Tiggandet stör mig, på alla möjliga sätt. Jag störs av det faktum att människor sitter där, i förödmjukelse, och "måste" tigga för att få ihop pengar till ett drägligt liv i ett hemland som tycks strunta i dem, och dessutom förakta dem.

Jag störs också av att varje gång jag går in på min matbutik här hemma, ropar någon "Pleeeease!!" åt mig och jag förväntas skänka pengar. Jag känner skuld om jag inget skänker, och om jag skänker känner jag så småningom irritation, eftersom jag inte HAR råd att ge hela tiden. Jag stör mig på att jag ibland väljer att ignorera dem, titta bort som om de inte finns. Jag stör mig på att jag "tvingas" titta bort. Jag stör mig på att jag är så feg att jag numera väljer att handla mat på kvällstid, sedan hon gått därifrån, så jag slipper konfronteras.

Jag stör mig på deras män, välgödda medelålders karlar som sitter på caféet och äter kakor medan deras kvinnor sitter ute i blåst och regn och tigger åt dem. Och jag stör mig på att inte veta om de pengar jag ger går till kvinnorna och deras fattiga barn, eller till männen som stjäl diesel ur skogsmaskiner så de kan köra skåpbilarna mellan Rumänien och Sverige 6 gånger per år och ändå göra en vinst.

Jag stör mig på att de som tigger inte gör gemensam sak och förändrar sina liv. Vad gör den Romska föreningen i Sverige?? Och jag stör mig på att EU inte ser till att nåt blir gjort, att de miljoner som avsätts gör dessa människorna nytta. Jag menar, deras barn som växer upp med internet måste ju se att där finns ett annat liv och vilja få sin del av det, inte leva i misär och förödmjukelse och tvingas tigga?!
Jag stör mig på att de satt tiggandet i system och gjort det till en lösning. Och så stör jag mig på att jag tänker så.

Jag stör mig på allt möjligt. Smutsen, lägren, utnyttjandet, allt man läser om. Och jag stör mig gränslöst på att jag inte vet hur jag ska bete mig. Hur jag än gör blir det liksom fel, och så får jag dåligt samvete för att jag stör mig, för det är ju inte hennes fel, fina Elena, hon med de 4 barnen, som sitter utanför min ICA-butik och ropar mitt namn och kramar mig varje gång hon ser mig. Som ber om Ipren för sin onda rygg och mobilkort så hon kan ringa hem till sina barn. Jag känner mig otillräcklig och jag känner mig ... störd. Av alltsammans.

Om tiggandet förbjöds skulle jag slippa störa mig. Men skulle jag glömma? Nu, när jag vet? VILL jag glömma?
 
Långt innan EU hade vi pensionsavtal med de länder som då ingick i EU/Schengen. DVS de fick pension från sina hemländer i relation till hur många år de bott där, alternativt arbetat där.
 
Jag känner mig ungefär som LenaFuruberg skriver ovan, jag störs av...alltihop. O vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig.

Jag jobbar åt EU i Bryssel o här är tiggandet ännu värre än i Sverige. När jag kom hit (2009) satt dom t o m med små barn, alltså 2 åringar som låg o "sov" hela dagarna, det var hemskt att se. Mina barn mådde riktigt dåligt av det när dom var här på besök. Varför ligger barnen på gatan, typ. Det var faktiskt mot lagen, o det verkar dom belgiska myndigheterna gjort något åt, för det ser man inte längre. Men det pågick ett bra tag innan man fick stopp på det.

Hursom. Jag har kollegor från Bulgarien och Rumänien och varje gång jag fått chansen har jag har frågat ut dom om det här för att försöka fylla på mitt informationsförråd och förstå hur jag ska förhålla mig. Ska rapportera vad dom sa, en från Bulgarien en från Rumänien.
Bulgariska kollegan: en tjej hade en mamma som var rektor för en skola, dom bodde i ett område där det var mycket romer. Det är ett parallellsamhälle, både pga diskriminering men också för att romerna själva vill ha det så. Dom har egna byar, ett eget rättssystem (ingen går till vanliga polisen), man gifter sig sällan med en icke-rom, tjejerna gifts bort unga, barnen skickas inte i skolan. Hennes mamma som mindes kommunisttiden sa att den var bättre för romerna, för då åkte man dit med polisen o helt enkelt hämtade barnen för att alla skulle minsann gå i skola o bli en del av folket, nu bryr man sig inte. Hennes mamma försökte hjälpa till mot fattigdomen, ordnade målerijobb o gräsklippningsjobb på skolan åt karlarna (fast hon fick skit för det av dom som inte tyckte man skulle befatta sig med romer), man kunde ha någon där ett tag o sen vips kom han inte en dag, för att han hade tröttnat på att jobba. Då kom hans bror/kusin/brorson som skulle ha jobbet ett tag i stället, och mönstret upprepades år ut och år in. Hon lyckades aldrig få in någon permanent i "jobba o få lön" livsstilen. Hon sa att dom försörjer sig på tiggeri, lite köp o sälj, och en massa småbrott. Att det är de etniska bulgarerna som begår dom stora brotten (maffian, korruptionen osv), gäller det småbrott som snatterier, inbrott osv så är det romerna. Som svar på frågan "ska jag ge pengar till tiggarna" sa hon nej, gör inte det för att det enda du gör är stöttar den här livsstilen och gör att den fortsätter. Dom måste förstå att det inte är en hållbar väg. Nu är vi med i EU och nu har dom chanser som alla andra.

Kollegan från Rumänien (en mycket human person) sa kort och gott: det finns inte en enda tiggare från Rumänien som inte är "ägd" av organiserad brottslighet. Ge dom inga pengar. Det gör inte jag. Jag morsar på rumänska, men jag ger inga pengar.

Är inte för förbud. Tycker det är upp till var och en om man vill ge pengar, men detta som jag har hört plus en del annat som jag läst plus mina samlade intryck från Belgien och Sverige gör att jag har slutat ge. O jag vet inte om jag gör rätt.....
 
Är inte för förbud. Tycker det är upp till var och en om man vill ge pengar, men detta som jag har hört plus en del annat som jag läst plus mina samlade intryck från Belgien och Sverige gör att jag har slutat ge. O jag vet inte om jag gör rätt.....

Det är ju koncensus bland alla hjälporganisationer och även vår regering säger samma sak. GE INGET. Men lik förbannat så ger ju folk antagligen för att känna sig "goda" några minuter, fattar faktiskt inte att människor inte kan fatta uppmaningen. :mad:.
Trögskallar hela högen.
:banghead:
 
Långt innan EU hade vi pensionsavtal med de länder som då ingick i EU/Schengen. DVS de fick pension från sina hemländer i relation till hur många år de bott där, alternativt arbetat där.
Javisst och i vilkoren för garantipension så dras ev. pensioner bort. det är inget nytt. men varför då göra skillnad mellan en fattig eu medborgare utan pension och en fattig syrian utan pension?
 
Det är ju koncensus bland alla hjälporganisationer och även vår regering säger samma sak. GE INGET. Men lik förbannat så ger ju folk antagligen för att känna sig "goda" några minuter, fattar faktiskt inte att människor inte kan fatta uppmaningen. :mad:.
Trögskallar hela högen.
:banghead:
Det är med förlov sagt samma princip som gäller när man utfodrar djur på vintern. Får de inget slutar de att komma, får de, så fortsätter de att komma. OBS inga jämförelser utöver detta.
 
Det är ju koncensus bland alla hjälporganisationer och även vår regering säger samma sak. GE INGET. Men lik förbannat så ger ju folk antagligen för att känna sig "goda" några minuter, fattar faktiskt inte att människor inte kan fatta uppmaningen. :mad:.
Trögskallar hela högen.
:banghead:

Det kanske inte har gått fram till dom flesta att man inte "ska" ge?
 
det är naturligt att dela med sig, ligger i den mänskliga naturen. Problemt uppstår när individer börjar dra nytta av detta.

Jo jag håller med, men jag skrev som svar till Oldie som beklagade sig över att folk ger trots att hjälporganisationer säger att man inte ska ge. Att den informationen kanske inte har nått så många.
 
Tiggandet stör mig, på alla möjliga sätt. Jag störs av det faktum att människor sitter där, i förödmjukelse, och "måste" tigga för att få ihop pengar till ett drägligt liv i ett hemland som tycks strunta i dem, och dessutom förakta dem.

