Inom landet, ja! Utom landet kan i inte göra så mycket åt det, vi är ett rätt litet folk, som du vet

Vi är ju en del av EU och i och med det så kan man ju begrunda vad som kan göras på EU-nivå.

Ett exempel: Det är den fria rörligheten inom EU som har gjort att människor som lever i fattigdom i fattigare EU-länder har kunnat förflytta sig till rikare EU-länder för att tigga. Den fria rörligheten har dock även gett stora ekonomiska fördelar för EU-länderna. Delar av dessa ekonomiska fördelarna skulle kunna öronmärkas för att på olika sätt höja välfärden för de grupper som i dagsläget känner sig nödda att tigga.

Men är alla romer då? Utanför mina föräldrars närmsta butik sitter det en kille från Afghanistan och utanför stadsbiblioteket sitter en svensk man, till exempel. Bara en tanke!
Ja, jag talar specifikt om romer. De jag har sett är romer, möjligtvis rumäner, inte svenskar eller afghaner.
Det är summan av svaren de har fått in från kommunerna. Inte alla har svarat som jag förstod. Men det är siffran som finns.
Ja men dåså. Då finns det ju garanterat ett stort mörkertal utöver de här 4000 personerna.

Vi är ju en del av EU och i och med det så kan man ju begrunda vad som kan göras på EU-nivå.

Ett exempel: Det är den fria rörligheten inom EU som har gjort att människor som lever i fattigdom i fattigare EU-länder har kunnat förflytta sig till rikare EU-länder för att tigga. Den fria rörligheten har dock även gett stora ekonomiska fördelar för EU-länderna. Delar av dessa ekonomiska fördelarna skulle kunna öronmärkas för att på olika sätt höja välfärden för de grupper som i dagsläget känner sig nödda att tigga.
Vi ska naturligtvis behålla den fria rörligheten för både varor, tjänster och människor.
EU som projekt har stora fördelar, såväl som politiska som ekonomiska.
Men detsades från början att de som reser ska ha resurser med sig så att de inte belastar landet dit man reser. Dvs att man har resurser för boende,mat och att man har ett försäkringsskydd. Jag kan utan problem åka till Spanien för att söka jobb, men får jag inget jobb då ska jag åka hem inom 3 månader. Att stanna och tigga ingår inte i andemeningen för EU och gör att motståndet mot unionen ökar bland folk.

Vi ska naturligtvis behålla den fria rörligheten för både varor, tjänster och människor.
EU som projekt har stora fördelar, såväl som politiska som ekonomiska.
Men detsades från början att de som reser ska ha resurser med sig så att de inte belastar landet dit man reser. Dvs att man har resurser för boende,mat och att man har ett försäkringsskydd. Jag kan utan problem åka till Spanien för att söka jobb, men får jag inget jobb då ska jag åka hem inom 3 månader. Att stanna och tigga ingår inte i andemeningen för EU och gör att motståndet mot unionen ökar bland folk.

Det du skriver är inte på något sätt ett argument mot det jag skrev.

Ja, jag talar specifikt om romer. De jag har sett är romer, möjligtvis rumäner, inte svenskar eller afghaner.
Ok. Jag tänker att det inte alltid är så enkelt att bedöma exakt vilket land en människa kommer ifrån baserat på utseende (särskilt inte när man mest bara promenerar förbi på gatan), det var mest det jag ville betona. Men är du säker så är du, och visst finns det ett mörkertal. Det är jag helt övertygad om.

Som är torsk fiskad i svenska vatten fraktas till Kina för att fileas och sedan tillbaka till Sverige för att säljas här. Jag har svårt att se att den helt fria rörligheten egentligen för med sig något gott.

Det är när välfärdssamhället är otillräckligt som människor behöver tigga och det är också här som lösningen på problemet med tiggarna (aka fattigdomen) finns.
Det håller jag med om, och här finns ju dessutom ännu en dimension. Vårt eget nationella välfärdssamhälle har definitivt sina brister, men vår lägstanivå ligger - vad somliga än antyder - högt i förhållande till exempelvis de länder varifrån de flesta tiggare i Sverige kommer. Den stora utmaningen ligger som jag ser det i att jämka ihop en situation där man å ena sidan har fri eller nästan fri rörlighet av pengar, arbetskraft och människor i stort, och å andra sidan har väsentligt skilda förutsättningar ifråga om levnadsstandard, nationell och regional ekonomi, och sociala skyddsnät.
Vi kan nog inte vänta oss att kunna lyfta de som har det sämst utan att alls nagga på nivån för de som har det bäst, men jag tror att det är just den biten som är så svår för många.

@Mineur Det handlar inte bara om utseende utan även om språk. Ingen av dem jag sett eller talat med har talat dari med varandra. Dari skulle jag känna igen, farsi likaså, arabiska etc.

Jag kommer även i kontakt med många romer genom mitt arbete. Med tanke på hur många det är drar jag slutsatsen att 4000 låter som att det är underkant.

@Mineur Det handlar inte bara om utseende utan även om språk. Ingen av dem jag sett eller talat med har talat dari med varandra. Dari skulle jag känna igen, farsi likaså, arabiska etc.

Jag kommer även i kontakt med många romer genom mitt arbete. Med tanke på hur många det är drar jag slutsatsen att 4000 låter som att det är underkant.
Då är jag med!

Det du skriver är inte på något sätt ett argument mot det jag skrev.
Nej vad gäller EU projektet så är vi nog överens. Problematiken uppstår eftersom skyddsnät och ekonomiska förutsättningar siller medlemmstaterna vilket skapar strömmar av folk till "rikare" regioner. Detta sker såväl inom länder (Land till stad) och mellan länder.
Därför anser jag att just kravet på försörjning och boende vid besök i andra sänder måste skärpas o kontrolleras.

Ah, skönt att minnet inte svikit än. Skulle också gärna läsa den för tycker att det är supersvårt med de här barnen. Och absurt att vi inte ska kunna agera.

Jag svarar dig så att det gå att förstå vad jag svarar på :)

Domen är från kammarrätten i Stockholm, målnummer 2740-16 meddelad 2016-04-21.

Mycket kort kan domen sammanfattas så här;
En pojke vars föräldrar försörjde sig som tiggare blev omedelbart omhändertagen enligt 6 § LVU. Pojken var född i Sverige men hade hemvist i Rumänien. Kammarrätten anser att familjen har en ringa anknytning till Sverige och att svensk domstol inte har behörighet att besluta om vård om barnet har hemvist i en annan medlemsstat. Denna fråga ska istället prövas i hemviststaten.

Jag tror också att 4000 är rejält i underkant.

De Romer jag ser här, i mitt lilla samhälle, kör dessutom nästan alltid Rumänien- eller Bulgarienregistrerade bilar. Så ja, de är formodligen Romer.

Det jag också vänder mig mot när det gäller tiggandet, är att det tycks ha blivit ett slutlig lösning för så många. Dvs inte en tillfällig lösning medan man söker arbete etc utan en lösning som fungerar, som ger pengar och som därför överträffar andra alternativ. Det betyder att inget kommer att förändras, att dessa människor aldrig tar sig ur sin situation. För vad har de för alternativ i hemlandet? Jag tror man behöver vara extremt driftig och dessutom villig att bryta upp från traditioner, kultur och hemmahörighet och bilda sig ett helt nytt liv. Och hur enkelt är det, för så utsatta människor?

Jag undrar hur ungdomarna upplever det hela? Känner inte de att det fattiga livet och livet som tiggare är något de vill komma ifrån? Och finns där möjligheter för dem? De unga kvinnor jag ser, som tigger, ser väldigt obekväma ut där de sitter och jag tror definitivt att de hellre försörjt sig på annat vis.....

Som är torsk fiskad i svenska vatten fraktas till Kina för att fileas och sedan tillbaka till Sverige för att säljas här. Jag har svårt att se att den helt fria rörligheten egentligen för med sig något gott.
När blev Kina med i EU?
Men så länge det rör sig om döda djur (fisk eller slaktkroppar) så ser jag ingen uppenbar nackdel. Livsmedlen blir ju billigare och miljöpåverkan kan ju hållas nere med renare bränsle i båtarna.
Men visst är det bra att baltiska byggjobbare kan komma till sverige för att jobba eller svenska landsbygdsbor kan åka till centraleuropa för att jobba ?

Jag tror också att 4000 är rejält i underkant.

De Romer jag ser här, i mitt lilla samhälle, kör dessutom nästan alltid Rumänien- eller Bulgarienregistrerade bilar. Så ja, de är formodligen Romer.

Det jag också vänder mig mot när det gäller tiggandet, är att det tycks ha blivit ett slutlig lösning för så många. Dvs inte en tillfällig lösning medan man söker arbete etc utan en lösning som fungerar, som ger pengar och som därför överträffar andra alternativ. Det betyder att inget kommer att förändras, att dessa människor aldrig tar sig ur sin situation. För vad har de för alternativ i hemlandet? Jag tror man behöver vara extremt driftig och dessutom villig att bryta upp från traditioner, kultur och hemmahörighet och bilda sig ett helt nytt liv. Och hur enkelt är det, för så utsatta människor?

Jag undrar hur ungdomarna upplever det hela? Känner inte de att det fattiga livet och livet som tiggare är något de vill komma ifrån? Och finns där möjligheter för dem? De unga kvinnor jag ser, som tigger, ser väldigt obekväma ut där de sitter och jag tror definitivt att de hellre försörjt sig på annat vis.....
Alltså är vi fler som väntar på var Sjöberga får sina 4000 ifrån ;)

Samtidigt läste jag, idag, att Bulgariens befolkningssiffror är starkt nedåtgående. De har mist 1/5 av sin befolkning sedan 1990. Idag har landet 7 miljoner invånare, vid 2050 beräknas siffran vara nere i 5 miljoner. Är det Romer som står för delar av den siffran? Eller är det Romerna som blir kvar?

Det enda som är otäckt i den här tråden är att ni som är "för" ett icke-förbud försöker få oss som är emot, dvs vill förbjuda tiggeri, att framstå som extremister och rasister. Ni presenterar inte en enda lösning utan slänger bara ur er en massa floskler om att vi måste värna om den lilla människan! Den "lilla" människan som drar med sig både det ena och det andra till ett land som ligger i framkant när det kommer till hjälpinsatser. Och som flera skrivit tidigare, vi KAN inte hjälpa alla i hela Europa, de länderna måste ju på nåt sätt ta tag i sitt liv o börja ta hand om sina medborgare själva.

Extremist? Rasist?

Vem har påstått det?

Egoism har jag framfört, för att man framhäver att VI har problemet att lösa.

Ja men precis. Bara i min lilla håla med ca 40.000 inv. så kan man hitta minst 15 tiggare (utanför alla ICA, Hemköp m.m.) så det borde ju rimligtvis vara fler än 4000 i hela landet.

Tänka sig att 15 på 40.000 ganska exakt motsvarar 4000 på 10 miljoner. Så du bor väldans representativt!

Eftersom det inte finns nån fri rörlighet mellan Kina och Sverige så är ditt exempel bara ointressant. Och snacka om avsaknad av kunskap i ämnet om man inte förstår hur Sverige framgångsrika ekonomi hänger ihop med vår export och frihandel.

Extremist? Rasist?

Vem har påstått det?

Egoism har jag framfört, för att man framhäver att VI har problemet att lösa.
Tänka sig att 15 på 40.000 ganska exakt motsvarar 4000 på 10 miljoner. Så du bor väldans representativt!
Om du för en liten stund kunde sluta tycka och komme med fakta..var får du dina 4000 ifrån. För mina uppgifter var ju rätt vaga vad det gällde antalet och talade om ett stort mörkertal.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 524
Senast: Badger
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 626
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 880
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur