Till er med Ifor Williams trailer

Hrannar

Trådstartare
Har en Ifor 505 som jag e mkt nöjd med!
Dock skulle jag vilja ha en lite större, då jag tycker att den är i minsta laget och hästen gillar att ha mer utrymme.
Jag funderar på att skaffa en 511 eller 506, eller en nyare 505 om dom e större? Har nu bara en bakläm och skulle vilja ha med dörrar.
Kan inte ni med Ifor skriva ner vad ni har för Ifor, hur gammal , utrustning, vad ni e nöjda med och inte :-)
Isånnafall byter jag in den på nåt företag.

Sv: Till er med Ifor Williams trailer

Jag har en 506:a som är ett par år gammal, med kombiramp. Är gruvligt nöjd! Jag (och hästarna) upplever den som stor, ljus och rymlig, inte minst framför hästen. Tycker det är bättre plats i den än de flesta släp jag kommit i kontakt med, både billigare och dyrare märken.

Det låter ju toppen :-)
Har du bild att lägga ut på den?
Vad har du för utrustning på den förutom det du beskrev?
Känns den tung att dra ?
Hur är ventilationen?

Köpte en 511:a i november, är jättenöjd! Har den med kombiramp och lite annat smått och gott.. Den är STOR! Har en ganska så rejäl kille men han har ordentligt med plats! Tycker det är bra att ha utrymme framför hästarna vilket jag har i denna. Den är skön att köra, ligger som en padda på vägen och hästen verkar helt nöjd!

Det enda jag kan irritera mig på är att rampen är ganska tung att fälla upp, undrar dock om det är nåt som går att fixa till- har en kompis som har en ny 506a och den är mkt lättare..

Å så hade det inte varit på nåt sätt ett minus om det fanns färdigsydda hösegel att köpa till.. :) Nu ordnade jag det iallafall, men ändå..

Har tyvärr ingen bild, men det finns ju säkert på nätet hos åf. Jag tror inte jag har någon extrautrustning, det är framutlastning också, men det var standard har jag för mig.

Ventilationen var en av anledningarna till att jag valde just Ifor; luftintaget i framväggen och i luckorna bak. Annat än de meningslösa rosettventilerna som sitter på en del släp.... Vill man så kan man också öppna sidofönster och takluckan, men jag tycker sällan det behövs.

Jag tycker inte den är tung att dra, men det beror ju säkert på vad man har för dragbil. Den ligger stabilt och bra efter bilen.

Jag har en 505:a (Tror jag det var , minsta 2 hästars dom hade) classic med kombiramp uttagen Sept 2006. Köpte den fabriksny.
Kommer byta upp mig ev våren 2013 då mitt halvblod född 2010 är inriden & klar. Eller så väntar jag lite till tills dom kommer med en riktig inbyggd sadelkammare istället för dessa skitlösningar med sadelskåp. :(

Min släp är i minsta laget för mina halvblod. 170 i mankhöjd matchvikt på runt 730kg & långlinjerade.
2010:an blir nog inte lika långlinjerad som stoet.

Hade bara kallblodet på 1,52 mkh & 590kg när jag köpte det :crazy: Skulle inte ha större hästar än honom :p

Men det blir antagligen minst 510:an på max totalvikt som finns att få för min del.
Dom nya minsta släparna är motsvarande föregåendes modells mellanklass.

Dom är större, dvs bredare, högre & ngt längre om jag inte minns fel.

Jag är supernöjd då det är lättjobbar för mig som har atrit :banana:

jag har kikat på 511 me, tycker att dom verkar rätt stora då jag bara kör en häst i taget. Rampen är det smidigaste på släpet, blev väldigt förtjust då det annars varit tungt på andra transporter, kanske kan det vara nåt med fjädrarna som behöver bytas ut? Ja jag skulle så gärna vilja ha kombi ramp, e det smidigt att lasta häst då? Åker ofta själv med häst så det skulle kännas ännu enklare med kombi ramp?

Ja ventilationen har jag funderat lite på, e van med fönster som går att öppna, men på dessa är dom ofta stänga och då har man taklucka och bakre luckorna, dock skramlar dessa när dom e öppna, glappar nånstans misstänker jag. så det e lite synd :-/ Men tycker du att det verkar räcka med denna ventilation? Det känns lite ovant att ha öppet bakre luckorna om man ligger på E4 o kör. Har bara haft dom öppna på mindre vägar.

Aha, menar du att en nyare 505 är lite större än en äldre? Har en 98 års modell, som jag tänkte byta till mig en nyare 505 med kombiramp o aluminiumgolv o bättre skick :-)

Aha, menar du att en nyare 505 är lite större än en äldre? Har en 98 års modell, som jag tänkte byta till mig en nyare 505 med kombiramp o aluminiumgolv o bättre skick :-)

Dom nya 505:orna ska vara rymligare än dom äldre, dvs 505:an som har kvar sprintarna.
Dom nya 505 med handtag istället ska motsvara gamla 510:an med sprintarna om inte försäljaren i Falsterbo sa fel till mig ifjor.
Men jag upplevde den som rymligare. Måtten finns på ifor williams engelska hemsida på dom nya modellen.
Vet inte om dom gamla måtten finns att se någonstans på äldre modell?

Grannen har en ny 506:a från 2011, den är lite mindre och lägre inuti än mitt Thulesläp, men absolut inte trångt. Det är ett jäkligt trevligt släp måste jag säga, stabilt som fasen (nog det mest utmärkande, den ligger som en padda på alla vägar i alla väder), väldigt ljust och bra lösningar (gillar kombirampen skarpt), bra ventilation.
En del sprintar fortfarande men inte riktigt lika mkt som innan ;)

I ärlighetens namn har jag varken använt kombirampen utfälld eller fronturlastningen...:o Avänder lämmen som vanligt...

Köpte det för att jag tänkte det är "bra att ha" med unghästarna, men de går ut bak så himla fint så jag har inte haft anledning till att använda dem... Än... :)

Har du "normalstora" hästar och inte behöver en stor så skulle jag iallafall ha valt 506:an... Jag har 2 modell något större och den jag hade tidigare som va uppvägd till 1990 hade inte räckt för dem 2 och lite packning så jag köpte en stor och ffa för att jag kunde väga upp den till 2700...

Tack för era svar :-) Antigen byter jag in vår 505 mot en 506 eller nyare 505 , får se vilket det blir men jag kommer absolut ha kvar samma trailer märke !!

Åk till en åf eller större hästmässa & titta på dom olika modellerna :idea:

Jag SKA ha en ny ifor, men det blir nog den största för mig. Sen får vi se ang sadelkammaren, har det minsta sadelskåpet som är värdelöst :crazy:
Sadlarna får knappt plats i det.

Ja vi har en i Jönköping , så det får bli ett besök där:-). Jag har sadlen i bilen, funkar bra med kombi, iallafall änsålänge .

Håller med om att sadelkammaren i dörren är löjligt trång; vi valde själva bort den efter att ha pressat Ifor på storleken när modellen var ny 2008. De återkom ett par dagar senare och meddelade att 16" var max sadelstorlek, och efter det uppdaterade de sina broschyrer med den infon.

Du kanske vet något som jag inte vet, men risken finns att du får vänta bra länge på en modell med inbyggd sadelkammare. Men vi hoppas också, även om risken finns att den blir väldigt dyr i gengäld.

KL

För övrigt så stämmer det att 506:an är lika stor som gamla 510:an. 505:an fanns nog bara i en storlek under åren, så det lär inte hjälpa att skaffa en nyare modell, utan det är 506:an som gäller för TS.

Ang sadelkammare vet jag ingenting om, men jag hoppas på att det ska komma i framtiden, jag kan skippa fronturlastningen om jag kan få inbyggd riktig sadelkammare med dörr utifrån.
Dvs inga sadelskåp el lösningar som hängs på skötardörren.

Jag har kanske en lite fördomsfull bild av Ifor Williams som konservativa, men om man ser på hur få modeller de har producerat under 50 års tid så känns det som lite osannolikt att det skulle komma en transport med sadelkammare snart.

De borde dock skissa på en sådan modell; även om de säkert har 85% av marknaden i UK (baserat på egna iakttagelser på plats) så kan den trenden snabbt vända om de inte kan konkurrera med övriga europeiska tillverkare.

Själv vill jag helst ha både fronturlastning och sadelkammare, om man får välja ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
26 032
Senast: Jahaja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 863
Senast: Ajda
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 631
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka