Till er med hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Daun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 4 315
Sv: Till er med hund!

Jag jobbar skift och min sambo "som vanligt" så vi överlappar varandra rätt så bra. När jag jobbar dagtid så brukar jag fjäska med min bror så han passar henne, kan han inte så får hon vara i hundgård. När jag jobbar eftermiddag så brukar hon få sitta i hundgården från jag åker tills sambon kommer hem, det blir många timmar då han ofta är sen. Idag är en sån dag, och jag skäms jättemycket när jag lämnar henne! Hon hatar att vara i hundgården, blir jättestressad. Men det tror jag mest beror på att hon är där för lite, en hund som är van att vara i hundgården 7-17 vänjer sig och det blir en del av hundens hem. För Smilla är hundgården bara ett ställe hon får vara ensam på ibland, då blir det ju värre... Våran andra hund följer med sambon till jobbet när jag jobbar dag/em. Orättvist kan tyckas men han hävdar att det inte går att ha en golden i lastbilen, medan det går utmärkt att ha en liten russell där.

Jag tycker absolut att ni kan skaffa hund trots arbete, bygg en hundgård på tomten och hoppas att hunden inte skäller hela dagarna :D Det finns ju oxå möjlighet att betala en slant och låta hunden vara på dagis! Antingen på ett "vitt" dagis, eller hos nån glad pensionär :)

Tips är ju att skaffa en hund som inte kräver så mycket aktivering om ni väljer lämna den hemma, så slipper ni förhoppningsvis få hemmet söndertuggat...

Hur ser man att en hund är lycklig vs olycklig ?

Jag kan bara tala för slädhundar och det är att slädhundar som arbetar i spann oftast har sin flock ( andra hundar ) och har inte alls samma behov av oss tvåbenta för att må bra.

Det går inte alls att jämföra med en vanlig familjehund..

Och jag tycker det är lika mycket fel att lämna en jakthund helt ensam i hundgård hela tiden och enbart nyttja den vid jakt..

Jag hur ser man att en hund är lycklig vs olycklig, det hoppas jag bara att människor med hundar kan göra.
Går väl inte att sätta direkta ord på hur man ser det, men det både känner man väl och ser en del också tycker jag.

Jag jämförde inte med en vanlig familjehund, ville bara höra lite vad ni tyckte.

Jag skulle heller aldrig bara kunna ha en hund i en rastgård jämt, då finns det ju ingen vits med att ha hund heller.

Sen gör ju folk så mycket andra konstigheter med sina hundar som kanske smäller högre än att lämna den själv i 8h i en hundgård.
Men det är ju inte det vi prata om här.

Jag har ju faktiskt haft ut denna fråga för att se hur alla löser detta med att ha hund och jobba heltid och jag har fått många bra svar det tackar jag för.
Och anledningen till att jag frågar om detta med hundgård är ju att jag själv känner mig klyven i denna fråga.

Tack för denna.
Skönt att höra att det finns en del som tänker lite i dom banorna som jag tänkt när jag tänker på att ha hund i hundgård.

Självklart skulle det ju vara jätte skönt om vi kunde ha hunden med till jobbet, men nu går det ju tyvärr inte.
Så vad gör man när man är hundälskare :)

Självklart och du fick min syn på dethär med hundgård !( fast den kanske inte dög när det var "fel" svar )

Att folk gör grövre "konstigheter" med sina hundar betyder inte ( iaf i min värld ) att man berättigas att göra mindre "elaka" gärningar, förstår du hur jag tänker ?

Jag har alltid haft tur ( för jag ser det som extremt tur ) att kunna antingen ha med mina hundar på jobbet eller som nu : Student.

Men jag vet inte hur jag ska formulera mig så det inte låter hårt /elakt, men i min värld är det inte en rättighet att ha hund ( jag säger inte att du tror så ) och kan man inte ge hunden vad den behöver så kanske man ska avstå.

Men jag vet att det varit diskussion om detta på Buke förr, vissa anser att det är nemas problemas att lämna sina hundar ensamma 8 timmat/dag och vissa ( jag inkl ) tycker inte att det är ett bra hundliv ..

Om man ska lämna hunden så pass länge så kan man ju inte ta sig tid för något annat än hunden när man kommer hem i princip, inte åka och handla inte träna själv INGENTING, för då ska hunden ha sitt och dygnet har bara 24 timmar..

Förstår du mitt resonemang ?

Om det nu var mig du riktade ditt svar till så ...
Våra hundar är ensamma hemma 4 - 4½ timme. Skulle familjen vara borta mer än det som kommer grannen och går ut med dem och STANNAR hos dem i 1 - 2 timmar, och då leker hon med dem i trädgården. Kastar boll osv.

Nej svaret var verkligen inte riktat till dig eller någon annan. Jag bara svarade hur jag gör med min hund och inte gör med min hund. Var inte meningen att få dig att ta åt dig, sorry.

Nej svaret var verkligen inte riktat till dig eller någon annan. Jag bara svarade hur jag gör med min hund och inte gör med min hund. Var inte meningen att få dig att ta åt dig, sorry.

Ingen fara. Egentligen tog jag inte åt mig, men passade på att förtydliga mitt tidigare inlägg.:)

Jag känner till några tjänstehundar som lever ganska så avskilda från sin familj. Det är hundgård eller hundrum inne.

Det som dock skiljer dessa från en vanlig familjehund är att de här tjänstehundarna arbetar 14 timmar per dygn och är ganska slutkörda då de kommer hem. Då är det skönt att få sova och vila i avskildhet. De dagar de inte arbetar blir dock hundarna mer sällskapliga och kräver ökad social kontakt.

Själv skulle jag inte sätta en vanlig familjehund ensam i hundgård hela dagen. Blir det inte stressande så blir det uttråkande och båda två ger oönskade effekter. Jag gillar inte heller metoden med att åka hem på lunchen. Det är bättre än inget, men inte bra nog.

När jag fick min första hund var jag hemma och var långtids sjukskriven, när jag började jobba var han först själv hemma i tre timmar och när jag började jobba mer var han med mig på jobbet (en ridskola) på förmiddagarna och var hemma två-tre timmar själv på eftermiddagen, då hade han lekt så mycket att han sov tills vi kom hem igen:)

Nu är jag förtidspensionär:crazy: så nu när hund nr. två steg in i mitt liv så är jag hemma hela tiden.

Jag skulle inte skaffat hund på de premisserna att den fick vara själv hela dagarna, varken i hundgård eller inne, jag ser ju på min gamla hund om jag varit borta några timmar hur tråkigt han tycker det är, och då händer det ju inte ofta!

Hundarna brukar följa med vart jag än ska men beroende på vädret (för varmt eller för kallt) så kan man ju inte ha dem med alltid.

Så om du väldigt gärna vill ha hund så hitta någon som kan ha hunden hos sig på dagarna så att hunden slipper vara ensam!

jag har nog fått lära mig idag att en hund blir så bortskämd om den har husse/matte hemma jämt.

Hur menar du? Att hunden inte skulle klara av att vara ensam?
Bara för att min hund är ensam sällan betyder det inte att vi struntat i att ensamträna henne. :)

Men tänk till lite på vad du gör och hur du vill att ditt liv ska se ut.
Ok, så ni har hunden i hundgård 8 timmar på ettt dygn. Vad gör du resten av tiden?

Vill ni gå någonstans där hunden inte är välkommen så blir ju hunden ensam hemma ytterligare timmar. Det handlar om alltifrån att åka och handla mat, gå på bio, ut och äta middag etc.

Sen är frågan vart hunden ska sova? En hund som suttit i en hundgård en hel dag är kanske inte så mysig att ha i sängen på natten, vilket innebär att om hunden inte ligger i sovrummet så blir den avskild ännu mer från flocken.

Jag tycker inte att man ska skaffa hund om man inte kan garantera ett bra hem. Det ska inte vara några kompromisser redan från början!
En hund ska inte behöva vara ensam 8 timmar på en dag. Dessutom blir ni oerhört bundna om ni inte vill att hunden ska vara ensam mer än så. Ni gör ju annat än är hemma!

Har man jobbat en hel dag är man ofta ganska så trött och vill slappa lite. En hund som inte varit aktiverad på många timmar kan vara rätt så krävande att just få sin aktivitet när ni kommer hem.

Trådkapning!

Men vad tycker ni om hur min har det då?

Sambon är ju alltid hemma när jag jobbar, fast han sover. Birk får vara i samma rum som honom, men sambon är inte ute och går med honom under tiden jag är på jobbet, utan jag kommer hem på rasten och går med honom. Räknas han till att vara ensam, eller räknas det som att han har sällskap, fast sambon sover?

Trådkapning!

Men vad tycker ni om hur min har det då?

Sambon är ju alltid hemma när jag jobbar, fast han sover. Birk får vara i samma rum som honom, men sambon är inte ute och går med honom under tiden jag är på jobbet, utan jag kommer hem på rasten och går med honom. Räknas han till att vara ensam, eller räknas det som att han har sällskap, fast sambon sover?

Han har ju sällskap, kanske inte världens roligaste sällskap;) men ensam är han ju inte.

Bara en nyfiken fråga, jobbar din sambo natt eller?

Jag skulle inte tolk det som att din hund är ensam eftersom han ändå får vara i rummet.

Jag tycker själva rastningen är en liten del av ensamheten, en vuxen hund klarar att hålla sig rätt lång tid och det är inte därför jag håller på 4-5 timmars regeln. Det är för att hunden är ett flockdjur och ska inte behöva vara skild från flocken i 8 timmar ( som en heltid utgör )

Senast ändrad:

Jag jobbar heltid vardagar,min sambo jobbar också heltid men även helger,så han har några lediga vardagar!
Jag jobbar mellan 05.30-14.00,min sambo jobbar oftast från 9.30-19.00,så vovven är själv ca 4,5 tim ca 3 dagar i veckan!

Självklart och du fick min syn på dethär med hundgård !( fast den kanske inte dög när det var "fel" svar )

Att folk gör grövre "konstigheter" med sina hundar betyder inte ( iaf i min värld ) att man berättigas att göra mindre "elaka" gärningar, förstår du hur jag tänker ?

Jag har alltid haft tur ( för jag ser det som extremt tur ) att kunna antingen ha med mina hundar på jobbet eller som nu : Student.

Men jag vet inte hur jag ska formulera mig så det inte låter hårt /elakt, men i min värld är det inte en rättighet att ha hund ( jag säger inte att du tror så ) och kan man inte ge hunden vad den behöver så kanske man ska avstå.

Men jag vet att det varit diskussion om detta på Buke förr, vissa anser att det är nemas problemas att lämna sina hundar ensamma 8 timmat/dag och vissa ( jag inkl ) tycker inte att det är ett bra hundliv ..

Om man ska lämna hunden så pass länge så kan man ju inte ta sig tid för något annat än hunden när man kommer hem i princip, inte åka och handla inte träna själv INGENTING, för då ska hunden ha sitt och dygnet har bara 24 timmar..

Förstår du mitt resonemang ?

Jag förstår precis vad hur du resonera och jag håller med dig.
Det gör jag, bara det att jag ville ha tankar och förslag kring detta och höra vad och hur folk tänker.
Sen tycker jag väl inte att man kan aktivera sin hund på rätt sätt när man har den med på jobbet heller, utan den behöver ha sitt även efter att vi slutat jobbet med träning och allt detta man vill göra med sin hund, men jag fattar att det är det sociala ni menar med att ha med hunden på jobbet.
Inte säkert att hunden tycker det är super kul att ligga på ett kontor hela dagarna heller, men då får dom ju vara med iaf.
För alla kan väl inte jobba med "hundroliga" jobb :)

Min sambo jobbar 07-15.30 mån-fredag,jag jobbar 16-21 mån-tors,ev fredagar,så våran vovve är ensam max 15 min om dagen så som det ser ut i dagsläget!

Jag tycker det är stor skilland på 8 h i sträck jämfört med 4 h men det är ju jag det :smirk:

Jo det är ju du det, 4+4 är ju fortfarande =8, visst inte i lägenhet/hus... Där är det ju inget snack om saken, hunden måste ju kunna göra sina behov med acceptabla mellanrum, men nu var det ju prat om hundgård och då borde ju 4+4 vara precis samma sak som 8... och jag antar att du vet om att smileyn du använder är nedlåtande...

Nej våra hundar har alltid varit kontorshundar, skillnaden är att då får hunden vara tillsammans med en flockmedlem under dagen ( dvs inte ensam ) och då kan familjen med gott samvete åka och handla, träna själv eller något annat efter jobbet.

Självklart kräver hunden SITT ändå, det tränar man ju inte på kontorstid. Men man tränar ju inte hunden hela kvällen från 18.00 till 22.00 ( om det inte är extremt då ) och den övriga tiden kan man då lämna hunden för att uträtta egna ärenden...

Det tycker jag INTE att man kan om man redan lämnat hunden 8-9 timmar , där i ligger skillnaden...

Dom alt som finnas är ju

• Dagmatte/husse
  • Hunddagis
  • Ha hunden med på jobbet
  • Strunta i "regeln" och lämna hunden ensam hela dagen.

Jag skulle inte ha samvete alls att kunna lämna min hund ensam hela dagen om det inte var för en kortare period och det verkligen inte gick att lösa, men som permanent lösning = Tvär Nej

Jag har gått över och jobbar bara natte tid då min sambo jobbar dag.
De blir förre dagar och mer tid med hundarna + att dom är ju nästan aldrig själva,

och jag antar att du vet om att smileyn du använder är nedlåtande...
Vad lägger du i begreppet nedlåtande? Skulle jag satt en :) efter en synpunkt på att det inte är skillnad på 4 resp 8 h?
Smirk betyder för övrigt smila vilket inte jag tycker är särskilt nedlåtande, möjligen sarkastiskt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 596
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 937
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka