Du har ju både mark o sängplatser, så för att sluta skämmas så är det väl bara för dig att välja..erbjud dem som tigger i Linköpings omnejd gratis boende så mår du säkert bättre ;)
Och Attefallshus får man bygga så sätt igång att spika nu och ta ditt ansvar nu Sjoberga. ;)
 
Jo det finns vilkor.
Du får bara ut ca 1/40 av garantipensionen för vart år du varit skriven i Sverige.
Undantaget de som erhållit uppehållstillstånd och kommer från länder utanför EU.????? man kan ju andra varför dessa ska ha en gräddfil?

Hur tänkte du att det enkla faktum att man är folkbokförd i Sverige ett år gör att skatt inbetalas till pensionssystemet?
 
Hur tänkte du att det enkla faktum att man är folkbokförd i Sverige ett år gör att skatt inbetalas till pensionssystemet?
Och man tillgodoräknas dels det man betalt in och dels 1/42 av garantipensionen. Gott så. Men förklara då varför en gammal kvinna som kommer från Syrien 2016, kan få full garantipension 42/42 trots att hon bara bott här ett år och Italienaren som kom för 10 år sedan bara kan få ut 10/42 av samma garanti?

Detta under exakt samma ekonomiska förutsättningar i övrigt.
 
Senast ändrad:
Och man tillgodoräknas dels det man betalt in och dels 1/42 av garantipensionen. Gott så. Men förklara då varför en gammal kvinna som kommer från Syrien 2016, kan få full garantipension 42/42 trots att hon bara bott här ett år och Italienaren som kom för 10 år sedan bara kan få ut 10/42 av samma garanti?

Detta under exakt samma ekonomiska förutsättningar i övrigt.

Varför ska jag förklara det?

Mitt enkla påstående var att garantipensionen inte har med antal kronor i inbetald skatt att göra.
 
Varför ska jag förklara det?

Mitt enkla påstående var att garantipensionen inte har med antal kronor i inbetald skatt att göra.
Jag förstår att du inte ens försöker ta reda på varför. Men mitt antagande är att det var ett sätt för sittande regering att mildra de ekonomiska konsekvenserna för de kommuner som fallit för regeringens lockropp och tagit emot stora kvantiteter av människor som inte har möjlighet till full garantipension. En kostnad som annars skulle belastat kommunernas soc konto.

Garantipension har fram tills idag bara haft att göra med, hur länge man bott i Sverige.
1/42 pension för vart år.
Detta ändrades för ngr år sedan och gäller numera endast eu medborgare. Alla andra får full garantipension oberoende på hur länge man bott här..diskriminering? ;)
 
Jag förstår att du inte ens försöker ta reda på varför. Men mitt antagande är att det var ett sätt för sittande regering att mildra de ekonomiska konsekvenserna för de kommuner som fallit för regeringens lockropp och tagit emot stora kvantiteter av människor som inte har möjlighet till full garantipension. En kostnad som annars skulle belastat kommunernas soc konto.

Garantipension har fram tills idag bara haft att göra med, hur länge man bott i Sverige.
1/42 pension för vart år.
Detta ändrades för ngr år sedan och gäller numera endast eu medborgare. Alla andra får full garantipension oberoende på hur länge man bott här..diskriminering? ;)

Du får argumentera för och emot vilka lagar och regler du vill. Jag förstår fortfarande inte varför du anmodar mig att förklara eller frösvara något i ämnet, efter att jag gjort ett enda korrekt påstående om hur det fungerar.
 
Du får argumentera för och emot vilka lagar och regler du vill. Jag förstår fortfarande inte varför du anmodar mig att förklara eller frösvara något i ämnet, efter att jag gjort ett enda korrekt påstående om hur det fungerar.
Du påstod "Eller inte. Fattigpensionär / garantipension finns inga villkor om inbetalad skatt för. Och så ska det vara."
Och jag påpekade att det finns villkor...villkor som inte är lika för alla, vilket jag kritiserar..tydligen gillar du inte det.
 
Du påstod "Eller inte. Fattigpensionär / garantipension finns inga villkor om inbetalad skatt för. Och så ska det vara."
Och jag påpekade att det finns villkor...villkor som inte är lika för alla, vilket jag kritiserar..tydligen gillar du inte det.

Selektivt tänkande/argumenterande. Vanligt förekommande på sina håll. Faktaresistensen är oändlig.
 
Vilket åter sätter spotlighten på hur vi ska finansiera ett så stort inflöde av människor med tillgångar som inte är kompatibla med det svenska samhället. Var ska vi ta resurserna ifrån, vilka utgifter ska prioriteras bort. Jag har ställt frågorna i närmare 10 år nu....och snart kommer verkligheten att besvara de frågor så många så nogsamt undviker ;)
 
Du påstod "Eller inte. Fattigpensionär / garantipension finns inga villkor om inbetalad skatt för. Och så ska det vara."
Och jag påpekade att det finns villkor...villkor som inte är lika för alla, vilket jag kritiserar..tydligen gillar du inte det.

Läs gärna hela meningarna innan du tror att du har nåt på fötterna.
 
Selektivt tänkande/argumenterande. Vanligt förekommande på sina håll. Faktaresistensen är oändlig.

Nej, presenterande av fakta, helt utan halmdockor. Denna gång innehöll inlägget inte ens en åsikt. Bara ett enkelt faktum. Men det är väl dags att släppa det nu, för den som orkat läsa hela meningen jag skrev?
 
Läs gärna hela meningarna innan du tror att du har nåt på fötterna.
Jag skrev "Du påstod "Eller inte. Fattigpensionär / garantipension finns inga villkor om inbetalad skatt för. Och så ska det vara."
Och jag påpekade att det finns villkor...villkor som inte är lika för alla, vilket jag kritiserar..tydligen gillar du inte det."
Sedan påpekade även du att det fanns vilkor..men du glömde de diskrimenernade villkoren ;) Så man kan undra vem som läser selektivt....
 
Nej, presenterande av fakta, helt utan halmdockor. Denna gång innehöll inlägget inte ens en åsikt. Bara ett enkelt faktum. Men det är väl dags att släppa det nu, för den som orkat läsa hela meningen jag skrev?
Du menar väl för den som tolkat vad du skriver så, som du vill att man ska tolka det och inte kritiskt ;)
 
Du menar väl för den som tolkat vad du skriver så, som du vill att man ska tolka det och inte kritiskt ;)

Antingen kan man läsa en hel mening, eller så kan man inte. Det finns ingen tolkningsmöjlighet i faktapåståendet jag gjorde.

"Eller inte. Fattigpensionär / garantipension finns inga villkor om inbetalad skatt för. Och så ska det vara."

Men förklara gärna hur mycket inbetalad skatt som krävs för att man ska få ut någon garantipension. Babbla inte om något annat jag inte påstått ett jota om.
 
Antingen kan man läsa en hel mening, eller så kan man inte. Det finns ingen tolkningsmöjlighet i faktapåståendet jag gjorde.

"Eller inte. Fattigpensionär / garantipension finns inga villkor om inbetalad skatt för. Och så ska det vara."

Men förklara gärna hur mycket inbetalad skatt som krävs för att man ska få ut någon garantipension. Babbla inte om något annat jag inte påstått ett jota om.
Babblar gör man tydligen så fort man säger ngt som är obekvämt...;)
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
373
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 334
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp