Och för varje våg, Chilenare, Balkan , mellanöstern och Afrika har kostnaden ökat pga av allt längre tider under bidrag.
Men förklara gärna :angel:
Vad tjänar sveige på asylinvandringen?
Invandring tjänar vi på dels för att en stor del av den är återvändande svenskar och dels för de som kommer den vägen ofta är eftertraktad arbets o kompetenskraft.

Det är uppenbarligen viktigt när du verkligen inte vill förstå.

Jag är så himla glad att min mamma togs emot och erbjöds hjälp när hon kom till Sverige trots att vi kommer från urfattiga förhållanden och trots att hon inte hade svensk medborgarskap. För som sagt, hade vi inte fått det "omhändertagandet" med en gång så hade min mamma aldrig haft möjligheten att flytta hit. Jag önskar och hoppas att fler får ta del av den möjligheten. Ett medborgarskap är inget som direkt dimper ner i brevlådan bara för att man är snäll.
Det är som det ska vara, samhället har tagit ett beslut. du/ni får uppehållstillstånd.
Och kommer då i åtnjutande av vad samhället kan erbjuda.

Men vad jag säger är att detta nu börjar kosta för mycket och kranen, dvs inflödet måste regleras hårdare. Vilket en majoritet i riksdagen numera ställer sig bakom.

Jippy, Sverige o Nordkorea mot världen! :turd:
turd.png
= är alltså det värde vi ska sätta på ditt yttrande?

Okej, jag har förstått att ni inte vill lagstifta mot tiggeri. Frågan är då vad ni har för förslag för att tiggeriet ska försvinna från våra gator? Eller tycker ni att tiggeriet inkl. all följdproblematik är acceptabelt? Jag vet att flera (bl.a @LadyCovergirl ) redan ställt den frågan men något riktigt förslag kan jag inte att någon presenterat.

Eftersom det är en komplex fråga så finns det helt enkelt inte ett enkelt svar, men jag kan dela med mig av några av mina tankar i alla fall.

På lång sikt ska förstås de människor som idag behöver tigga kunna få en rimlig inkomst på annat sätt och kunna vara en del av samhället, precis som alla andra (här om man bor här, i sitt hemland om man egentligen bor någon annanstans).

På kort sikt så behöver dessa människor få hjälp på annat sätt. För de med svensk härkomst (ofta missbrukare som står utanför systemet och i tunnelbanan här) handlar det t ex om bättre vård för både missbruk och t ex psykisk sjukdom, men också om bättre hjälp med att kunna ha ett långsiktigt boende. Idag blir det ofta ett moment 22. För de med ett annat hemland handlar det dels om press på nationell nivå, och EU-nivå. Men också att ge enskilda individer som inte kommer kunna vänta på att den nationella och internationella nivån ska förändras i den omfattning som krävs (och trenden att de europeiska länderna just nu snarare sluter sig och höjer rösterna om ökad nationalism är ju tyvärr inte ett gott tecken om ett välfungerande internationellt samarbete i närtid...). Själv föredrar jag alltid att ge till organisationer som jag antingen känner till själv eller via någon jag känner, eller har 90-konto, framför att ge till enskilda individer. Det finns ju organisationer som hjälper människor med mat, kläder, hygien, samhällsinformation, språkhjälp m.m. och jag ger gärna till sådana organisationer av det jag kan. Mest har det blivit pengar och kläder, men skulle önska att jag kunde ge mer av min tid. Jag ger mycket sällan till tiggarna direkt i muggen, eller till helsvenska Bosse som behöver en krona till bussen (och hur många bussar tar kontanter nuförtiden...:angel:). Direkt till dem jag möter bjuder jag däremot gärna på ett hej, en blick och ett leende. Tyvärr inte helt i den omfattning som jag önskar (trött, stressad och ramlar då och då in i tunnelbanetunnelseendet...), men i den mån jag orkar och att se sina medmänniskor är det minsta man kan begära av en god medmänniska tycker jag.

Menar du på fullaste allvar att Sverige med ett potentiellt tiggeriförbud är likställt med Nordkorea?

Det går ju inte att sätta likhetstecken, men med tanke på den låga nivån i argumentationen på sina håll där de som är emot ett tiggeriförbud sägs vilja ta emot världens alla fattiga människor så kan man ju i så fall lika gärna säga att de som är för mer stängda gränser ser Nordkorea som sin dröm...

Ja det skulle vara intressant om du kunde förklara för oss andra vad det innebär för ett samhälle om 100 000 individer under 30 till 40 år lever på bidrag och icke självfinansierade pensioner.
För sedan 1970 talet har vi inte haft ett behovsbetingat massinflöde av människor. Dvs behov för Sverige. Vi har däremot haft ett inflöde av människor som haft ett behov av hjälp.

Och för varje våg, Chilenare, Balkan , mellanöstern och Afrika har kostnaden ökat pga av allt längre tider under bidrag.
Men förklara gärna :angel:
Vad tjänar sveige på asylinvandringen?
Invandring tjänar vi på dels för att en stor del av den är återvändande svenskar och dels för de som kommer den vägen ofta är eftertraktad arbets o kompetenskraft.

Nu får vi dessutom inte ha gränskontroller längre så vi får väl förvänta oss ytterligare 100-200 tusen som inte har utbildning eller kan språket för att kunna jobba + deras familjer naturligtvis.
Det intressanta är hur mycket Svenska skattebetalare tål när det gäller att försörja de som anländer.
Hur mycket kan skatten höjas (för skattehöjningar är oundvikliga) när för få ska försörja allt fler.

Det går ju inte att sätta likhetstecken, men med tanke på den låga nivån i argumentationen på sina håll där de som är emot ett tiggeriförbud sägs vilja ta emot världens alla fattiga människor så kan man ju i så fall lika gärna säga att de som är för mer stängda gränser ser Nordkorea som sin dröm...

Eftersom det har uttryckts att Sverige minsann ska serva alla som befinner sig här och att medborgarskap är helt ointressant så är frågan ganska rimlig, om än tillspetsad.

Eftersom det har uttryckts att Sverige minsann ska serva alla som befinner sig här och att medborgarskap är helt ointressant så är frågan ganska rimlig, om än tillspetsad.

Nej det är inte rimligt att dra det till en så extrem spets så som det uttryckts här. Men det kanske är lika spetsigt som att vi har nordkoreakramare i tråden? Vi måste väl kunna argumentera med varandra på en högre nivå än så?

Det jag tycker att jag saknar är förslag på hållbara åtgärder från de som inte vill se ett förbud.

...och drar därför slutsatsen att vi som inte vill se ett förbud vill att Sverige ska ta hand om all världens människor. Det går liksom inte att hålla en rimlig diskussion när du ska överdriva saker till absurdum.

Det är himla märkligt att vi som inte vill se ett förbud minsann ska leverera åtgärder och lösningar som om vi skulle vara sittande riksdagspolitiker, men är man för ett förbud räcker det med "mer pengar, mer tryck på hemlandet" som enda åtgärder (görs redan idag utan framgång).

...och drar därför slutsatsen att vi som inte vill se ett förbud vill att Sverige ska ta hand om all världens människor. Det går liksom inte att hålla en rimlig diskussion när du ska överdriva saker till absurdum.

Det är himla märkligt att vi som inte vill se ett förbud minsann ska leverera åtgärder och lösningar som om vi skulle vara sittande riksdagspolitiker, men är man för ett förbud räcker det med "mer pengar, mer tryck på hemlandet" som enda åtgärder (görs redan idag utan framgång).

Det har ju skrivits att alla som befinner sig i Sverige ska tas hand om. Oavsett medborgarskap och övrig status. Det är ju lätt att tolka som att så länge man är här så är man på Sveriges samvete.

Det som EU borde göra, och som har skrivits, är att strypa alla bidrag till de länder som inte tar hand om sina medborgare. EU har, i mitt tycke, agerat alldeles för mesigt i såväl denna fråga som i flyktingfrågan. (Gällande det sistnämnda kan vi sen igår kanske hoppas på en förändring.)

Det har ju skrivits att alla som befinner sig i Sverige ska tas hand om. Oavsett medborgarskap och övrig status. Det är ju lätt att tolka som att så länge man är här så är man på Sveriges samvete.

Det som EU borde göra, och som har skrivits, är att strypa alla bidrag till de länder som inte tar hand om sina medborgare. EU har, i mitt tycke, agerat alldeles för mesigt i såväl denna fråga som i flyktingfrågan. (Gällande det sistnämnda kan vi sen igår kanske hoppas på en förändring.)

Du verkar ha en tendens att tolka ganska grovt. Varför citerar du inte inläggen eller taggar de som skrivit så och fråga vad de menar istället? Akutvård får man ju t ex oavsett medborgarskap.

Strypa bidrag kommer ju bara ge enorma bakslag på redan utsatta. Det tycker jag nog är mer än uppenbart. Jag kan inte se hur det övh kan vara en lämplig åtgärd.

Du verkar ha en tendens att tolka ganska grovt. Varför citerar du inte inläggen eller taggar de som skrivit så och fråga vad de menar istället? Akutvård får man ju t ex oavsett medborgarskap.

Strypa bidrag kommer ju bara ge enorma bakslag på redan utsatta. Det tycker jag nog är mer än uppenbart. Jag kan inte se hur det övh kan vara en lämplig åtgärd.

Det har jag gjort. Utan att ha fått svar.
Jag anser att akutvård ska ges men det är inte en kostnad som ska landa på svenska skattebetalare. Precis som att jag vid utlandsresa själv får bekosta vården alternativt ha giltigt försäkringskort eller privat försäkring.

Därför att någonstans måste det ta stopp. Länder i EU ska inte få åtnjuta fördelarna men ha exakt 0,0 skyldigheter.

Det har jag gjort. Utan att ha fått svar.
Jag anser att akutvård ska ges men det är inte en kostnad som ska landa på svenska skattebetalare. Precis som att jag vid utlandsresa själv får bekosta vården alternativt ha giltigt försäkringskort eller privat försäkring.

Därför att någonstans måste det ta stopp. Länder i EU ska inte få åtnjuta fördelarna men ha exakt 0,0 skyldigheter.

Måste kännas himla gött att vara född i en välfärdsstat och kunna utnyttja (samt ha råd med) sådana privilegier. :up:

Återigen: de enda som en sådan åtgärd skulle slå tillbaka på är de redan utsatta. Tror du att strukturellt förtryck försvinner för att pengarna gör det? Nej.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 541
Senast: Badger
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 047
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 626
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 894
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?