Jag störs också av att varje gång jag går in på min matbutik här hemma, ropar någon "Pleeeease!!" åt mig och jag förväntas skänka pengar. Jag känner skuld om jag inget skänker, och om jag skänker känner jag så småningom irritation, eftersom jag inte HAR råd att ge hela tiden. Jag stör mig på att jag ibland väljer att ignorera dem, titta bort som om de inte finns. Jag stör mig på att jag "tvingas" titta bort. Jag stör mig på att jag är så feg att jag numera väljer att handla mat på kvällstid, sedan hon gått därifrån, så jag slipper konfronteras.

Jag stör mig på deras män, välgödda medelålders karlar som sitter på caféet och äter kakor medan deras kvinnor sitter ute i blåst och regn och tigger åt dem. Och jag stör mig på att inte veta om de pengar jag ger går till kvinnorna och deras fattiga barn, eller till männen som stjäl diesel ur skogsmaskiner så de kan köra skåpbilarna mellan Rumänien och Sverige 6 gånger per år och ändå göra en vinst.

Jag stör mig på att de som tigger inte gör gemensam sak och förändrar sina liv. Vad gör den Romska föreningen i Sverige?? Och jag stör mig på att EU inte ser till att nåt blir gjort, att de miljoner som avsätts gör dessa människorna nytta. Jag menar, deras barn som växer upp med internet måste ju se att där finns ett annat liv och vilja få sin del av det, inte leva i misär och förödmjukelse och tvingas tigga?!
Jag stör mig på att de satt tiggandet i system och gjort det till en lösning. Och så stör jag mig på att jag tänker så.

Jag stör mig på allt möjligt. Smutsen, lägren, utnyttjandet, allt man läser om. Och jag stör mig gränslöst på att jag inte vet hur jag ska bete mig. Hur jag än gör blir det liksom fel, och så får jag dåligt samvete för att jag stör mig, för det är ju inte hennes fel, fina Elena, hon med de 4 barnen, som sitter utanför min ICA-butik och ropar mitt namn och kramar mig varje gång hon ser mig. Som ber om Ipren för sin onda rygg och mobilkort så hon kan ringa hem till sina barn. Jag känner mig otillräcklig och jag känner mig ... störd. Av alltsammans.

Om tiggande förbjöds skulle jag slippa störa mig. Men skulle jag glömma? Nu, när jag vet? VILL jag glömma?

Tja, det blir väl som på turistorterna där man kör bort alla tiggare så turisterna slipper se dem och inte störs på sin solsemester. Då kan svenskar ge till UNICEF/Röda Korset och se alla små glada barn i Afrika och känna att man Gör En God GärningTM. Särskilt runt jul när man känner sig givmild och gärna lägger en slant när man skyndar förbi insamlare i köpcentrum innan man handlar julklappar. Eller så kan man plantera ett träd eller ge bort en get. Allt på behörigt avstånd och få ett fint certifikat.

Även i andra länder, utanför Europa, finns det människor som 'satt tiggande i system' där ffa kvinnor och barn och även de med uppenbara handikapp, utnyttjas. Där man ockuperar mark, stjäl, skräpar ner osv. Skillnaden är väl att när svenskar är på besök så behöver man aldrig se fattigdomen och nöden. Förbjuds tiggeri i Sverige behöver svenskar inte längre påminnas om att fattigdom, rasism, nöd också finns nära oss, känna obehag, och det kan då svepas under mattan.

Många andra länder i Europa har redan förbjudit tiggeri Så naturligtvis måste Sverige följa efter. För annars kommer alla Europas romer flockas till landet av honung och mjölk och Sverige kan inte hjälpa alla andra naturligtvis.
 
Jag är kluven till ett förbud.... Visst tar det bort tiggare, och vi slipper se fattigdom, men det tar även bort de som tigger för att helt enkelt över leva. Svenska som utländska medborgare.

Efter att Uppdrag granskning gjorde ett reportage här i stan har det inte varit lönsamt att tigga. Numer kommer inge s k ligor hit, däremot enstaka bulgarer som på egen hand kommer hit. Dock får de inte ihop mer än att de klarar uppehället här, och kan inte skicka hem mer än någon krona till familjen.
Nu har de gått över till att plocka bär som de säljer till underpris, eller kanske till någon uppköpare, mycket pengar blir det dock inte.

Är ju med en en grupp som försöker hjälpa dessa migranter och just nu stöttar vi en kvinna som brutit sig loss, och som dels plockar bär, dels får olika jobb. För det hon tjänar ihop skapar hon en bra tillvaro för sig och sina barn och barnbarn i Bulgarien. Bra för henne skulle dock knappast betraktas som bra för oss svenskar, men hon slipper bo tillsammans med hela släkten i ett minimalt hus.

Skulle dock helst se att det långsiktigt gick att få till försörjning åt henne på hemmaplan, men tyvärr saknar kvinnorna ofta någon riktig utbildning:mad:, deras roll är att föda barn och, som det verkar, försörja männen:rage:

Ger aldrig pengar i koppen numer, men försöker stötta i hemländerna, finns ju en del organisationer som jobbar med utbildning av barn samt utbildnings- och jobbprojekt för vuxna.
 
Skulle dock helst se att det långsiktigt gick att få till försörjning åt henne på hemmaplan, men tyvärr saknar kvinnorna ofta någon riktig utbildning:mad:, deras roll är att föda barn och, som det verkar, försörja männen:rage:
Hur går det ihop, hur kan kvinnans roll vara att försörja männen samtidigt som du skriver att det inte går att få till försörjning?
 
Så har det alltid varit inom vänsterfalangen, "klart vi måste betala men inte med MINA pengar". ;)

Får mig osökt att tänka på

images
 
Tiggandet stör mig, på alla möjliga sätt. Jag störs av det faktum att människor sitter där, i förödmjukelse, och "måste" tigga för att få ihop pengar till ett drägligt liv i ett hemland som tycks strunta i dem, och dessutom förakta dem.

Jag störs också av att varje gång jag går in på min matbutik här hemma, ropar någon "Pleeeease!!" åt mig och jag förväntas skänka pengar. Jag känner skuld om jag inget skänker, och om jag skänker känner jag så småningom irritation, eftersom jag inte HAR råd att ge hela tiden. Jag stör mig på att jag ibland väljer att ignorera dem, titta bort som om de inte finns. Jag stör mig på att jag "tvingas" titta bort. Jag stör mig på att jag är så feg att jag numera väljer att handla mat på kvällstid, sedan hon gått därifrån, så jag slipper konfronteras.

Jag stör mig på deras män, välgödda medelålders karlar som sitter på caféet och äter kakor medan deras kvinnor sitter ute i blåst och regn och tigger åt dem. Och jag stör mig på att inte veta om de pengar jag ger går till kvinnorna och deras fattiga barn, eller till männen som stjäl diesel ur skogsmaskiner så de kan köra skåpbilarna mellan Rumänien och Sverige 6 gånger per år och ändå göra en vinst.

Jag stör mig på att de som tigger inte gör gemensam sak och förändrar sina liv. Vad gör den Romska föreningen i Sverige?? Och jag stör mig på att EU inte ser till att nåt blir gjort, att de miljoner som avsätts gör dessa människorna nytta. Jag menar, deras barn som växer upp med internet måste ju se att där finns ett annat liv och vilja få sin del av det, inte leva i misär och förödmjukelse och tvingas tigga?!
Jag stör mig på att de satt tiggandet i system och gjort det till en lösning. Och så stör jag mig på att jag tänker så.

Jag stör mig på allt möjligt. Smutsen, lägren, utnyttjandet, allt man läser om. Och jag stör mig gränslöst på att jag inte vet hur jag ska bete mig. Hur jag än gör blir det liksom fel, och så får jag dåligt samvete för att jag stör mig, för det är ju inte hennes fel, fina Elena, hon med de 4 barnen, som sitter utanför min ICA-butik och ropar mitt namn och kramar mig varje gång hon ser mig. Som ber om Ipren för sin onda rygg och mobilkort så hon kan ringa hem till sina barn. Jag känner mig otillräcklig och jag känner mig ... störd. Av alltsammans.

Om tiggandet förbjöds skulle jag slippa störa mig. Men skulle jag glömma? Nu, när jag vet? VILL jag glömma?

Bra inlägg!
Just delen kring männen har jag tänkt mycket på. Fattar att det rent krasst lönar sig att låta kvinnor och äldre tigga. Men det är så hemskt att se männen dra runt i "gäng", röka och dricka öl och så sitter kvinnorna där i typ ösregn dagarna i ända mellan gubbarna rullar hatt typ
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
374
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 348
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp