Till er med hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Daun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 4 315
Sv: Till er med hund!

Jag anser att måste man lämna hunden 8 timmar om dagen 5 dgr i veckan så nej, då kan ma nog inte ha hund. Man måste tänka på djuret i detta fallet tycker jag. Man kan inte leka egoist för sin egen vinnings skull. Det handlar om ett djur som kanske lever i 10-15 år. Fullt medveten individ med behov.

Och det är inte "rastningarna" som är viktiga. En hund kan hålla sig från att kissa en hel natt utan problem - det är behovet av flock och sällskap, stimulans, av sin ledare, som har betydelse. Det är det behovet man måste ta hänsyn till.

Vi har en BC-korsning. Min sambo arbetar som grävmaskinist. Hunden är med honom hela dagarna. Lite olika beroende på hur det ser ut på det bygget de är på. Men i regel är han helt lös och har öppen baklucka att vara i örutom själva området kring bygget. Är aldrig bunden, inlåst eller liknande. Ibland åker han med i maskinen. På rasterna leker han med gubbarna - ibland under arbete också :D - och promeneras vid behov.

När sambon jobbar natt (snöröjning eller liknande) är hunden hemma. Då är ju jag där och sen kommer gubben hem när jag åker till jobbet. Just nu jobbar han em, och då är hunden hemma de dagar jag har tänkt komma hem direkt och åka iväg till stallet eller liknande. Vid dessa tillfällen är hunden hemma ca 5-6 timmar själv ibland, men det sker inte 5 dgr i veckan och har hittills skett 2 ggr åp 2 år (alltså 2 dagar). Man måste alltid läsa hunden - vad är bäst för honom just nu, idag?

Vår hund har inga problem med att vara ensam hemma. Han gör inget dumt, han skäller inte, ylar inte, oroas inte (som det verkar). Men ändå märker man skillnad på hans temperament när han blivit ensam för mycket under lång tid (arbetstid). Och jag skulle aldrig utsötta mina djur för en livssituation de inte trivs med, det har jag ingen rätt till.

Han gillar att vara med, räknar med att alltid få sitta i bakluckan, om vi så bara ska handla mjölk på ICA. han sitter hellre 2 timmar i bilen än 2 timmar hemma ensam. Han är med när vi handlar, åker till släkt, vänner. Han är med till stallet, överallt. Han är en del av flocken och bör följa sin ledare vilket han också ska ha möjlighet att göra så gott det går. Det mår han bäst av.

Smirk = inställsamt leende, självbelåtet leende !

/ C som inte lägger sig i hurvida du skulle använt den smileyn eller inte :)

*kl*
Min hund har max varit ensam 4 timmar (det var idag, och det gick jättebra!), annars är jag arbetslös (timvikarie inom äldrevården, så jag kan välja vilka dagar man tackar ja till), jobbar bara helger och kvällar när min mamma kan passa honom.
När det kör ihop sej har jag tråkigt nog ingen dagmatte, vilket känns jättejobbigt. Jag hoppas kunna hitta någon pålitlig sådan, tills jag flyttar hemifrån. Men som det är nu fungerar det bra och jag försöker att inte tänka på alla problem som "kan tänkas" uppstå. det är så onödigt att jaga upp sej över problem som inte finns.

Lev i nuet, så att säga :)
Det är ju därför jag vågade skaffa hund.
Det löser sej på något vis.
Skönt att det blir vanligare och vanligare med hunddagis. Det kommer verkligen vara ett alternativ för mej i framtiden.

Tack för alla svar, nu vet jag ju hur en del styr till det med sina vovvar när ni är på jobbet.
Jag ska iaf inte köpa någon hund och stoppa in den i någon hundgård 8h om dagen det känner jag. Har ju tyckt så hela tiden igentligen, men man vill ju försöka att se lösningar.
Men det finns ju som sagt andra...
Om det blir hundköp av någon gång i framtiden får man väl se till att man hittar någon bra människa som kan hjälpa till med rastning och sällskap om dagarna.
Tills dess får jag väl åka och kidnappa pappas hund när man är ledig. :D

Men om man har TVÅ hundar, som har sällskap av varandra medan "matte" är på jobbet 8 h...Och om dessa hundar är ute och springer med "matte" flera km/mil varje morgon, vilket gör dem helt slutkörda...De går och lägger sig på favorit - platsen i korgen/soffan och stannar där till dess att "matte" kommer hem från jobbet.
När matte kommer hem blir det antingen spår- eller sökträning i skogen eller lydnads/agilityträning på brukshundlklubben...Någon form av aktivitet i princip varje dag + promenader (bland annat "hundpromenader").

Hur ser ni på detta? Hundarna har ju sällskap av varandra samt att de är helt slut och lägger sig belåtna i soffan/korgen medan "matte" jobbar. Är det verkligen så "plågsamt" för dem då? Och när "matte" kommer hem får de fullt upp med spår, sök, lydnad eller agility samt promenader/hundpromenader (d.v.s. promenader med massor av andra vovvar).
Jag tycker verkligen att det är ett bra hundliv trots de 8 timmarna utan matte. Det finns så många fler som verkligen ÄR hemma dygnet runt med vovvarna men inte hittar på något kul med dem. Då tycker jag detta är MYCKET bättre.

Men om man har TVÅ hundar, som har sällskap av varandra medan "matte" är på jobbet 8 h...Och om dessa hundar är ute och springer med "matte" flera km/mil varje morgon, vilket gör dem helt slutkörda...De går och lägger sig på favorit - platsen i korgen/soffan och stannar där till dess att "matte" kommer hem från jobbet.
När matte kommer hem blir det antingen spår- eller sökträning i skogen eller lydnads/agilityträning på brukshundlklubben...Någon form av aktivitet i princip varje dag + promenader (bland annat "hundpromenader").

Hur ser ni på detta? Hundarna har ju sällskap av varandra samt att de är helt slut och lägger sig belåtna i soffan/korgen medan "matte" jobbar. Är det verkligen så "plågsamt" för dem då? Och när "matte" kommer hem får de fullt upp med spår, sök, lydnad eller agility samt promenader/hundpromenader (d.v.s. promenader med massor av andra vovvar).
Jag tycker verkligen att det är ett bra hundliv trots de 8 timmarna utan matte. Det finns så många fler som verkligen ÄR hemma dygnet runt med vovvarna men inte hittar på något kul med dem. Då tycker jag detta är MYCKET bättre.

Visst är det br aatt hundarna får mycket aktivitet som jag självklart tycker att hundar ska få. Men vore det inte ännu bättre om de fick båda och? Jag skulle även om jag hade två eller fler hundar INTE ha samvete eller kunna lämna dem 8 timmar själva hemma. Sen ger jag min hund lika mycket mortion som du skrev att dina får men han är ändå inte hemma så länge själv. Men det är bara min åsikt och alla tycker ju olika och gör olika med sina hundar. Inte ens när jag är ledig så går det 8 timmar mellan mina rundor. Han är inne max 5 timmar i rad när jag är hemma.

föstår din "oro", men de flesta alternativen e bra, rastgård med isolerad kojja.....som en sa, då kan lilla vovven välja själv om den vill vara inne eller ute, men å andra sidan så kanske den känner sig "säkrare" eller kanske lugnare om den får vara inne, själv har jag en blandis på 1,5 år som faktiskt inte klara av att vara ute i rastgården med koja som jag lagt ner pengar, energi och komfort på. han mår bäst av att rastas rejält innan o sen vara inne o sen rastas igen...........när han var i rastgården blev han orolig o himla ängslig när jag kom hem, när han e inne blir han bara glad o lycklig av att jag kom hem........jag tycker du får pröva dig fram, mycket motion o rastning innan hunden blir lämnad ensam e bästa medicinen oavsett var dom är under tiden.....lycka till......

Visst är det br aatt hundarna får mycket aktivitet som jag självklart tycker att hundar ska få. Men vore det inte ännu bättre om de fick båda och? Jag skulle även om jag hade två eller fler hundar INTE ha samvete eller kunna lämna dem 8 timmar själva hemma. Sen ger jag min hund lika mycket mortion som du skrev att dina får men han är ändå inte hemma så länge själv. Men det är bara min åsikt och alla tycker ju olika och gör olika med sina hundar. Inte ens när jag är ledig så går det 8 timmar mellan mina rundor. Han är inne max 5 timmar i rad när jag är hemma.

jag förstår vad du menar, men en hund eller något annat djur för den delen har inget tidsbegrep, han eller hon vet inte om du varit o postat ett brev som tar 30 minuter eller 5 timmar???? en hund behöver inte ut var 5:e timme, då blir blåsan "fel" så att säga....förstår du vad jag menar?

Dom har visst tidsbegrepp, men kanske inte som vi människor ...

Húr vet du att dom inte har tidsbegrepp ?

Ärligt talat...

Åh nej, vovven blir orolig om han är ensam för länge!
Tänk om vovven fattar att han varit själv 8 timmar istället för 4!

Så många hundägare som det finns i Sverige (för att inte tala om världen!) som inte bryr sig ett smack om hunden är stimulerad eller har sällskap, osv. Skydd, mat och vatten är de inte heller så noga med. Det konstiga är att såna hundar behöver inte alls lida av några psykiska problem, de har helt enkelt anpassat sig. Hundar känner på sig vad vi känner. Dom vet att vi mår dåligt av skuldkänslor om vi tror att vi på något sätt missunnat vår lilla vovve någonting. Våra känslor förs över på hunden. :mad:

Om hunden har tråkigt kommer dom ofta på något sätt att roa sig själva, det gör i alla fall min. Han har en korg med massor av leksaker och tuggben. Jag kollar nivån på korgen när jag kommer hem. Är den helt tom (alla grejer utspridda) kan man kalla det krisläge för då innebär det att han gått över till att roa sig med inredningen, och då kan jag enkelt dra den slutsatsen att han har haft det fruktansvärt tråkigt! Oftast är nivån i korgen 1/3 när jag kommer hem, alltså lite till godo! ;) Det går en del pengar på hundprylar, men då får jag ju ha mina grejer i fred.

När jag växte upp hade vi en schäfer som inte fick vistas i huset. Han sprang lös på gården, men mestadels låg han på trappan på sin filt och glodde. Han fick inga promenader och enda mänskliga kontakten var när vi gick in eller ut genom dörren och klappade honom i förbifarten. Ibland kastade vi någon pinne och på hösten gick vi ut i skogen och plockade svamp. På vintern kunde han vara med när vi ungar åkte pulka. Inte mer än så, men han verkade helt tillfreds. Han vaktade sin trapp, det var hans uppgift i livet. :cool:

Ja vi har helt klart olika uppfattning om vad en lycklig hund är..

Bara för att hunden accepterar sitt liv betyder inte det att den är lycklig och tillfreds alls..

Ja det är ju det jag frågade tidigare..

Det kan man aldrig riktigt veta eftersom hundar inte kan tala, men jag tror att människor i allmänhet tolkar in lite mycket i hundens "beteende"..

Alltså att om hunden viftar på svansen och inte hittar på bus ( acceptans ) så är den lycklig/tillfreds och jag ville bara påpeka att så inte är fallet alla gånger.

Senast ändrad:

Jag "känner" en dam som kan "tala" med djur. Jag trodde inte alls på sånt innan jag träffade henne, men jag är helt övertygad om att hon verkligen kan! Hon pratade med min förra rottis som hade haft ett helvete! Han satt i en liten bur i sju års tid, ingen kärlek, inga promenader, ingen träning, osv. Men hon berättade för mig att tiden mellan händelser är "ingenting" för en hund.

Rottisen fick vara i karantän i fyra månader. Jag frågade om den tiden, om han kände sig ensam, understimulerad, uttråkad, ledsen, osv? Hon svarade att han kände sig inte som nåt. Tiden gick utan att han kände av varken glädje eller sorg.

Så ska naturligtvis livet inte vara, men vad jag menar är att man inte ska behöva må dåligt och ha skuldkänslor för att hunden inte är aktiverad 12-16 timmar om dygnet. Om du är glad och ger hunden kärlek så känner den av det och ser fram emot nästa gång den får det.

Så var det min min rottis. Han brydde sig inte om att han satt i en bur hela dagarna eller att han aldrig fick träffa andra hundar och leka, osv. Det han var ledsen för var att det inte fanns någon i hela världen som brydde sig om honom.

Hon som pratade med honom sa till mig hur viktigt det är att prata med sina djur om vad som händer. Prata, prata hela tiden! Min häst speciellt ville veta när jag kom nästa gång, så att han inte stod och väntade förgäves.

jag förstår vad du menar, men en hund eller något annat djur för den delen har inget tidsbegrep, han eller hon vet inte om du varit o postat ett brev som tar 30 minuter eller 5 timmar???? en hund behöver inte ut var 5:e timme, då blir blåsan "fel" så att säga....förstår du vad jag menar?

Hundar är flockdjur och mår INTE bra av att ligga hemma själva hela dagen. Något av det bästa en hund vet är att komma ut och röra sig och därför ser jag till att min hund får göra det mycket. Det med blåsan stämmer inte. Min hund kan klara sig länge på morgonen då han är morgontrött och inte vill ut tidigt. Detta trots att han får gå ut mycket på dagarna. Sen som någon sa att hunden anpassar sig. Ja visst gör hundar det men jag tycker det är vårt ansvar som hundägare att hunden anpassar sig till rätt saker. Att de får vad de förtjänar och det för mig är mycket kärlek, mycket mortion och att få komma ut.

Senast ändrad av en moderator:

min sonic är med mig på jobbet tillfälligt. senare vet vi inte hur vi ska göra. har införskaffat oss 2 katter som håller honom sälskap (detta hanlda om c,a 2 timmar)funderade ett tag på att köpa en hund till och sätta in dom i hundgård?ett förslag är att söka dagmatte. finns många annonser om det lite överallt. folk som gärna går ut med hunden för en liten handpenning (typ konsum,blocket m,m.)bara man vill löser det sig:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 559
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 596
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 188
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 937
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka