TIK EL: HANE

M

Malin81

Vad ska man välja då man ska skaffa hund? Något speciellt att tänka på? :D
 
Det där är väl en smaksak, jag har två tikar och det skulle nog mycket till innan jag skaffade en hane. Men jag kan nog inte ge några sakskäl egentligen till det, känner massor med underbara hanhundar...
 
För min del spelar det ingen roll vilket kön det är.
Jag har en av varje. :) Det jobbiga är väl när tiken löper, men då lämnar jag bort min hane.
 
Det är som med hästar, lättast och bekvämast är den skurna!
Häst: valack (fast jag föredrar ston)
Hund: kastrerad hane (detta blir det nog om vi skaffar hund)
 
Vilka är fördelarna med tik respektive hane? Tikar blir oftast mindre än hanarna. De brukar vara mindre intresserade än hanarna av att klättra i rang och utmana sin ägares ledarskap, även om en tik också kräver en fast hand.

En hanhund kan ibland ha svårt att umgås med andra hanhundar medan tikar i regel fungerar tillsammans med såväl tikar som hanar. Det finns dock tikar som inte alls tycker om andra tikar och det är precis lika besvärligt som att ha en hanhundsilsk hane.

En fördel med hanarna är att de är lite jämnare i temperamentet eftersom de inte genomgår samma hormonsvängningar som tikarna. En tik löper cirka två gånger om året och varje löpperiod sträcker sig över cirka tre veckor. Innan och under löpet kan tiken bli irriterad och nedstämd och även den vanligtvis snälla tiken kan säga ifrån till andra närgångna hundar. Efter löp är det relativt vanligt att tiken uppvisar tecken på skendräktighet, vilket kan vara besvärligt för både hunden och ägaren.

Om du är tävlingsintresserad kan hormonkurvan och löpet bli ett bekymmer. Du får inte tävla när tiken löper och om tiken är starkt påverkad av sina hormoner kan hon vara svårmotiverad under flera månaders tid.

I regel säger man dock att det är lättare att ha en tik. Framför allt torde detta bero på att tiken inte ifrågasätter ägarens ledarskap i samma utsträckning som hanhunden. Hanar blir större och kan vara lite mer egensinniga och ibland svårare att jobba med än tikar. Vissa hanar blir också extremt tikintresserade och kan bli svåra att hantera när tikar -speciellt löptikar- befinner sig i närheten. Om hanhunden inte tycker om andra hanar innebär det att du ständigt måste vara på din vakt mot lösspringande hanar. Tyvärr finns hundägare som saknar förstårelse för att inte alla hundar ska eller bör träffas.


Har själv valt tik, men hade hellre velat ha en hane. Men valet blev så för att kunna ha med hunden på jobbet utan problem. Jobbar med hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 888
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 804
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp