Bukefalos 28 år!

Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Alexandra_W

Trådstartare
Ligger tråden fel får moderator gärna flytta den!

Hästen är en rutinerad transportåkare. Van att åka brett (utan mellanvägg) och med lilla luckan nere. 'Crosstie'-uppbindning, dvs ett grimskaft till vardera sidoringen på grimman, och vardera sidoringen på bommen. Grimskaften är ganska långa och medger i princip full rörelsefrihet uppåt, nedåt och framåt, går även vända huvudet så man ser bakåt, men ej vända sig runt.

Har tidigare åkt bra, har däremot en period tidigare blivit rastlös/ivrig att komma ut om man fastnat i köer eller stått länge vid rödljus, det är i princip borta nu dock.

Mycket lättlastad, går på och står där utan minsta stress/oro (kollat med pulsmätare), inga tendenser att kasta sig ut etc, har inga problem att stå i släpet och vänta eller så. Kommer gärna fram när man kopplar släpet, och tycker 'åka!'.

Nu har dock ett helt nytt beteende visat sig. Jag vet ju inte EXAKT vad det är som händer, men av det jag kunnat tjuvkolla och känna osv så tar h*n sats och står och väger lite, för att sedan ganska hastigt (men utan att kasta sig) backa bakåt och rycka till i uppbindningen, och sedan när det tar emot direkt och hastigt gå fram, samtidigt som h*n flyttar över bakdelen till motstående sida från vad den var på från början.

Detta ger en synnerligen obehaglig reaktion i bilen, som inte bara rycker till utan det blir även en 'skruv' på rycket. Nu har jag ju lärt mig parera så det är mest irriterande, men innan dess så var det framförallt på halt väglag potentiellt farligt då hela bilen ju kränger till.

Hästen gör det oavsett hastighet och oavsett typ av väg (rak/kurvig, bra/dålig, mycket trafik/ingen trafik etc). Och det finns ingen röd tråd i övrigt heller, kan stå och 'rycka' en hel jävla resa, eller rycka lite till och från med ojämna intervall både vad gäller tid och intensitet.

Är inte synbart oroad/uppstressad, och äter mellan 'rycken', och blir inte varm/svettig/går upp i puls eller liknande (annat än att hästen såklart blir svettig av själva rörelsen om det är för varmt i släpet eller har för varmt täcke för dylik 'gymnastik').

Gör likadant både med öppen och stängd lucka. Jag har provat laborera med olika uppbindningar, att binda i enkelt grimskaft i bommen, i väggen, binda kort, binda långt, elastiskt grimskaft, oelastiskt grimskaft osv. Ingen skillnad alls, förutom att om jag binder dikt an mot bommen minskar ju beteendet, men det är ju inte en bra lösning då det är potentiellt farligt vid en hastig inbromsning eller olycka.

H*n lyckas göra de där rycken även med mycket kort uppbindning (1 - 2 dm) med. Vid alltför lång uppbindning eller helt lös så stoppar hästen gärna huvudet under bommen, vilket är ännu farligare vid en ev olycka eller hastig inbromsning. Vid helt lös så knatar hästen omkring i släpet med (provade lös ifall h*n skulle vända sig och sen stå så, men nej, vände sig och vände om och vände igen) också. Det hjälper inte att vända så hästen åker baklänges, det är likadant då med.

Det känns/verkar som om hästen tycker det är ganska roligt att åstadkomma det där 'gunget' i släpet, och att det livar upp tillvaron, dvs det känns som rent ofog egentligen.

Det har inte hänt någonting i samband med transportering eller liknande heller förresten. Inte blivit skrämd eller så någon gång soms kulle kunna förklara det plötsliga beteendet.

Men jag har verkligen ingen idé vad mer jag ska prova för att få bort det?

Så, någom med tips/råd?

(Att jag utelämnat könet på hästen är för att få svar som inte är kopplade till något annat som lästs om just den hästen, jag har ju skrivit om alla tre i tidigare sammanhang. Genom att utelämna könet så blir det lättare att svara mer neutralt)
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Vad händer om hästen får stå med mellanvägg då? Det är säkrare på det sättet att de får mindre utrymme att "stöka omkring" på.
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Det har jag faktiskt inte provat! varför jag inte tänkt på det vet jag faktiskt inte.. Antagligen för jag i så många år kört utan mellanvägg (så många att jag faktiskt inte på rak arm ens vet var jag knölat undan mellanväggen faktiskt *host* Men får leta upp den!)

Ska prova det nästa resa!

Men andra med ev andra tips får gärna tipsa vidare, dels vore det bäst om det gick att lösa UTAN mellanvägg (drygt att kånka den ut och in ur släpet stup i kvarten), och dels om det inte hjälper med vägg.
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Jag körde också länge utan mellanvägg men sedan jag bytte släp har jag alltid mellanväggen. :D
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Jag har tyvärr en som inte kan åka smalt, så jag skulle bli tvungen att få släpa den nedra mellanväggen in och ut ur släpet, därför jag inte skulle bli direkt ledsen om det fanns någon annan lösning (men hellre att behöva använda mellanvägg än att inte kunna lösa det alls såklart).

och fanstyget väger ju bly med *mutter* Men, vad gör man inte.. Ska iaf se om jag kan muta någon att hjälpa mig att sätta i väggen i helgen, och ta mig en liten tur och se om det gör någon skillnad vad gäller 'rycken'. Risken är väl att rycken fortsätter och bara 'skruven' försvinner, men med lite tur så kanske de helt kommer av sig =)
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Det finns roligare saker än att kånka på mellanväggar....
Med lite tur kanske det bara var en övergående nyck som hästen snart har glömt (hoppet är det sista som lämnar människan)!
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Jo, det vore ju onekligen trevligt, fast det har pågått en månad nu, och inte blivit bättre, så det känns inte riktigt som det är något 'övergående', snarare som att hästen har kommit på vad kul det är och att man kan göra så. :crazy:
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Har inget tips, tyvärr, vill bara berätta att min förra häst gjorde exact likadant. Jag uppfattade det också mest som "underhållning", han visade inga stressymptom.
Min lösning (som kanske inte är att rekommendera:crazy: ) var att så fort han började "leka" vrida lite på ratten och få transporten att svänga till lite. Då tappade han balansen och stod still ett tag.

Du får kanske installera DVD i transporten och visa trevliga betesbilder eller nåt?
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Har inget tips, tyvärr, vill bara berätta att min förra häst gjorde exact likadant. Jag uppfattade det också mest som "underhållning", han visade inga stressymptom.
Min lösning (som kanske inte är att rekommendera:crazy: ) var att så fort han började "leka" vrida lite på ratten och få transporten att svänga till lite. Då tappade han balansen och stod still ett tag.

Du får kanske installera DVD i transporten och visa trevliga betesbilder eller nåt? :D
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Har inget tips, tyvärr, vill bara berätta att min förra häst gjorde exact likadant. Jag uppfattade det också mest som "underhållning", han visade inga stressymptom.
Min lösning (som kanske inte är att rekommendera:crazy: ) var att så fort han började "leka" vrida lite på ratten och få transporten att svänga till lite. Då tappade han balansen och stod still ett tag.

Du får kanske installera DVD i transporten och visa trevliga betesbilder eller nåt? :D

Jag har provat det, att bringa hästen ur balans för att det ska bli obehagligt när man gör så. Hästen tycks dock inte bekymras nämnvärt över det, har dels en överjävlig balans därbak, och om jag är extremt elak och t ex stampar till på bromsen så h*n verkligen tappar balansen, så tar det bara sekunder innan det börjar rycka igen, dvs det verkar inte avskräckande.

Och precis, det känns som om det är en 'rolig grej' att liva upp tillvaron med, JAG är dock inte så road..

Jag är mer inne på övervakningskamera med mikrofon och så ryta med mest BARSKA rösten när hästen gör sådär, och förhoppningsvis skrämma det arma livet såpass att h*n inte vågar göra om det, för matte sitter tydligen och gömmer sig nånstans ;) I mina mörkare stunder är jag VÄLDIGT inne på ett elchockshalsband med fjärrkontroll. ZAPP bara.. :angel:
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Min stora valack gjorde liknande dock med mellanvägg i och detta dök också upp från ingenstans trodde jag i efterhand så har jag blivit klok på vad som orsakade det och det var smärta/mollvärk i höft/muskulatur däromkring. Det blev helt enkelt för påfrestande att stå stilla i samma ställning för länge. Idag är han helt frisk och beteendet försvann med smärtan. (Detta beteende kom alltså långt innan han visade smärtan för oss, men när vi viste det i efterhand så efter en händelse där skadan troligtvis uppkom)
 
Sv: Stökar runt i transporten - hur förhindra?

Fast då borde det märkas om hästen står still långa stunder i andra lägen med?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 336
Senast: Efwa
·
S
Träning Hej. Vill se om ni har några bra tips. Min häst hatar att just ÅKA transport. Hon går in, men hon vägrar att stå bunden och att stå...
Svar
12
· Visningar
1 440
Senast: Ina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Hovelände
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp