Bukefalos 28 år!

Till alla som tror att vi som har färdtjänst har det som privat limousinservice.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt A-B, det är helt ointressant varför...
Om jag har läkarbesök, frisör, paket att hämta innan jag ska hem...

Hemifrån - läkare 40 kronor
läkare - frisör 40 kronor
frisör - postombud 40 kronor
postombud - hem 40 kronor

summa summarum, 160 kronor... bara för en dags resor... förutom kostnad för läkarbesök, frisör, samt hämta ut paket om det är ett sånt paket.

Att sedan resan för att ta sig från punkt A-B på grund av att färdtjänst likställs med kollektivtrafik och samåkning, vilket gör att resan A-B kan gå via punkt cdefghijklmnopqrstuvxyzåäö, för att hämta upp och lämna av andra resenärer... Det är inget som chauffören kan klandras för och heller inte beställningscentralens personal. Det är DATORN som bestämmer färdrutt och passagerare...

Men det är tusan så mkt skönare att sitta 45 minuter en timme och åka kors och tvärs över Örebro och i stort sett passera min lägenhet med ett par hundra meters avstånd 3 eller 4 gånger, i en varm bil... än att sitta på permoblen och puttra fram i 16 km i 40 minuter i 0-gradig temperatur eller lägre... :) Så för mig som tycker att det är roligt att se mig omkring är det lugnt. Men sen finns det personer jag får resa med i samtrafik, som mår psykiskt dåligt och har bråttom till psykakuten, eller hem... eller pensionärer modell äldre som också vill hem först och helst igår...
Men som sagt, det är inget som kan läggas på chaufförer eller beställningscentralens telefonister, utan det är DATORN som bestämmer.

Nu är jag hemma på min gata efter en trevlig eftermiddag hos mor och far, med kaffe och en bt mat. Minnie blev salig av lycka att åter få inta ett uppvärmt knä och en varm akvarieljusramp.

Bingolotto, diskho och en påse chips... kan man önska sig något mer, för att avsluta en bra dag?
 
Senast ändrad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp