Fodervärdsavtal och utrustning

Bukefalos 30 år!

Whoever

Trådstartare
Vi har en mellanstor avelstik på foder sen 2023. Hon är 4,5 år idag och nu börjar uppfödaren få bråttom med meriteringar och utställningar inför ev. parning. Vi har henne på det vanliga ssk avtalet som vi följt och vi blev himla förvånade när hon hör av sig via en släkting (stackars släkting) som budbärare att vi ska höra av oss till henne(uppfödaren) i slutet av veckan för hon har sett att vi har nosgrimma på henne.

Nu hade jag inte varit så stressad över dethär om inte jag hade haft ett väldigt obekvämt samtal med henne för några år sen ang. att vi hade äppelcidervinäger i vattnet i en av vattenskålarna.

Tiken har nosgrimma av fem olika anledningar:
1. Hon har för litet huvud så halsbanden glider av. Och hon vet om det.
2. Eftersom halsbanden glider av så hade hon Y sele. Men uppfödaren tyckte inte om det.
3. Hon är extremt intresserad av vilt. Exempelvis så kastar hon sig i bilen och skriker om hon ser hjort utanför. Och där vi bor finns det extremt med vilt.
4. Jag har en hyperflexibilitetsstörning, så jag behöver lite extra broms, speciellt när jag har två andra hundar med mig i skogen.

Nu är dethär en vuxen och klok tik och nosgrimman är inte bara påkastad, utan vi har tränat in henne på den. Så hon går fint både utan och med nosgrimma.

Min stackars man är rätt uppriven. Han är orolig att uppfödaren ska hämta hem tiken. Så jag planerar olika lösningar vad som skulle kunna passa både oss och uppfödaren. Och jag hoppas att ni kanske kan ha fler lösningar än vad jag fått fram sen igår.

Mina alternativ hittills är:
1.Hon får gå kortare promenader runt huset och i stan med utrustningen som uppfödaren finner lämpligast.
2. Uppfödaren tar hem henne så att hon kan hålla henne i lämplig kondition i egen utrustning så får hon komma hem igen när hon är färdig.
3. Vi motionerar henne som vanligt med dom andra hundarna. Men utför punkt 1 i lagom tid så gnussmärket på nosen försvinner innan utställning.

Vi har ju inte pratat med henne än. Så jag vet inte riktigt varför hon är upprörd över nosgrimman nu, så jag gissar att det är gnusset över nosen.

Edit: Jag skulle ha skrivit bilexemplet i preterium. Hon är fortfarande ingen fröjd i bilen idag. Men betydligt bättre och vi åker iväg några gånger i veckan på aktiviteter.

Om jag inte minns fel så löper fodervärdsavtalet ut när tiken fyller fem så det låter jättetight att komma på nu att meritera tiken. Såvida ni inte tagit hunden som vuxen. Sen ska hon ju hinna paras också innan hon fyller fem och om det bara är ett halvår kvar så måste det ju ske nästa löp och då får hon ju hoppas att löpet inte drar ut på tiden. Ni kan ju såklart avtala att tillhandahålla tiken efter fem år, det gjorde en bekant mot att hon fick en av valparna efter tiken utan kostnad då hon ville ha en valp efter sin hund. Där hade uppfödaren redan tagit sina kullar men kunde tänka sig ta en till.

Gäller det första kullen är ju rekommendationen att den tas just innan fem års ålder för att undvika komplikationer. Har tiken redan fått en kull tänker jag att hon borde vara tillräckligt meriterad då för att få en kull till egentligen..

Jag personligen hade inte brytt mig så mycket, hunden är er och uppfödaren har avelsrättigheterna. Så länge ni ger henne tillgång till att meritera tiken efter överenskommelse och håller hunden i bra kondition och under ordnade former så kan hon inte bara ta tillbaka henne hur som helst.

Om nosgrimma är det som fungerar för er vardag så är det bara att förklara det. Hade nosgrimma på min unghund när jag hade skadat mitt knä och absolut inte klarade någon belastning då och han kunde dra som en tok annars så jag har förståelse för att man behöver hänga på det i vissa situationer. Är det angående ev skav på nosryggen (vilket min inte haft) kan man ju sy på ett litet ludd där.

Jag förstår inte riktigt heller varför ippfödaren på omvägar meddelar att ni ska höra av er till henne. Har hon inte era kontaktuppgifter och kan höra av sig själv till er om hon vill något??

Vi förstår egentligen inte heller. Det är taskigt mot vår släkting och väldigt barnsligt. Hon har alla våra kontaktuppgifter. Vi meddelar när hon löper enligt kontrakt. Vi skickar ibland bilder när vi är ute på äventyr eller om hon gör nåt kul/gulligt. Innan "äppelcidervinägerincidenten" var vi mer aktiva med personliga meddelanden. Men hon har både mig och min man på Facebook och min man postar bilder på henne då och då. Men hon får fortfarande minst en egen bild vid varje löp. Vilket nu får mig att inse att hon sett både nosgrimma och gnusset i flera år.

Vi förstår egentligen inte heller. Det är taskigt mot vår släkting och väldigt barnsligt. Hon har alla våra kontaktuppgifter. Vi meddelar när hon löper enligt kontrakt. Vi skickar ibland bilder när vi är ute på äventyr eller om hon gör nåt kul/gulligt. Innan "äppelcidervinägerincidenten" var vi mer aktiva med personliga meddelanden. Men hon har både mig och min man på Facebook och min man postar bilder på henne då och då. Men hon får fortfarande minst en egen bild vid varje löp. Vilket nu får mig att inse att hon sett både nosgrimma och gnusset i flera år.
Jag tänker såhär. Så länge inte uppfödaren hör av sig till er specifikt så kan ni fortsätta som innan bara. Meddela när hon löper helt enkelt. Vill uppfödaren något annat så får hen höra av sig till er. Inte till era släktingar. Vad säger ens att släktingen sagt till er liksom.

Dela inga bilder på tiken där uppfödaren kan se henne. Det är inte som att hennes exteriör kommer ändras på de sista 6 månaderna. Så så länge inte uppfödaren specifikt ber om bilder, skicka inga bilder.

Står det något i avtalet om vilken utrustning som är tillåten? Uppfödaren kan inte hämta hem hunden hur som helst om ni följer avtalet. Och då gäller ju det som står där, inte sådant som uppfödaren kommer på i efterhand.

Angående att ta sig ur halsband och skydda nosen från skav så kan ni ju köra med helstryp innan utställningen. Det går inte att backa ur och kan vara ett alternativ till sele (som jag tycker att ni ska använda precis som ni vill) när hunden inte får bli för stark.

Om jag inte minns fel så löper fodervärdsavtalet ut när tiken fyller fem så det låter jättetight att komma på nu att meritera tiken. Såvida ni inte tagit hunden som vuxen. Sen ska hon ju hinna paras också innan hon fyller fem och om det bara är ett halvår kvar så måste det ju ske nästa löp och då får hon ju hoppas att löpet inte drar ut på tiden. Ni kan ju såklart avtala att tillhandahålla tiken efter fem år, det gjorde en bekant mot att hon fick en av valparna efter tiken utan kostnad då hon ville ha en valp efter sin hund. Där hade uppfödaren redan tagit sina kullar men kunde tänka sig ta en till.

Gäller det första kullen är ju rekommendationen att den tas just innan fem års ålder för att undvika komplikationer. Har tiken redan fått en kull tänker jag att hon borde vara tillräckligt meriterad då för att få en kull till egentligen..
20260408_085057.webp

Såhär står det i vårat avtal. Jag håller med att det är väldigt sent påtänkt. Speciellt eftersom hon nämnde när vi hämtade tiken att hon antagligen inte kommer ställas ut eftersom hon inte är så rastypisk. Jag är väldigt besviken eftersom vi gör dethär för att stötta rasen. Hundar får vi rent tekniskt "gratis" om vi skulle vilja ha. Tiken var lite över ett när vi hämtade henne så hon har varken kullar eller meriter sen tidigare.

Står det något i avtalet om vilken utrustning som är tillåten? Uppfödaren kan inte hämta hem hunden hur som helst om ni följer avtalet. Och då gäller ju det som står där, inte sådant som uppfödaren kommer på i efterhand.

Angående att ta sig ur halsband och skydda nosen från skav så kan ni ju köra med helstryp innan utställningen. Det går inte att backa ur och kan vara ett alternativ till sele (som jag tycker att ni ska använda precis som ni vill) när hunden inte får bli för stark.
Åh gudars nej. Jag har läst detdär kontraktet många gånger genom domhär åren. Det står inget om någon utrustning. Det enda hon nämnde när vi hämtade henne var att hon inte ska ha sele som hindrar bogarna. Vilket jag håller med om. Men hon gillade inte våran hurtta(?) y-sele heller.

Åh gudars nej. Jag har läst detdär kontraktet många gånger genom domhär åren. Det står inget om någon utrustning. Det enda hon nämnde när vi hämtade henne var att hon inte ska ha sele som hindrar bogarna. Vilket jag håller med om. Men hon gillade inte våran hurtta(?) y-sele heller.
Fast står det inte i kontraktet är det inte ett villkor utan ett önskemål. Det måste ni inte lyssna på om ni inte vill.

20260408_090714.webp

Här är nosgnusset just nu iaf. Ibland är det lite sämre, Ibland ser man det knappt alls. Jag fick min 19års trofé här på buke häromdagen så lika bra jag sejfar inför bukemaffian😁

Jag tänker såhär. Så länge inte uppfödaren hör av sig till er specifikt så kan ni fortsätta som innan bara. Meddela när hon löper helt enkelt. Vill uppfödaren något annat så får hen höra av sig till er. Inte till era släktingar. Vad säger ens att släktingen sagt till er liksom.

Dela inga bilder på tiken där uppfödaren kan se henne. Det är inte som att hennes exteriör kommer ändras på de sista 6 månaderna. Så så länge inte uppfödaren specifikt ber om bilder, skicka inga bilder.

Jamen precis. Min man ville att jag skulle ta av nosgrimman omedelbums. (Vi har inga stryp hemma.) OM tiken skulle ploppa av sig halsbandet och dra till skogs. Åså hör vi av oss till uppfödaren att hon är borta. Och hon svarar att "nämen det har jag aldrig sagt". Jag menar alltså inte att våran släkting skulle ljuga. Utan att uppfödaren skulle hävda osanning med tanke på tidigare oprofessionellt handlande.

Visa bifogad fil 183720
Såhär står det i vårat avtal. Jag håller med att det är väldigt sent påtänkt. Speciellt eftersom hon nämnde när vi hämtade tiken att hon antagligen inte kommer ställas ut eftersom hon inte är så rastypisk. Jag är väldigt besviken eftersom vi gör dethär för att stötta rasen. Hundar får vi rent tekniskt "gratis" om vi skulle vilja ha. Tiken var lite över ett när vi hämtade henne så hon har varken kullar eller meriter sen tidigare.

Okej, då har hon ju lite mer tid på sig men ändå konstigt att inte ta tag i meriteringen tidigare. Är hunden hälso och mentaltestad? Finns det några krav i rasen på hälsotester så ska ju de göras och jag kan ju tycka att det är viktigare än utställningsresultat..

Okej, då har hon ju lite mer tid på sig men ändå konstigt att inte ta tag i meriteringen tidigare. Är hunden hälso och mentaltestad? Finns det några krav i rasen på hälsotester så ska ju de göras och jag kan ju tycka att det är viktigare än utställningsresultat..
Hälsotester som ska göras inför kontrakt är gjorda och DNAtester för rastypiska sjukdomar är gjorda. Hon blir allmänkollad av veterinär vid varje vaccination. Och hon får med största sannorlikhet ett nytt hälsotest innan parning. Inga mentaltester tyvärr trots att jag personligen har varit positivt inställd till dom.

Jag tycker mycket med dethär har skötts himla konstigt. Min man var från början intresserad av att ställa ut. Men uppfödaren tyckte att det var onödigt eftersom hon inte är rastypisk. Hon gillar att söka och nosa så jag tänkte mig nosework eller rallylydnad för att hon gillar beröm och godis.. Men hon skulle helst inte träffa andra hundar.. Så inget har blivit hugget eller stucket under domhär åren vi har haft henne.

Jag tycker mycket med dethär har skötts himla konstigt. Min man var från början intresserad av att ställa ut. Men uppfödaren tyckte att det var onödigt eftersom hon inte är rastypisk. Hon gillar att söka och nosa så jag tänkte mig nosework eller rallylydnad för att hon gillar beröm och godis.. Men hon skulle helst inte träffa andra hundar.. Så inget har blivit hugget eller stucket under domhär åren vi har haft henne.
Jag hade inte ändrat något över huvudtaget. Lev på som vanligt. Hör av er när hon löper enligt kontrakt bara. Vill uppfödaren ta en kull får uppfödaren höra av sig direkt till er.

Jag hade inte brytt mig alls om vad uppfödaren har för åsikter som dessutom levereras genom tredje person. Det är ni som levt med hunden i flera år och vet vad som funkar med henne, och står det inte skrivet i kontraktet att viss utrustning är förbjuden så har uppfödaren inget att komma med. Önskemål kan hen ha men det står er fritt att ignorera.

Vill uppfödaren ta en kull så får hen ta direktkontakt med er, för än så länge gäller den delen av avtalet. Sen hade jag aldrig mer varit fodervärd åt den människan, maken till knepigt beteende.

Jag skickade länken till tråden till min man. Han tyckte det var jätteskönt att läsa. Han är en sån orosängel överlag och det där är hans ögonsten. Och min man håller med. Aldrig mer.

Jag misstänker att det är för att vi särade på ett bråkande syskonpar som inte blivit sålda där hon äger 50% av kullen. Så vi har ena hannen här hemma istället för hos släktingen. Hon blev informerad innan och hon hade tidigare blivit informerad om att syskonen började bli för stora för att fortsätta gå ihop. Så vi tog hem den "fulaste" som har minst chans att bli såld. Vi har frågat om vaccinationskortet så att den ser schysst ut om han nu skulle bli såld. Så jag gissar på att hon egentligen är sur över det.

Jag överlag tänker att vi kan sträcka oss till att försöka sy på ett litet nosludd som @Bulldoozer föreslog. Och sen ev. Byta till kedja när hon visar att hon bokat utställning så pälsen hinner lägga sig igen. Även om uppfödaren är en barnslig bajskorv så mår rasen bra av att ha så många friska individer som möjligt i aveln och det vill jag ju fortfarande stötta.

Visa bifogad fil 183720
Du skriver att tiken var över ett år när ni skrev fodervärdsavtalet. Det innebär att avtalet är giltigt fem år framåt från det datumet, så alltså tills att tiken är över 6 år.

I övrigt verkar det vara mycket här som jag inte förstår, men det bästa ni kan göra är att hålla tiken tillgänglig för uppfödaren.

Nu är dethär lite OT. Men jag blir så besviken på folk. Vi är liksom inga hillbillys som har nosgrimmor på hundarna för att vi inte vet bättre. Vi prövade olika saker och sen tränade vi in det som passade bäst. Samma med äppelcidervinägern i vattnet. Tiken gillar vad vi kallar "äventyrsvatten." Älskar att få en skål med vatten på caféer eller dricka ur annan skål i hundrastgårdar. Så nämner jag för människan att vi ibland har en msk äppelcidervinäger i ena vattenskålen så att smaken ändras. Och hon ringer och är riktigt upprörd och undrar varför jag matar hennes hund med ättiksprit.

Alltså. Vi är vettiga människor som gör vårt bästa för våra hundar. Vi har tre-dagars aktivitetsscheman. Vi försöker följa tyskarnas standard på två timmars ute-tid. Vi köper kvalitetsfoder, tillskott och räknar foderstater. Vi försöker fokusera på individens intressen och stimulera dom därefter. Hon har så himla många andra hundar på foder. Och hon orkar ringa och bråka om smaksatt vatten?

Liknande trådar

• ”Fodertik” med brister
  • Valp, tips och råd
  • En hund till?
  • Klövjeväska till mindre hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat