Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

H

hopp_o_galopp

Om uppbindning:
Får man binda upp hästen, tillfälligt, i ett utrymme (ex. stallgång) med för låg takhöjd? T.ex. när hästen ska göras iordning för ridning eller verkas/skos. Om inte - vad skiljer det från att binda upp dem i en transport = för lågt i tak för många hästar. Eller är inte heller det tillåtet - bara att folk gör det ändå? Står nämligen inget om detta i djurskyddsbestämmelserna, så vitt jag kan se.

Om transportering:
I djurskyddsbestämmelserna står det att: "Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och ligga ned i naturlig ställning." Ligga ned? Har man mellanväggen i och kort uppbindning så kan hästen med all säkerhet inte lägga sig ner, innebär det att den sortens transportering alltså är olaglig?

Det står också att: "När hästen lastas i eller ur fordonet ska du använda lämplig utrustning som till exempel lastramper" och "Rampen ska om det behövs ha räcken och tvärgående ribbor som gör att hästen inte faller av rampen eller halkar". Innebär detta att det inte är tillåtet med transporter där hästarna får kliva/"hoppa" upp och ner i transporten (alltså de utan lastramp)?
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

*Putt* Ingen som vet? Vem kan man fråga - SJV?
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

Ring djurskyddsinspektören i din kommun, det är nog den säkraste källan. Om denne inte vet, får h*n väl helt enkelt fråga sig fram uppåt i leden.
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

Tack - det ska jag göra! :)
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

glöm inte att skriva vilka svar du fick! :)
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

Tak höjden är inte enbart för att att det skall finnas luft i stallet utan för att häste inte skall slå i huvuvdet om det händer något ex reser sig eller liknade. Så jag rekomen derar inte uppbindning i en för låg stallgång. Vist saknas det enstaka centimeter...


Det finns regeler om transportens takhöjd spiltbredd osv. Senaste rönen som vi fick lära oss på kompetensbeviskursen är att hästen skall kunna sänka sitt huvuvd för att kunna bli av med dammm osv. Så hästen kan stå lös eller med lång uppbindning utan hösegel så de slipper damm i nosen hela tiden. Hästen har också lättare att hålla sin balans om den kan ha huvudet i naturlig possition.

Vid transport över 8 timmar måste hästen kunna lägga sig ner och ska därför bindas upp med ett löpande grimskaft. Föl får aldrig bindas upp. Vid transport med bundna hästar ska det finnas till exempel en vass kniv för att snabbt kunna lösgöra hästen vid en brand eller olycka.
När hästen är placerad i fordonets längdriktning ska det framför hästen finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 meter från frontväggen. Bommen ska snabbt kunna tas bort vid en olycka.
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

Senaste rönen som vi fick lära oss på kompetensbeviskursen är att hästen skall kunna sänka sitt huvuvd för att kunna bli av med dammm osv. Så hästen kan stå lös eller med lång uppbindning utan hösegel så de slipper damm i nosen hela tiden. Hästen har också lättare att hålla sin balans om den kan ha huvudet i naturlig possition.

de tycker jag är en ganska så självklarhet att hästen ska kunna sänka huvet framför bomen, om man då kan binda hästen i väggen framför och inte i bommen, hästen ska ju inte komma över med huvet på fel sida av bommen.

Vid transport över 8 timmar måste hästen kunna lägga sig ner och ska därför bindas upp med ett löpande grimskaft

de förstår jag däremot inte, blir de inte väldigt farligt om hästen lägger sej ner och sen ska ställa sej upp igen? eftersom bommen fram måste vara där..? är ju inte kul om hästen fastnar under bommen..eller har jag fattat fel?
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

Vid transport över 8 timmar måste hästen kunna lägga sig ner och ska därför bindas upp med ett löpande grimskaft.

finns det inte en regel som säger att man inte får transportera längre än 8 timmar utan att "rasta" hästen?
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

Tak höjden är inte enbart för att att det skall finnas luft i stallet utan för att häste inte skall slå i huvuvdet om det händer något ex reser sig eller liknade. Så jag rekomen derar inte uppbindning i en för låg stallgång. Vist saknas det enstaka centimeter...

Har inte tänkt binda upp hästen på ett ställe med för lågt till tak. Frågan gällde inte om man bör/ska/kan göra det utan om man enligt reglerna FÅR.
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

Tror inte man måste ha lastramper. Annars får man väl skaffa en sån transport där bakdörrarna kan bli både dörrar och ramp :P Ingen som vet vilket häten brukar använda.
Tycker ramper är mest obehagliga, vet många hästar som föredrar ett steg upp än 3-6 steg med lutning.

Men skriv vad du kom fram till :)
 
Sv: Tillfällig uppbindning och frågor om transportering

Men skriv vad du kom fram till :)

FRÅGA: Får man binda upp hästen, tillfälligt, i ett utrymme (ex. stallgång) med för låg takhöjd? T.ex. när hästen ska göras iordning för ridning eller verkas/skos. Om inte - vad skiljer det från att binda upp dem i en transport = för lågt i tak för många hästar. Eller är inte heller det tillåtet - bara att folk gör det ändå?

SVAR: Nej, minsta takhöjd i stall gäller även stallgången eller tillfällig plats för hantering. Takhöjden i transporter är under omarbetning och hästtranporter kommer att typgodkännas hos tillverkarna.

FRÅGA: I djurskyddsbestämmelserna står det att: "Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och ligga ned i naturlig ställning." Ligga ned? Har man mellanväggen i och kort uppbindning så kan hästen med all säkerhet inte lägga sig ner, innebär det att den sortens transportering alltså är olaglig?

"SVAR: Vet inte var du hittat detta. Nedanstående är från Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur:

Tama hästdjur

9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.

När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

Allmänna råd till 6 kap. 9 §

En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och
grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov
även kunna bredda bakbensställningen.

11 § Vid transport av hästar i individuella spiltor eller bås ska dessa vara utformade
på ett sådant sätt att djuren skyddas mot stötar.

Vid placering av flera hästar i bredd ska en skiljevägg finnas i spiltans hela
längd. Skiljeväggen ska i spiltans främre del och framför stödbommen ha en
sådan höjd att hästarna inte kan bita varandra. Detta gäller inte vid transport i
ett släpfordon avsett för två hästar under förutsättning att de hästar som transporteras
inte är fientliga mot varandra. Vid transport av hästdjur i grupp får inte
djur som är fientliga mot varandra transporteras tillsammans. När djuren transporteras
i grupp ska deras bakhovar vara oskodda.

Hästar får inte transporteras i fordon med mer än ett plan.

Allmänna råd till 6 kap. 11 §

Hästar bör transporteras i individuella spiltor eller bås.

Vid transport av hästar i grupp bör endast djur som är vana vid varandra
transporteras tillsammans och gruppstorleken bör inte överstiga
fem hästar. Även framhovarna bör vara oskodda."
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och ligga ned i naturlig ställning. står det på...
Svar
17
· Visningar
2 044
Senast: Snowball
·
Hästvård Ligger tråden fel får moderator gärna flytta den! Hästen är en rutinerad transportåkare. Van att åka brett (utan mellanvägg) och med...
Svar
11
· Visningar
1 053
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp